De Unie
KLM - Medezeggenschap raakt ons allemaal
31 maart 2004 - De Wet op de Ondernemingsraden is niet tot stand
gekomen uit politieke verveling of hobbyisme. Medezeggenschap is een
zaak die iedere medewerker aangaat. De onderneming is een
arbeidsorganisatie en de ondernemer is degene die het doel bepaalt en
de middelen verschaft. De medewerkers brengen hun arbeid in en zijn
daarbij onderworpen aan de leiding van de bestuurder. Binnen de
structuur en kaders van de Wet op de Ondernemingsraden kunnen
medewerkers invloed uit oefenen op het beleid van de organisatie met
als doel het welzijn en welbevinden van medewerkers en organisatie in
sociaal organisatorisch opzicht te verbeteren.
Met dit doel voor ogen trachten de kandidaten van De Unie de komende
jaren hun rol in de medezeggenschap vorm en inhoud te geven. Uiteraard
mogen ze daarbij rekenen op de steun van vakbond De Unie. Daar waar
nodig biedt De Unie opleidingen aan haar vertegenwoordigers op het
gebied van medezeggenschap en arbeidsverhoudingen.
Hoewel het doel van medezeggenschap, het verbeteren van het welzijn en
welbevinden van medewerkers en organisatie in sociaal organisatorisch
opzicht, zowel werknemer als werkgever aan zat spreken blijkt de
praktijk een stuk lastiger. Het komt regelmatig voor dat binnen de
medezeggenschap tussen werkgever en werknemer de nodige spanningen
ontstaat. Middels periodiek overleg tussen de gekozen
medezeggenschappers en de bestuurder van De Unie worden de problemen
gedeeld en gezocht naar oplossingen.
Dat dit makkelijker gezegd is dan gerealiseerd, ervaart ook de
Uniebestuurder bij de KLM. Vorig jaar is er een uitgebreide discussie
geweest over het Sociaal Plan dat de consequenties op moest vangen van
de bezuinigingsmaatregelen die de KLM op 1 april 2003 aankondigde.
Over de noodzaak van de bezuinigingsmaatregelen in het kader van Alarm
2003 bestond geen verschil van inzicht tussen de KLM, de OR, De Unie
en de overige vakbonden. Echter, De Unie kon zich niet vinden in de
wijze waarop een meerderheid van partijen de sociale consequenties
wilden opvangen en heeft daarom ook niet ingestemd met het huidige
Sociaal Plan.
De Unieleden waren van mening dat de uitkomsten van het Sociaal Plan
voor jonge en oude medewerkers onevenwichtig waren. De Unie is van
mening dat de kor
ting op de eenmalige afkoop voor de medewerkers van 50 jaar of ouder
strijdig is met de afkoopregeling die voorjongeren geldt, waarop geen
korting wordt toegepast. Daarnaast bestond grote weerstand tegen het
verschil in uitstel van de salarisverhoging van 1 oktober 2003. Voor
het grondpersoneet werd deze met 8 maanden uitgesteld en voor het
cockpit personeel met 6 maanden. Bovendien konden de Unieleden zich
niet vinden in het afspiegelingsbeginsel, maar waren zij voorstander
van het last in first out (LIFO) principe.
Hoewel de keuze voor een meetlat waarlangs medewerkers moeten
afvloeien altijd een zeer moeilijke is voor een vakbond, zijn de
Unieleden van mening dat LIFO een betere bescherming bood aan de
oudere werknemers en dat jongere werknemers in algemeenheid betere
kansen hebben op de arbeidsmarkt. Hoewel het doel van de
bezuinigingsmaatregelen ook door De Unie werd onderschreven, kon De
Unie geen instemming geven aan het Sociaal Plan. Een zeer lastige
afweging, mede omdat de problemen bij de KLM bijzonder groot waren.
Lastige afwegingen dienen te worden gemaakt. Ook in de
medezeggenschap, waarbij de vertegenwoordigers van De Unie zich zullen
laten leiden door argumenten en het algemene belang.
Tot slot een woord van dank aan degenen die zich de afgelopen
zittingsperiode hebben ingezet voor de medezeggenschap in het belang
van hun collega's. Ik spreek het vertrouwen uit dat ook de komende
zittingsperiode het gedachtegoed van De Unie stevig door zal klinken
in de verschillende overlegorganen binnen de KLM.
Sjirk Bajema
Bestuurder
woensdag, 31 maart 2004