31-3-2004
Meer dieselkracht voor Hyundai Santa Fe
Hyundai heeft een extra krachtige versie ontwikkeld van de Santa Fe
met direct ingespoten turbodieselmotor (CRDi). Door toepassing van
variabele turbotechnologie is het vermogen van de krachtbron met 13 pk
en het koppel met 30 Nm toegenomen. Daarnaast beschikt deze uitvoering
over elektronisch geregelde vierwielaandrijving. De Santa Fe 2.0 CRDi
VGT wordt geleverd als luxe Country-uitvoering.
De variabele turbo maakt van de Santa Fe een van de sterkste tweeliter
turbodiesels in het SUV-segment. De 2.0 CRDi VGT-motor (Variable
Geometry Turbocharger) levert 92 kW/125 pk bij 4.000 toeren per
minuut. De krachtbron is voorzien van directe common-rail
dieselinjectie, turbo, intercooler en zestien kleppen. Het koppel
bedraagt 285 Nm bij 1.950 tot 2.600 toeren per minuut. De geavanceerde
turbo zorgt niet alleen voor 30Nm meer trekkracht, het hoge koppel is
ook over een groot toerengebied beschikbaar. Dat vertaalt zich in
prima prestaties: in 13,0 seconden accelereert de Santa Fe vanuit
stilstand tot 100 kilometer per uur, een verbetering van 13 procent
ten opzichte van de standaard CRDi-motor. Het gemiddelde verbruik
bedraagt slechts 7,5 liter per honderd kilometer.
Vanen
De turbo met variabele geometrie is uitgerust met kleine, verstelbare
luchtgeleiders, vanen genoemd, rond het schoepenwiel dat door de
uitlaatgassen wordt aangedreven. Een elektronische rekeneenheid
bepaalt de hoek van deze vanen op basis van informatie van onder meer
het motortoerental, de stand van het gaspedaal en de hoeveelheid
ingespoten diesel. Door de vanen nauwkeurig te richten blijft de
turbowerking optimaal, ook als de motor een laag toerental heeft.
Het 4WD-systeem van de Santa Fe 2.0 CRDi VGT is elektronisch gestuurd.
Onder gewone rijomstandigheden gaan praktisch alle aandrijfkrachten
naar de voorwielen. De Santa Fe rijdt als een echte
voorwielaandrijver: hij is stabiel en stuurt soepel door de bochten.
Treedt er gripverlies op bij de voorwielen, dan gaat een deel van de
aandrijfkrachten naar de achteras, tot een maximum van 50 procent. Een
beperkt slipdifferentieel voorkomt dat een van de beide achterwielen
doorslipt. Het aandrijfsysteem is daardoor opgewassen tegen
uiteenlopende situaties. De VGT is er met een handgeschakelde vijfbak
of met een viertrapsautomaat.
Country
Hyundai levert de krachtige Santa Fe als zeer luxe Country-uitvoering.
Die is herkenbaar aan de two-tone lak en de kunststof
flankbescherming. ABS, EBD en vier airbags zijn standaard. Evenals
climate control, cruise control, centrale portiervergrendeling met
afstandsbediening, dakreling en een automatisch dimmende
binnenspiegel. De Santa Fe 2.0 CRDi VGT staat vanaf heden de
Hyundai-dealers en kost 35.795 euro. De Santa Fe Van komt op 24.345
euro (excl. BTW)
Hyundai Multipoint Garantie
Hyundai biedt bijzonder uitgebreide garantievoorwaarden onder de titel
Hyundai Multipoint Garantie. Deze omvat drie jaar productgarantie
waarbij er géén kilometerbeperking geldt, zes jaar carrosseriegarantie
plus nog eens drie jaar mobiliteitsgarantie
(snelle assistentie bij pech onderweg). De Multipoint Garantie geldt
voor alle Hyundai-personenautos en alle Hyundai-bedrijfswagens.
AutoRai