Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Gartner positioneert Siebel Systems als 'leader'
in alle vijf CRM Leader Quadrants

Tevens positieve scores in zes CRM MarketScope-rapporten

SAN MATEO, Calif. - 31 maart 2004 - Advies- en onderzoeksbureau Gartner heeft Siebel Systems in vijf zogeheten Customer Relationship Management Magic Quadrants gepositioneerd. Bovendien kenschetsen analisten van het bedrijf de positie van Siebel Systems in nog eens zes CRM MarketScope-rapporten over de eerste helft van 2004 als 'sterk' (strong) tot 'zeer sterk' (strong positive).

Gartner definieert bedrijven die zijn gepositioneerd in het 'leader quadrant' als aanbieders die goede zakelijke prestaties leveren, een duidelijke visie hebben op de richting waarin de markt zich beweegt en bovendien actief kennis en competenties opbouwen om hun toonaangevende positie in de markt te handhaven. Siebel Systems is gepositioneerd in de leader-kwadranten: CRM B2B Large-Enterprise Suites, Business-to-Consumer CRM Suites, Customer Services and Support Suites, Field Service Management en CRM Sales Suites1.

Dit jaar heeft Gartner tevens de MarketScope-aanpak geïntroduceerd als hulpmiddel om technologieën te kunnen evalueren die zich nog in een vroeg of juist in een laat stadium van hun levenscyclus bevinden. Waar de Magic Quadrants zich richten op het beoordelen van gevestigde markten en technieken, zijn MarketScope-scores gebaseerd op een evaluatie van aanbieders aan de hand van vijf breed gedefinieerde criteria als financiële stabiliteit, visie op huidige en toekomstige producten, verkoopkanalen en de kwaliteit van de aangeboden applicaties. Siebel Systems heeft dit jaar de score 'strong positive' of 'positive' behaald in MarketScope-rapporten over: Direct Sales Technologies, Consumer Goods Sales Force Automation, Partner Relationship Management, Sales Configuration Systems, eService Suites en Customer Service and Support Contact Center2.

"Siebel Systems blijft zijn toonaangevende positie op het gebied van CRM en enterprise applicaties versterken, waardoor 'best of breed' oplossingen beschikbaar zijn voor zowel hosted als bij de klant geïmplementeerde CRM, branchespecifieke toepassingen, analytische applicaties, een innovatief platform voor business intelligence en integratieoplossingen die duizenden organisaties en miljoenen eindgebruikers meetbaar helpen om zakelijk succesvol te zijn", zegt David Schmaier, executive vice president van Siebel Systems. "De uitzonderlijk goede scores van Siebel Systems in de rapporten van Gartner zijn een duidelijke indicatie van de grote domeinkennis die wij de markt te bieden hebben."

Bedrijven doen een beroep op Gartner, de Magic Quadrants en de MarketScopes voor objectieve en grondige evaluaties van aanbieders en de door deze bedrijven aangeboden functionaliteit, de schaalbaarheid van hun oplossingen, technologische innovatie, visie, continuïteit en dergelijke. Het uitgebreide evaluatieproces van Gartner is ontwikkeld op basis van een grondige kennis van de markt. Het biedt een beeld van de prestaties van de diverse aanbieders en de onderlinge krachtverhoudingen, zodat klanten goed geïnformeerde beslissingen kunnen nemen.

"Om een toonzettende 'experience' te kunnen aanbieden, heeft Hewlett Packard besloten alle marketing-functies en directe en indirecte verkoopkanalen te standaardiseren op Siebel's CRM-platform. Daarmee wordt Siebel nu gebruikt door duizenden marketingmensen, verkopers en medewerkers van contact centers", zegt Mike Overly, vice president HP CRM and partner integration. "De combinatie van Siebel Marketing, Siebel Call Center, Siebel Sales en Siebel Partner Relationship Management biedt een geïntegreerd platform dat HP in staat stelt zakelijke klanten op een effectieve wijze te bedienen en de klantentrouw verder te verhogen."

Saab Cars USA Inc, een dochteronderneming van de Zweedse autofabrikant Saab Automobile AB, importeert jaarlijks 47.000 auto's en verkoopt deze via 240 Amerikaanse dealers. Tot voor kort werd het aantrekken van nieuwe klanten bemoeilijkt door een versnipperde aanpak van customer relationship management. "Klanten verwachten vandaag de dag een uitmuntende service. Wij hadden een CRM-oplossing nodig die ons een geconsolideerde kijk op klanten geeft vanuit alle drie communicatiekanalen: het customer assistance center, het lead management center en de dealers", vertelt Patrick Riese, director of customer relationship management bij Saab Cars USA. "Siebel Automotive stelt ons enerzijds in staat om leads op een geconsolideerde wijze te distribueren en maakt het anderzijds mogelijk terugkoppeling van dealers te krijgen, zodat wij onze marketingcampagnes kunnen stroomlijnen en we meer auto's kunnen verkopen."

Toonaangevende ondernemingen in tal van branches en sectoren hebben Siebel Business Applications geselecteerd als standaard CRM-oplossing. Voorbeelden zijn:

Automobielbranche: BMW Financial Services, NA LLC, Caterpillar Inc, Ford Motor Company Inc, Mitsubishi Motor Sales of America Inc, Nissan North America Inc, Saab Cars USA en Volvo IT North America.

Communicatie, media en energie: BT, Deutsche Telekom AG, DirecTV Operations Inc, Telecom Italia Mobile SpA, T-Mobile, Verizon Global Solutions Inc en Virgin Mobile USA.

Consumentengoederen en retail: The Gilette Company, Hershey Foods Corporation, Home Depot USA, Madix Inc, Perrier Group of America, Proctor & Gamble, Unilever Plc en Whirlpool Corporation.

Financiële dienstverlening, gezondheidszorg en verzekeringen: Abbey National Plc, Bank of America Technology Operations, Bank of Montreal, Barclays Bank Plc, Blue Cross and Blue Shield of Florida Inc, Charles Schwab & Co Inc, Dresdner bank AG, Farmers Insurance Group Inc, Northwestern Mutual Life Insurance Co, Quick & Reilly, Royal Bank of Canada en Société Générale.

Hightech en industrie: The Boeing Company, Hewlett-Packard, IBM, Ingersoll-Rand, Intuit Inc, Maytag Corporation, Raytheon Aircraft Company en Siemens AG.

Life sciences: Akzo Nobel Organon, Alcon SA, Baxter Healthcare Corporation, C3i Inc, Eli Lilly & Company, GenProbe Inc, Novartis, Pfizer BV en Philips Medical Systems Nederland BV.

Overheid: American Heart Association, American National Red Cross, Centers for Medicare and Medicaid Services, Federal Aviation Administration, Royal Mail Group plc, State of Kentucky, State of New York, Department of Economic Development, U.S. Naval Recruiting Command en U.S. Postal Service.

Reiswereld, transport, toerisme: Burlington Northern Santa Fe Corporation, Carnival Cruise Lines, Galileo International LLC, Iberia, Líneas Aéreas de España SA, Lufthansa Cargo, Marriott International Inc, Royal Caribbean Cruises Ltd, Sabre Inc. en Union Pacific Railroad Company.

De Gartner Magic Quadrants zijn te vinden op .


1) Leader Quadrant, "Magic Quadrant for CRM Field Service Management, 2004"; Leader Quadrant, "Magic Quadrant for CRM CSS Suites, 2004"; Leader Quadrant, "Magic Quadrant for CRM B2B Large-Enterprise Suites, 2004"; Leader Quadrant, "Magic Quadrant for CRM B2C Large-Enterprise Suites, 2004"; Leader Quadrant, "Magic Quadrant for CRM Sales Suite Vendors, 2004."


2) Strong Positive Rating, "MarketScope: Customer Service Contact Center Software, 1H04"; Positive Rating, "MarketScope: Sales Configuration Systems,
1H04"; Positive Rating, "MarketScope: Partner Relationship Management,
1H04"; Positive Rating, "MarketScope: Consumer Goods Industry SFA, 1H04"; Positive Rating, "MarketScope: Direct Sales Technologies, 1H04"; Positive Rating, "MarketScope: E-Service Suites, 1H04."

Over Siebel Systems
Siebel Systems Inc. (NASDAQ: SEBL) is de toonaangevende aanbieder van zakelijke applicatiesoftware waarmee bedrijven producten en diensten aan klanten kunnen aanbieden, kunnen verkopen en service kunnen verlenen via meerdere kanalen en meerdere divisies. Met wereldwijd meer dan 3.500 klanten biedt Siebel Systems organisaties een reeks van 'best practices', CRM-toepassingen, analytische producten en bedrijfsprocessen die volledig zijn afgestemd op specifieke branches en sectoren en die zich bovendien in de praktijk ten volle hebben bewezen. Organisaties kunnen hiermee superieure klantervaringen bieden en winstgevendere relaties met afnemers onderhouden. Siebel Systems beschikt wereldwijd over kantoren in meer dan dertig landen. Meer informatie over Siebel Systems en haar klanten is te vinden op www.siebelsystems.nl .

© 1990-2004 Siebel Systems Inc. Alle rechten voorbehouden. Siebel en het Siebel-logo zijn merken van Siebel Systems Inc. en kunnen geregistreerd zijn in bepaalde landen en jurisdicties. Alle andere productnamen, merknamen, logo's en symbolen kunnen merken zijn van hun respectievelijke eigenaren.

Meer informatie
Sandra Wasseur
Marketing Director Northern-Europe
Siebel Systems
Telefoon: 020-5401000