KPMG


Midden- en kleinbedrijf miskent informatietechnologie

31 maart 2004

Kleine en middelgrote ondernemingen maken beperkt gebruik van de mogelijkheden die de informatietechnologie en het internet hen bieden.

Afgezien van het gebruik van IT bij de financiële en salarisadministratie, zet een klein aantal bedrijven IT-systemen en internet in bij transacties met andere bedrijven op het gebied van inkoop, verkoop of logistiek. Bovendien is bij veel bedrijven het internetsysteem niet gekoppeld met andere bedrijfssystemen, waardoor gegevens opnieuw moeten worden ingevoerd. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG naar het gebruik van IT bij kleine en middelgrote Nederlandse ondernemingen.

Volgens Ronald Koorn van KPMG Information Risk Management laten MKB-bedrijven kansen liggen om efficiënter te werken. Koorn: Bedrijven kunnen IT veel zakelijker en op basis van hun strategische prioriteiten inzetten. De bedrijven zouden zich bovendien veel minder afhankelijk moeten maken van de prioriteiten van hun automatiseerders. Het feit dat veel bedrijven niet in staat zijn de interactie met klanten en leveranciers goed te automatiseren, komt overigens voor een deel doordat bij deze bedrijven nog veel verouderde versies van informatiesystemen de boventoon voeren. Hierdoor is het lastig het systeem uit te breiden voor nieuwe toepassingen of te koppelen met andere systemen.

Uit het onderzoek van KPMG blijkt voorts dat meer dan de helft ondernemingen niet over een beleidsplan beschikt voor de ontwikkeling van automatisering. Toch geeft 60% van de bedrijven aan automatisering een uiterst belangrijk onderwerp te vinden voor de komende jaren en vindt zon 70% dat zij IT desondanks onder controle hebben. Vooral relatiebeheer, internetapplicaties, gecentraliseerde technische infrastructuren en elektronisch factureren worden door de bedrijven als nieuwe mogelijkheden gezien. Koorn: De ondernemingen hanteren echter nauwelijks criteria waaraan de automatisering moet voldoen. Bovendien is er weinig inzicht in de succes- en faalfactoren van en de noodzakelijke procesaanpassingen bij automatiseringsprojecten. De weinig planmatige aanpak en de overwegend technische insteek kunnen tot kostbare IT-mislukkingen leiden. De bedrijven zouden hun vraag dan ook beter moeten formuleren en projecten beter moeten managen om zo succesvolle IT-toepassingen te kunnen realiseren.

Ruim de helft van de bedrijven blijkt bovendien niet over een informatiebeveiligingsbeleid of concreet beveiligingsplan te beschikken. Hoewel zon 30% van de bedrijven nog steeds niet voldoet aan de nieuwe privacywet die sinds 2002 verplicht is, ziet Koorn dat de naleving ervan de laatste anderhalf jaar wel is verbeterd. Koorn: Ernstiger is in mijn ogen de naïviteit waarmee vele ondernemers omgaan met calamiteiten. Deze kunnen immers verstrekkende gevolgen hebben voor de winstgevendheid en soms zelfs voor het voortbestaan van de onderneming. Een logisch gevolg is dat niet meer dan 30% van de bedrijven in staat is om na een calamiteit binnen één etmaal weer geheel operationeel te zijn. Bij 40% van deze bedrijven duurt het herstel zelfs drie dagen tot enkele weken. Vanwege hun wederzijdse afhankelijkheid zullen bedrijven elkaar de komende jaren dan ook steeds meer gaan aanspreken op en afspraken gaan maken over de kwaliteit en beveiliging van hun IT-systemen en gegevens.

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039