`De gebruiker betaalt' voor Amsterdams drinkwater
31 maart 2004 - Remco Asselbergs
Het college van B&W heeft besloten een nieuw tariefstelsel voor
drinkwater in te voeren. Het belangrijkste kenmerk is dat klanten
duidelijker dan voorheen betalen voor diensten die zij van het
Waterleidingbedrijf (WLB) Amsterdam afnemen.
Iedereen krijgt te maken met een combinatie van vastrecht (als
vergoeding voor het hebben van een aansluiting op het
distributienetwerk) en variabele kosten voor het watergebruik. Het
nieuwe tarief zal over een periode van tien jaar stapsgewijs worden
ingevoerd om kostenverhogingen die voor een deel van de huishoudens
zullen gelden, over een langere periode te spreiden.
Wethouder Hester Maij: "Water is een schaars goed. Daarom is het
belangrijk dat zichtbaar gemaakt wordt wat water maken en water
distribueren kost. We moeten zuinig met water blijven omgaan. Het
nieuwe tariefstelsel sluit dan ook goed aan bij landelijke
ontwikkelingen: streven naar transparantie met als uitgangspunt `de
gebruiker betaalt'."
Ongeveer eenderde van de kosten die het WLB maakt, zijn vaste kosten
voor de distributiedienstverlening. Volgens het principe 'de gebruiker
betaalt' zal een vergelijkbare verdeling ontstaan in de tarieven:
eenderde vastrecht en tweederde variabele kosten voor het
watergebruik. De verdeling is zo gekozen dat het nog steeds financieel
de moeite waard is om zuinig met water om te gaan, ook al daalt de
drinkwaterprijs. De totale inkomsten van het WLB veranderen door het
nieuwe tariefstelsel niet.
Op dit moment hebben meer dan 100.000 huishoudens in Amsterdam een
watermeter. Zij betalen al een vorm van vastrecht voor de meter. Het
nieuwe tariefstelsel betekent dat ook huishoudens zonder watermeter
vastrecht gaan betalen. Die laatste categorie wordt trouwens snel
kleiner; over tien jaar zal 90% van de Amsterdamse huishoudens een
watermeter hebben.
De kostenstijging is het grootst voor de ongeveer 4500
eenpersoonshuishoudens in een eenkamerwoning zonder watermeter,
ongeveer 1% van het totaal. Hun tarieven zijn op dit moment niet
kostendekkend. Met de stapsgewijze invoering komt het er in de
praktijk op neer dat deze groep huishoudens gedurende tien jaar elk
jaar maandelijks circa EUR 0,50 meer gaat betalen. Na tien jaar zitten
deze klanten dus op het uiteindelijke nieuwe niveau. Voor mensen met
een minimuminkomen in deze groep die echt in de knel komen, zal naar
een maatwerk oplossing worden gezocht.
Bedrijven
Ook voor de grote zakelijke klanten van het WLB gaat er - in een
periode van drie jaar - het nodige veranderen. In het vervolg gaan
grote zakelijke klanten, afhankelijk van de capaciteit van hun
aansluiting dat meer in lijn ligt met de kosten voor het in stand
houden van de distributie-infrastructuur, een vastrecht betalen. Ook
als grote zakelijke klanten geen water afnemen (zoals bijvoorbeeld bij
back-up voorzieningen) maakt het WLB immers wel kosten. Het tarief
voor het water gaat omlaag, zodat het voor bedrijven met een hoog
gebruik aantrekkelijker wordt om gewoon klant te blijven van het WLB.
Pb-061
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam