Ingezonden persbericht
Persbericht
Vloeibaar frituurvet levert aantoonbare gezondheidswinst
WAGENINGEN, 31 maart - Met een in vloeibaar frituurvet gebakken frietje startte topkok Ramon Beuk gistermiddag de campagne Verantwoord Frituren. "Ik dacht altijd dat ik het goed deed met plantaardig vast vet," zo vertelde Maarten Colijn, voorzitter van de sector Fastfood en IJsbedrijven van Koninklijk Horeca Nederland zijn gehoor, "totdat vorig jaar bleek, dat vloeibaar vet veel gezondere vetten bevat. Door over te stappen op het veel gezondere vloeibare frituurvet neemt de fastfoodbranche haar matschappelijke verantwoordelijkheid."
Dat vloeibaar vet gezonder is dan vast frituurvet, is in de horeca nog onvoldoende bekend. Vloeibare vetten bevatten veel onverzadigde vetzuren die het cholesterolgehalte in het bloed verlagen. Dit in tegenstelling tot vaste vetten die meer transvetzuren en verzadigde vetzuren bevatten. Deze verhogen juist het cholesterolgehalte in het bloed.
Dit veranderde compleet het gezondheidsbeeld op frituurvet. "De overstap naar vloeibaar frituurvet levert een aantoonbare gezondheidswinst op!" stelt professor Frans Kok van de Wageningen Universiteit. "De consument is erg bezig met zijn gezondheid en kiest bewust voor gezondere producten."
"Het thuisgebruik van vloeibaar frituurvet is al zo'n 60%," vertelt Ineke van Dis van de Nederlandse Hartstichting. "Wij ondersteunen de campagne Verantwoord Frituren, omdat het bijdraagt aan minder hart- en vaatziekten. We roepen daarom alle cafetaria's op hun verantwoordelijkheid te nemen en over te stappen op vloeibaar frituren. Maar ook het aanbieden van groenten en vis, of naast de gewone, grote hoeveelheden ook kleinere porties dragen bij aan en gezondere fastfoodbranche."
Met de campagne Verantwoord Frituren wordt ingezet op een minimumgebruik van 50% vloeibaar frituurvet in 2006. Nu is dat nog 10%. Net als de producenten van frituurvetten hebben ook de snackfabrikanten zich bij deze gezondheidscampagne aangesloten. Zij willen de minder goede trans en verzadigde vetzuren in hun producten zoveel mogelijk vervangen door de gezondere onverzadigde vetzuren. Ronald Hiel, voorzitter van het Voorlichtingsbureau Margarine, Vetten en Oliën merkt op dat het voor het eerst is, dat een dergelijke campagne collectief ondersteund wordt. "Producenten, voorlichting, gezondheids- en consumentenorganisaties, overheid en horeca werken samen aan het bereiken van een gezondere fastfoodbranche!"
"Cafetaria's zijn in staat om beter te scoren als het gaat om gezondere producten," stelt Gerard Kramer van de Consumentenbond. Maarten Colijn onderschrijft die stelling: "Het is heel belangrijk voor ons. We krijgen nu de kans om te laten zien, dat we als fastfoodbranche vooruit willen. Wat we zolang van plantaardig vast vet dachten, dat het zo gezond was, moeten we nu vervangen door vloeibaar frituurvet. Dat kost wellicht wat overredingskracht, maar de gezondheid van onze klanten staat voorop. We zijn tenslotte de gastheren van de samenleving. De boodschap is duidelijk: iedereen moet er voor gaan!"
Lees alles over de campagne op www.friturenindehoreca.nl.
---
Noot voor de redactie -