KPMG
Midden- en kleinbedrijf miskent informatietechnologie
31 maart 2004
Kleine en middelgrote ondernemingen maken beperkt gebruik van de
mogelijkheden die de informatietechnologie en het internet hen bieden.
Afgezien van het gebruik van IT bij de financiële en
salarisadministratie, zet een klein aantal bedrijven IT-systemen en
internet in bij transacties met andere bedrijven op het gebied van
inkoop, verkoop of logistiek. Bovendien is bij veel bedrijven het
internetsysteem niet gekoppeld met andere bedrijfssystemen, waardoor
gegevens opnieuw moeten worden ingevoerd. Dit blijkt uit onderzoek van
KPMG naar het gebruik van IT bij kleine en middelgrote Nederlandse
ondernemingen.
Volgens Ronald Koorn van KPMG Information Risk Management laten
MKB-bedrijven kansen liggen om efficiënter te werken. Koorn: Bedrijven
kunnen IT veel zakelijker en op basis van hun strategische
prioriteiten inzetten. De bedrijven zouden zich bovendien veel minder
afhankelijk moeten maken van de prioriteiten van hun automatiseerders.
Het feit dat veel bedrijven niet in staat zijn de interactie met
klanten en leveranciers goed te automatiseren, komt overigens voor een
deel doordat bij deze bedrijven nog veel verouderde versies van
informatiesystemen de boventoon voeren. Hierdoor is het lastig het
systeem uit te breiden voor nieuwe toepassingen of te koppelen met
andere systemen.
Uit het onderzoek van KPMG blijkt voorts dat meer dan de helft
ondernemingen niet over een beleidsplan beschikt voor de ontwikkeling
van automatisering. Toch geeft 60% van de bedrijven aan automatisering
een uiterst belangrijk onderwerp te vinden voor de komende jaren en
vindt zon 70% dat zij IT desondanks onder controle hebben. Vooral
relatiebeheer, internetapplicaties, gecentraliseerde technische
infrastructuren en elektronisch factureren worden door de bedrijven
als nieuwe mogelijkheden gezien. Koorn: De ondernemingen hanteren
echter nauwelijks criteria waaraan de automatisering moet voldoen.
Bovendien is er weinig inzicht in de succes- en faalfactoren van en de
noodzakelijke procesaanpassingen bij automatiseringsprojecten. De
weinig planmatige aanpak en de overwegend technische insteek kunnen
tot kostbare IT-mislukkingen leiden. De bedrijven zouden hun vraag dan
ook beter moeten formuleren en projecten beter moeten managen om zo
succesvolle IT-toepassingen te kunnen realiseren.
Ruim de helft van de bedrijven blijkt bovendien niet over een
informatiebeveiligingsbeleid of concreet beveiligingsplan te
beschikken. Hoewel zon 30% van de bedrijven nog steeds niet voldoet
aan de nieuwe privacywet die sinds 2002 verplicht is, ziet Koorn dat
de naleving ervan de laatste anderhalf jaar wel is verbeterd. Koorn:
Ernstiger is in mijn ogen de naïviteit waarmee vele ondernemers omgaan
met calamiteiten. Deze kunnen immers verstrekkende gevolgen hebben
voor de winstgevendheid en soms zelfs voor het voortbestaan van de
onderneming. Een logisch gevolg is dat niet meer dan 30% van de
bedrijven in staat is om na een calamiteit binnen één etmaal weer
geheel operationeel te zijn. Bij 40% van deze bedrijven duurt het
herstel zelfs drie dagen tot enkele weken. Vanwege hun wederzijdse
afhankelijkheid zullen bedrijven elkaar de komende jaren dan ook
steeds meer gaan aanspreken op en afspraken gaan maken over de
kwaliteit en beveiliging van hun IT-systemen en gegevens.
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039