Asiel en Migratie
Kamerbrief Verslag HLWG Asiel en Migratie
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Binnenhof 4
Den Haag
Directie Personenverkeer, Migratie en Vreemdelingenzaken
Bezuidenhoutseweg 67
Postbus 20061
2500 EB Den Haag
Datum
31 maart 2004
Behandeld
drs. E.M. Driessen
Kenmerk
DPV/JP-105/04
Telefoon
+31 (0)70 3486860
Blad
1/1
Fax
+31 (0)70 3484006
Bijlage(n)
1
E-Mail
edo.driessen@minbuza.nl
Betreft
HLWG Asiel en Migratie
Zoals aan uw Kamer is toegezegd tijdens het Algemeen Overleg inzake de
Werkgroep op Hoog Niveau voor Asiel en Migratie (HLWG) d.d. 18 mei
2000, gaat u hierbij, mede namens de Minister voor Vreemdelingenzaken
en Integratie, het verslag toe van de HLWG- bijeenkomst van 6 februari
2003.
De Staatssecretaris voor Europese Zaken,
Atzo Nicolaï
VERSLAG VAN DE BIJEENKOMST VAN DE WERKGROEP OP HOOG NIVEAU VOOR ASIEL
EN MIGRATIE (HLWG) OP 6 FEBRUARI 2004 TE BRUSSEL
Samenvatting
Het Ierse Voorzitterschap gaf in deze eerste door haar geleide HLWG
aan onder meer te streven naar een grotere inzet op het gebied van
terug- en overname (T&O), overmakingen van migranten naar
herkomstlanden en de afronding van de projectenverordening (Aeneas,
voorheen B7-667).
Verslag
1. Conclusies van de Europese Raad inzake artikel 23, de
Verklaring van Tunis
De verklaring van Tunis legt nadruk op bestrijding van terrorisme,
transnationale misdaad (drugs, wapens, enz.) en illegale immigratie.
Het betreft een initiatief van Italië, Frankrijk, Spanje, Portugal en
Malta en 5 Noord-Afrikaanse landen Tunesië, Algerije, Marokko, Libië
en Mauretanië. Het initiatief staat naast de EU en het
EUROMED-programma. De Commissie gaf aan hier nauw bij betrokken te
willen zijn. Gezien de raakvlakken van de verklaring van Tunis met het
werk van de Europese Unie, werd de verklaring opgenomen in de
conclusies van de Europese Raad van Brussel van 12 december 2003.
2. Programma voor financiële en technische bijstand aan derde
landen op het gebied van asiel en migratie
De tijdelijke budgetlijn B7-667 wordt omgezet in de budgetlijn
`Aeneas'. In de periode van 1 januari 2004 tot en met 31 december 2008
is EUR 250 miljoen beschikbaar voor projecten voor financiële en
technische bijstand aan derde landen op het gebied van migratie en
asiel. Lidstaten riepen op tot een spoedige implementatie van de
budgetlijn, opdat tijdig projectvoorstellen kunnen worden ingediend.
In 2003 werden onder de budgetlijn B7-667 19 (van de 79 ingediende)
projecten goedgekeurd, met name op het gebied van migratiebeheer,
bescherming in de regio en bestrijding van illegale immigratie. De
Commissie gaf aan dat er vooral projecten door (internationale)
organisaties werden ingediend en nog (te) weinig door lidstaten zelf.
3. Raadsconclusies inzake een controlemechanisme inzake de
bestrijding van illegale immigratie door derde landen
Lidstaten gaven aan belang te hechten aan het in kaart brengen van de
samenwerking met derde landen. Het mechanisme om de samenwerking in
kaart te brengen wordt op dit moment door de Commissie uitgewerkt. Het
betreft enerzijds controle en anderzijds evaluatie. Eind 2004 moet het
verslag klaar zijn. Aan de Lidstaten wordt gevraagd informatie aan te
leveren.
4. Ecuadoraans voorstel voor een EU-Latijns-Amerika en Caraïben
(EU-LAC) migratie seminar
Op 4 en 5 maart vindt in Quito een migratieseminar plaats met de
landen van de Europese Unie en Latijns-Amerika en het Caraïbisch
gebied. Doel is het maken van een analyse van de migratiestromen. Dit
was afgesproken tijdens de EU-LAC Top in Madrid (mei 2002) en dient
ter voorbereiding van de EU-LAC Top in Mexico (mei 2004). In
samenwerking met de lidstaten bereidt de Commissie de EU-bijdrage
voor. Lidstaten wordt gevraagd migratiegegevens aan te leveren.
5. Presentatie van het Verenigd Koninkrijk inzake overmakingen
van migranten naar het land van herkomst
Een vertegenwoordiger van het Britse DFID benadrukte in een
presentatie het kwantitatieve belang van overmakingen van migranten
naar landen van herkomst. De omvang is het grootst vanuit de VS en
Saoedi-Arabië en naar Latijns-Amerika, Azië en Noord-Afrika. Over de
impact van overmakingen naar landen van herkomst is nog weinig bekend.
DFID legde de suggestie neer om na te gaan hoe de kosten die verbonden
zijn met overboekingen beperkt kunnen worden. De Commissie geeft aan
op dit punt landen van herkomst behulpzaam te willen zijn.
6. Versterkte samenwerking met derde landen op het gebied van
migratiebeheer
De Lidstaten stemden in met het toevoegen van Nigeria aan de lijst van
HLWG-landen. Er zal een fiche worden gemaakt waarin bestaande
samenwerkingsrelaties worden geïnventariseerd en omschreven. Nu al
bestaande landenfiches zullen worden geactualiseerd, zodat deze in
combinatie met de aangekondigde evaluatie en met de aanwending van
mogelijkheden voor financiering via Aeneas-projecten tot systematische
samenwerking met derde landen kan leiden.
De Commissie deed verslag van de voortgang in de samenwerking met
Turkije. Turkije maakt bezwaar tegen het afsluiten van een T&O verdrag
met de EU maar tracht wel te voldoen aan het JBZ acquis.
7. Overige punten
Op 9 december 2003 heeft de formele presentatie plaatsgevonden van de
Global Commission on International Migration (GCIM). Nederland maakt
onderdeel uit van de Core-group van de GCIM. Bovendien is de SG van
het Ministerie van Justitie op persoonlijke titel daartoe uitgenodigd
toegetreden tot de Commissie.
Ministerie van Buitenlandse Zaken