Ingezonden persbericht
Persmededeling
Strengere controles en meer informatie eerste stap naar meer luchtveiligheid
Straatsburg 30 Maart 2004. - Vanavond laat roept Nelly Maes (Spirit) haar collega Europarlementsleden op om donderdagochtend mee het bereikte compromis tussen Raad en Parlement over luchtveiligheid goed te keuren.
De Raad gaf in februari toe dat meer transparantie over onveilige maatschappijen noodzakelijk is. Reizigers zullen meer zekerheid krijgen dat vliegtuigen uit derde landen even streng gecontroleerd worden en dat over die controles informatie wordt vrijgegeven. De belangrijkste toegeving van de Raad aan rapporteur Nelly Maes betreft echter het vrijgeven van de namen van onveilige maatschappijen. Als 1 Lidstaat een verbod uitvaardigt (zoals Zwitserland deed voor de Egyptische maatschappij Flash Airlines) zal de Europese Commissie maatregelen nemen om dat verbod uit te breiden tot de ganse Unie. Op dat moment zal de naam van betrokken maatschappij in openbare documenten van de Commissie worden genoemd.
"Een belangrijke stap in de richting van een harmonisering van luchtveiligheid wordt vandaag gezet", zo zegt het Europarlementslid.
"Ik werkte meer dan 3 jaar intensief aan dit dossier en hoop op een snelle toepassing van de richtlijn. Verder onderstreep ik het belang van een verdere harmonisering inzake veiligheid, want het werk is nog lang niet af, de lijst van inconsistenties lang."
"Zo moeten er gezamenlijke criteria komen die controleerbaar aantonen wanneer een toestel aan de grond moet worden gehouden, de interpretatieruimte die nu bestaat voor de lidstaten is te groot. Verder is het van groot belang dat klokkenluiders informatie over onveiligheid van vliegtuigen moeten kunnen geven zonder hun carrière in gevaar te brengen. In de VS bestaat er een 'Information Act' die dat regelt.
De communicatietechnologie van de verschillende verkeerscontrole diensten moet beter aansluiten. De aanwervingsvoorwaarden en diplomavereisten voor cockpit personeel moet in gans de EU hetzelfde zijn,.... Zolang dit alles niet wordt aangepakt blijft er een groot gevaar dat concurrentie tussen lidstaten en maatschappijen de weg naar veiligheid bemoeilijkt"
Het Flash-ongeluk in Egypte in januari hielp de luchtveiligheid te verhogen. Het Prestige-ongeval in Galicië in november 2002 verbeterde de maritieme veiligheid. Nelly Maes hoopt dat nieuwe ongevallen niet meer hoeven om het élan naar meer veiligheid te behouden.
Nelly Maes 02/284.51.87 of 0477/30.67.58
Günther Dauwen 0474/53.35.61
---- --