De Voorzitter van de Tweede Kamer der
Staten Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
Datum Uw brief Ons kenmerk
(Kenmerk)
31 maart DMN 2004/195 M
2004
Onderwerp
Beleidskader Domeingronden
In mijn brief van 18 december 2003 heb ik u een
nieuw beleidskader voor de agrarische
Domeingronden toegezegd. Met het verzenden van
deze brief beschouw ik de vraag van mevrouw
M.G.E. Koomen (AO Pachtwetgeving 5 februari
2004) aangaande de voortgang van het toegezegde
beleidskader als beantwoord.
Het huidige areaal agrarische Domeinen is als
volgt opgebouwd:
Uitgifte vorm: Totaal Strategisch Strategisch
areaal in ha. in %
in ha.
Pacht Ca. Ca. 14.118 Ca. 26%
55.000 ha.
ha.
Grondbankgronden Ca. Ca. 300 ha. Ca. 6%
5.000
ha.
40-jarige Ca. Ca. 1.950 Ca. 13%
erfpacht 15.000 ha.
ha.
Altijddurende Ca. Ca. 700 Ca. 5%
erfpachtgronden 15.900 ha.*
ha.
Totaal Ca. Ca. 17068 Ca. 18%
90.900 ha.
ha.
* Op basis van de inventarisatie n.a.v. de Motie
Zalm c.s. op 1 januari 2003.
Onder strategische gronden worden die gronden
verstaan waarvoor in het kader van de planologie
een andere doelstelling is voorzien. Bij de
vaststelling van het strategisch areaal is
gebruik gemaakt van de diverse beschikbare
ruimtelijke nota's en praktijkkennis.
De niet-strategische altijddurende
erfpachtgronden zijn in 2003 ten behoeve van de
uitvoering van de motie Zalm c.s. (Kamerstukken
II 2002/03, 28 600, nr. 26) eenmalig aangeboden
aan de erfpachters. De niet-strategische
grondbankgronden, waarvoor de verkoopstop nooit
van kracht is geweest, worden op basis van
vrijwilligheid aan de erfpachters verkocht. Voor
het overige areaal geldt tot op heden de in 2001
ingestelde definitieve verkoopstop aan zittende
(erf) pachters.
In het afgelopen jaar is er door mijn
departement een onderzoek uitgevoerd naar de
optimalisatie van de wijze waarop de agrarische
domeingronden een bijdrage kunnen leveren aan de
doelstellingen van de overheid. Hierbij zijn
verschillende beleidsopties voor de agrarische
domeinen getoetst aan de financiële-,
landbouwkundige- en ruimtelijke doelstellingen
van de overheid. Naar huidige inzichten kan met
de verkoop van het areaal niet-strategische
erfpachtgronden en het behoud van het areaal
pacht- en strategische erfpachtgronden, een
verantwoorde invulling worden gegeven aan de
doelstellingen van de overheid:
· Financieel: Met verkoop van het areaal
niet-strategische erfpachtgronden kan invulling
worden gegeven aan de huidige taakstellingen;
· Ruimtelijk: Het pachtareaal en het
areaal strategische erfpachtgronden kan worden
ingezet om de ruimtelijke doelstellingen van de
overheid te verwezenlijken (o.a. als ruilgrond);
· Landbouwkundig: Met het behoud van het
pachtareaal wordt invulling gegeven aan het
kabinetsstandpunt inzake pacht.
Om over te kunnen gaan tot de verkoop van het
areaal niet-strategische erfpachtgronden wordt
de thans geldende verkoopstop aan zittende
gebruikers voor de 40-jarige erfpachtgronden
gedurende de jaren 2004 en 2005 opgeheven.
Erfpachters van niet-strategische 40-jarige
erfpachtgronden én niet-strategische
grondbankgronden worden in deze periode op basis
van vrijwilligheid éénmalig in staat gesteld om
tegen marktconforme voorwaarden de blote
eigendom van de aan hen in erfpacht uitgegeven
gronden te verwerven. Erfpachters van
altijddurende erfpachtgronden zijn al in staat
gesteld om de blote eigendom te verwerven. Deze
verkopen zijn of worden dit jaar afgewikkeld.
De toezeggingen aan uw kamer die ik heb gedaan
naar aanleiding van de behandeling van de
uitvoering van de Motie Zalm CS (Kamerstukken II
2002/03, 28600, nr.68) zal ik ook hierbij
gestand doen. Derhalve zal in de verkoopakte een
voorkeursrecht van koop voor de Staat worden
gevestigd.
Indien een erfpachter besluit geen gebruik te
maken van de éénmalige koopmogelijkheid, wordt
daarna overgegaan tot verkoop van de blote
eigendom aan een derde, teneinde de beoogde
opbrengsten te kunnen realiseren. De
erfpachtovereenkomsten blijven dan bestaan,
alleen met een andere erfverpachter.
Voor het beheer van het pachtareaal en het
areaal strategische erfpachtgronden wordt in
samenwerking met de betrokken departementen en
de Raad voor Vastgoed Rijksoverheid een actief
portefeuillebeleid ontwikkeld. Zoals in de Nota
Ruimte zal worden aangegeven streeft het Rijk
naar een actievere omgang met grond om zo de
publieke doelen van de overheid op een
slagvaardige wijze te verwezenlijken.
De Staatssecretaris van Financiën,
mr.drs. J.G. Wijn
Ministerie van Financiën