Verbond waarschuwt voor mislukking WAO-plannen kabinet
Het Verbond is op zich tevreden met de plannen van het kabinet voor de
nieuwe regeling Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA),
maar waarschuwt er wél voor dat er bij de uitvoering een gelijk
speelveld moet komen tussen het UWV en verzekeraars. Als dat niet het
geval is, zal er van de plannen van het kabinet niets terechtkomen,
aldus algemeen directeur Eric Fischer.
In het nieuwe WAO-stelsel, dat vanaf 1 januari 2006 ingaat, komt er
een scheiding tussen duurzaam en volledig arbeidsongeschikten
enerzijds en gedeeltelijk arbeidsongeschikten anderzijds. De eerste
groep valt in een publieke regeling. De andere groep valt straks onder
de WGA en krijgt 70% van het verschil tussen het loon voor en na
ziekte vergoed. Voor de uitvoering van de WGA koos het kabinet
anderhalve week geleden voor een systeem waarin de werkgever de keuze
heeft om zelf het arbeidsongeschiktheidsrisico te dragen, het risico
te verzekeren bij een private verzekeraar of verzekerd te blijven bij
het UWV.
Het Verbond vindt het positief dat het kabinet eindelijk een besluit
heeft genomen over de uitvoering van de WGA, maar is niet onverdeeld
gelukkig met de keuze. Verzekeraars werken volgens een
rentedekkingsstelsel, waardoor zij de eerste jaren enorm zullen moeten
investeren om een financiële buffer op te bouwen. Immers: in de eerste
jaren zijn er nog weinig inkomsten uit premies opgebouwd, terwijl
verzekeraars al wel garant moeten staan voor een uitkering. Grote
voorwaarde is daarom dat verzekeraars en het UWV onder gelijke
voorwaarden kunnen opereren. Dat betekent dat in de premies die
verzekeraars rekenen geen componenten mogen zitten die het UWV ook
niet hoeft mee te nemen. Bovendien moeten werkgevers zonder al te veel
rompslomp kunnen kiezen voor een private verzekering en de
gegevensuitwisseling tussen UWV en verzekeraars moet soepel verlopen.
Volledig geprivatiseerde WGA
Het Verbond blijft voorstander van een volledig geprivatiseerde WGA,
omdat marktwerking dan veel beter tot zijn recht komt. Een publieke
uitvoerder kent geen concurrentie, terwijl een verzekeraar door de
concurrent bij voortduring wordt gestimuleerd om ervoor te zorgen dat
de instroom in de WAO tot een minimum wordt beperkt en bestaande
gevallen weer zoveel mogelijk aan het arbeidsproces gaan deelnemen.
Daardoor blijft het aantal arbeidsongeschikten tot een minimum
beperkt, meent Fischer. Nu de loondoorbetalingsplicht van werkgevers
voor zieke werknemers tot twee jaar is verlengd, wordt de prikkel tot
preventie en reïntegratie voor verzekeraars en andere betrokkenen
alleen maar groter. Private uitvoering draagt bij aan het
totstandkomen van de noodzakelijke synergie tussen sociale zekerheid
en zorg. Tot slot wijst Fischer erop dat private uitvoering
goedkoper is. Binnen tien jaar levert private uitvoering een besparing
op van maar liefst 15 miljard.
Verzekerd!, maart 2003
Verbond van Verzekeraars