BUSINESSPOST BV
Postnota minister Brinkhorst dupeert consument
De postnota, zoals minister Brinkhorst die vandaag aan de Tweede Kamer
heeft aangeboden, stelt enorm teleur en dupeert alle consumenten. Er
is geen sprake van onvoorwaardelijke liberalisering, geen goed
geregelde netwerktoegang en de posttarieven blijven te hoog. De nota
is duidelijk op maat van TPG geschreven, waar de overheid nog een
gouden aandeel in heeft. Businesspost hoopt dat de Tweede kamer de
noodzakelijke beleidsombuiging zal weten af te dwingen, zodat de
consument niet de dupe gaat worden van dit voorgenomen beleid.
Ten eerste wordt in de postnota aangegeven dat de postmarkt in 2007
zal worden geliberaliseerd op voorwaarde dat dit ook gebeurt in
Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Businesspost begrijpt deze
koppeling niet. De enige rechtvaardiging voor het nog langer handhaven
van het postmonopolie is dat dit nodig is voor de financiering van de
universele dienstverlening in Nederland. Gelet op de hoge rendementen
die TPG behaalt op de postdivisie is dit in Nederland niet aan de
orde, maar daar valt de minister blijkbaar niet over. De verwachte
investeringen door alternatieve aanbieders van postdiensten zullen
andermaal uitgesteld worden wegens geen duidelijkheid over de toekomst
van het postbeleid. Kortom, het voorgestelde beleid is een lege dop
voor Nederland.
Ten tweede stelt de nota dat er voor concurrenten toegang moet komen
tot het netwerk van TPG. Dat juicht Businesspost toe. Echter dat moet,
volgens de minister, gebeuren tegen tarieven die ook aan klanten in
rekening worden gebracht. Dit gebeurt al in de huidige praktijk en is
niets nieuws. Het gaat er nu juist om dat de toegang plaats moet
vinden op een andere wijze of op een ander niveau in het netwerk,
zoals dit ook gebeurt in de telecommunicatiesector. Wat dit betreft,
zou de minister eens naar het Verenigd Koninkrijk moeten kijken waar
toegang tot het netwerk tegen kostengeoriƫnteerde tarieven
gerealiseerd is. Zoals het nu is geformuleerd in de nota, is dit
voornemen een lege dop voor de concurrerende postbedrijven.
Wat betreft de tarieven heeft de minister duidelijk geen oog voor de
consumenten en de concurrenten van TPG. Uit een onderzoek van OPTA en
NMa blijkt dat TPG zeer hoge rendementen behaalt op de postdivisie. De
enige logische conclusie is dat de tarieven te hoog zijn. Door het
bevriezen van de tarieven blijft TPG echter de mogelijkheid behouden
om bovenmatige winsten te behalen op de monopoliediensten. TPG kan
deze winsten gebruiken voor concurrerende activiteiten, waardoor het
voor nieuwkomers nog moeilijker wordt om de markt te betreden.
Businesspost pleit er dan ook voor dat de monopolietarieven naar
beneden worden bijgesteld en voortaan kostengebaseerd zijn. Zolang dit
niet gebeurt, is het beleid ook een lege dop voor iedereen die post
verstuurt.
Alleen wanneer de Tweede Kamer een ondubbelzinnig tijdspad voor
volledige liberalisering uittekent, toegang tot het TPG-netwerk beter
en op basis van kostprijs gaat regelen, en in afwachting de
monopolietarieven baseert op de kosten die het met zich meebrengt,
krijgen we in Nederland weer een innovatief en stimulerend beleid en
wordt de postnota geen oude wijn in nieuwe zakken.
---
-