BETALEN IN NEDERLAND: GOEDKOPER KAN HET NIET
Onderzoeken bevestigen goedkoop en efficiënt betalen
Twee onafhankelijke onderzoeken bevestigen dat betalen in Nederland
goedkoop en efficiënt is. Uit het Cap Gemini Ernst & Young rapport
blijkt dat tarieven voor betaaldiensten in Nederland de laagste in
Europa zijn. KPMG onderzocht het draagvlak voor pan-Europees bankieren
bij consumenten. Daaruit blijkt dat Nederlandse consumenten uiterst
tevreden te zijn met hun eigen bank en de huidige infrastructuur voor
betalingsverkeer.
Consumenten in Nederland zijn zo tevreden dat 91% zegt niet te willen
veranderen van bank. Dit percentage is na Tsjechië (94%) het hoogste
van Europa. In het algemeen zegt 86% de dienstverlening goed te vinden
en blij te zijn met het bankieren bij hun bank. Tot slot onderschrijft
87% van de Nederlanders de stelling dat bankieren in Nederland goed is
en dat zij gelukkig zijn met het huidige systeem. (Bron: KPMG ,
Banking beyond borders, will European consumers buy it?) Overigens
hebben de banken voor consumenten die voor hun betalingsverkeer toch
van bank willen veranderen sinds 2 januari 2004 de Overstapservice
beschikbaar. Inmiddels maken ruim 1000 mensen per week daar gebruik
van.
Het gisteren verschenen rapport van Cap Gemini Ernst & Young World
Retail Banking 2004 wijst uit dat voor een identiek pakket
betaaldiensten door Italiaanse consumenten 501 euro moet worden
betaald tegen 31 euro in Nederland. Dat het hier zo goedkoop en
efficiënt kan, ligt voornamelijk aan het feit dat een groot deel van
het betalingsverkeer elektronisch geschiedt.
De NVB is verheugd met de publicatie van de onderzoeken. Beide
rapporten onderschrijven het beeld dat de NVB al ruime tijd uitdraagt
ten aanzien van betalen in Nederland. Maar, betalen kost wel geld.
Banken zijn private ondernemingen, aldus directeur Hein Blocks, en zij
maken continue de afweging tussen de kosten voor de bank en klant
enerzijds en veiligheid, betrouwbaarheid, bereikbaarheid en
toegankelijkheid van betalingsverkeer en de dienstverlening
anderzijds. We kunnen best trots zijn op het betalingsverkeer in
Nederland. Het is niet alleen goedkoop en efficiënt maar ook zeer
veilig en betrouwbaar.
Volgens onderzoek van De Nederlandsche Bank uitgevoerd in het kader
van het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer kunnen de
maatschappelijke kosten voor betalingsverkeer nog lager, wanneer de
consument op maat betaalt. Dat wil zeggen dat de consument afhankelijk
van het afrekenbedrag kiest voor de meest efficiënte daarbij horende
betaalvorm (Bron: DNB, Betalen kost geld).
Lage tarieven, ook voor de winkelier
Efficient betalingsverkeer is niet alleen voor consumenten, maar ook
voor de winkeliers van groot belang. In het buitenland liggen
bijvoorbeeld de PINkosten een factor 4 tot 5 hoger dan in ons land.
Banken, winkeliers en consumenten hebben allen belang bij
maatschappelijk efficiënt betalingsverkeer. Gelukkig hebben wij dat in
Nederland, aldus J.J. Verhaegen, voorzitter van de
NVB-beleidscommissie Betalingsverkeer.