( BW)(CA-YAHOO!/KELKOO)(YHOO) Overname Kelkoo door Yahoo!

    Redactie zakelijk/high-tech

    SUNNYVALE, Californië (VS). & LONDEN & PARIJS--(BUSINESS WIRE)--26
maart 2004--Yahoo! Inc. (Nasdaq:YHOO) vestigt Yahoo! als sleutelspeler
op de Europese e-commerce markt en voegt aanzienlijke sterkte en
omvang toe aan de activiteiten van Yahoo! Europe

    -- Combinatie bevordert de inspanningen van Yahoo! om wereldwijd
de allerbeste gebruikerservaring op het web te bieden

    Yahoo! Inc., (Nasdaq:YHOO), een vooraanstaand wereldwijd
internetbedrijf, en Kelkoo S.A., de leidende Europese online aanbieder
van prijsvergelijkingen, maakten vandaag bekend dat zij een
definitieve overeenkomst hebben ondertekend voor een overname van
Kelkoo door Yahoo!. Ingevolge deze overeenkomst zal Yahoo! maximaal
100 procent van het aandelenkapitaal van Kelkoo verwerven voor een
totale contante koopsom van ongeveer EUR 475 miljoen, onder voorbehoud
van bepaalde correcties.
    De prijsvergelijkingsdienst en het leidende referral-model van
Kelkoo vormen een aanvulling zowel op de internationale
commerce-initiatieven van Yahoo! als de zoekgerelateerde on-line
marketingdiensten die via haar dochteronderneming Overture Services
worden aangeboden, waarmee Yahoo! haar positie als het grootste en
meest diverse platform voor on-line advertising ter wereld uitbouwt.
    "De commerce is een sleutelcomponent van het zoeken geworden, en
de combinatie van websearch, producten zoeken en prijsvergelijking
zullen Yahoo! helpen bij het realiseren van haar doelstelling om
wereldwijd de beste en meest volledige gebruikerservaring op het web
te creëren," aldus Terry Semel, Chairman en CEO van Yahoo! Inc.
"Kelkoo zal het geïntegreerde netwerk van consumentendiensten
verdiepen en verbreden, en voegt nog een stel krachtige tools toe voor
marketeers die de consument willen bereiken."
    Kelkoo is de grootste e-commerce dienstverlener die in Europa is
begonnen. Het bedrijf is actief in negen landen, waar het bijna 10
procent(1) van alle Europese internetgebruikers bereikt. Met Kelkoo
kunnen klanten snel en gemakkelijk producten vinden via de
productenzoekmachine, en vervolgens de prijzen vergelijken van meer
dan 2.500 aanbieders met meer dan 3 miljoen producten in 25
categorieën, waaronder boeken, films, muziek, games en consoles,
mobiele telefoons, reizen, computerproducten, consumentenelektronica,
mode en auto's. De aanbieders van Kelkoo betalen een referral fee
wanneer een consument van de Kelkoo-site doorklikt naar de website van
een aanbieder. Kelkoo is actief via zijn eigen netwerk van merksites,
beheert shopping-platforms aan voor andere shopping-netwerken via
"white-label" relaties, en onderhoudt een netwerk van
distributiepartners.
    "Wij geloven dat door de combinatie van de
prijsvergelijkingsdienst van Kelkoo met het internationale bereik van
Yahoo! en zijn commitment om de leider te zijn op het gebied van
zoeken en commerce, Kelkoo haar prominente aanwezigheid in Europa nog
zal kunnen uitbreiden," aldus Pierre Chappaz, CEO en oprichter van
Kelkoo. "Onze teams in heel Europa hebben zich onvermoeibaar
ingespannen om de allerbeste prijsvergelijker van de hele regio op te
zetten, en we verwachten dat we als gevolg van deze transactie verder
zullen kunnen investeren in de ontwikkeling van de ultieme
online-shopping ervaring voor de consument."
    Deze overname past in het kader van de globale commerce-strategie
van Yahoo!, en zal Yahoo! opstuwen naar een leidende Europese positie
in de e-commerce door gebruik te maken van de technologie en ervaring
van de grootste prijsvergelijkingsdienst in de regio. De combinatie
zal ook een strategische balans tot stand brengen in het netwerk van
Yahoo! Europe, door een extra pijler toe te voegen naast het sterke
aanbod van brand advertising, zoeken en communicatie- en
toegangsdiensten. Bovendien wordt erop gerekend dat deze combinatie
aanzienlijke sterkte en omvang zal toevoegen aan de activiteiten van
Yahoo! Europe, doordat het bereik vergroot wordt met de opname van
miljoenen nieuwe gebruikers in het netwerk van Yahoo! Europe.
    Kelkoo en Yahoo! verwachten hun voordeel te kunnen doen met de
snelle potentiële groei van online-shopping en lead-generation in
Europa, door de combinatie van enerzijds de deskundigheid van Kelkoo
op het gebied van online-shopping en haar prominente technologie voor
product search, en anderzijds het netwerk van Yahoo! en haar
technologie op het gebied van web search, alsmede door het benutten
van de mogelijkheden voor commerciële zoekdiensten van Overture.
Binnen Europa is de product search uitgegroeid tot de op één na
populairste activiteit op het internet. Alleen het verzenden van
e-mail is nog populairder(2). En Forrester Research verwacht dat de
Europese online retailmarkt zal groeien van EUR 40 miljard in 2004 tot
EUR 167 miljard in 2009(3).
    "Kelkoo wordt in snel tempo een essentieel onderdeel van het
dagelijks leven van miljoenen Europeanen; daardoor vormt het een
belangrijke uitbreiding van het Yahoo!-netwerk," aldus John Marcom,
Senior Vice President International Operations van Yahoo! Inc.
"Daarnaast biedt Kelkoo een uitstekende en complementaire technologie
en personeel, inclusief een sterk managementteam, dat Yahoo! kan
helpen zijn Europese doelstellingen te realiseren."
    Kelkoo werd in november 1999 in Frankrijk opgericht en is
sindsdien door fusie of overname samengegaan met diverse bedrijven in
Groot-Brittannië, Spanje, Noorwegen en Frankrijk. Het bedrijf is sinds
het vierde kwartaal 2002 winstgevend en heeft van 2002 tot 2003 een
snelle jaarlijkse groei neergezet. Bij Kelkoo werken op dit ogenblik
ongeveer 250 mensen in negen Europese landen. Er wordt niet op
gerekend dat de transactie tot een vermindering zal leiden van het
aantal werknemers van Kelkoo.
    Als de overname een feit is, wordt Kelkoo een dochteronderneming
van Yahoo!. Pierre Chappaz zal de activiteiten van Kelkoo blijven
leiden en gaan rapporteren aan John Marcom.
    De transactie is onderworpen aan de gebruikelijke ontbindende
voorwaarden, en zal naar verwachting in de loop van het tweede
kwartaal van 2004 afgerond worden.

    Over Yahoo!

    Yahoo! Inc. is een vooraanstaande leverancier van volledige
online-producten en -diensten aan consumenten en bedrijven over de
hele wereld, en is wereldwijd het grootste internetmerk. Yahoo! heeft
haar hoofdvestiging in Sunnyvale in Californië; haar wereldwijde
netwerk omvat 25 vestigingen wereldwijd en is beschikbaar in 13 talen.

    Over Yahoo! Europe

    Yahoo! Europe levert communicatie-, commerce- en mediadiensten in
haar zes vestigingen in Europa om te voldoen aan de vraag van de
plaatselijke consumenten.
    Yahoo! Europe bestaat uit de Yahoo!-sites voor het Verenigd
Koninkrijk en Ierland (www.yahoo.co.uk), Frankrijk (www.yahoo.fr),
Duitsland (www.yahoo.de), Italië (www.yahoo.it), Spanje (www.yahoo.es)
en het Catalaanse taalgebied (www.ct.yahoo.com). De kantoren van
Yahoo! in Londen, Parijs, München, Milaan en Madrid worden bemand door
mensen afkomstig uit het land zelf, en de hoofdvestiging van Yahoo!
Europe bevindt zich in het centrum van Londen.

    Over Kelkoo

    Kelkoo is de leidende Europese prijsvergelijkingsdienst en is
actief in negen landen: Groot-Brittannië; Duitsland; Franrijk; Italië;
Spanje; Nederland; Denemarken; Zweden en Noorwegen. Het is de grootste
e-commerce-dienstverlener die in Europa is begonnen. Het technisch
centrum van Kelkoo in Grenoble (Frankrijk) heeft een krachtige
technologie ontwikkeld voor het zoeken van producten, evenals
prijsvergelijkingsdiensten voor alle soorten producten en diensten,
waaronder cultuur, elektronica, computerproducten, mode en reizen.
Kelkoo wordt sinds haar oprichting in 1999 gefinancierd door
verstrekkers van risicokapitaal, zoals Banexi Venture Partners, Sgam
(Société Generale) en Innovacom uit Frankrijk, Netjuice en BBVA uit
Spanje, en Kistefos uit Noorwegen.

    Dit persbericht en de bijbehorende bijlagen bevatten voorspellende
mededelingen, waaraan risico's en onzekerheden verbonden kunnen zijn
betreffende de voorgenomen overname van Kelkoo door Yahoo!, de
verwachte financiële prestaties van Yahoo! (waaronder mede de in dit
persbericht geciteerde uitspraken van het management), evenals de
strategische en operationele plannen van Yahoo!. De werkelijke
gebeurtenissen of resultaten kunnen, als gevolg van een aantal
risico's en onzekerheden, wezenlijk verschillen van die welke
beschreven staan in dit persbericht. De potentiële risico's en
onzekerheden omvatten onder andere de mogelijkheid dat de transactie
niet tot stand komt, of dat de totstandkoming wordt uitgesteld; de
reactie van klanten van Yahoo! en Kelkoo op de transactie; de
mogelijkheid van Yahoo! om de activiteiten van Kelkoo en werknemers
met succes te integreren en de algemene economische omstandigheden.
Meer informatie over potentiële factoren die de activiteiten en
financiële resultaten van Yahoo! kunnen beïnvloeden is te vinden in
het jaarverslag van het bedrijf in Formulier 10-K voor het boekjaar
tot 31 december 2003, waaronder mede het genoemde in de hoofdstukken
"Risk Factors" en "Management's Discussion and Analysis of Financial
Condition and Results of Operations." Deze laatste zijn ingediend bij
de Securities and Exchange Commission (SEC) en staan op de website van
de SEC op www.sec.gov ; ze zullen worden opgenomen
in het kwartaalverslag van Yahoo! in Formulier 10-Q voor het kwartaal
tot 31 maart 2004, dat binnenkort bij de SEC zal worden ingediend.

    Yahoo! en het Yahoo!-logo zijn handelsmerken en/of gedeponeerde
handelsmerken van Yahoo! Inc.
    Alle andere namen zijn handelsmerken en/of gedeponeerde
handelsmerken van hun respectieve eigenaars.

    (1) 8,74% bereik volgens Nielsen//NetRatings, januari 2004
    (2) Forrester Research, Consumer Technographics, Europeans' Online
Activities In 2004 (december 2003)
    (3) Forrester Research, Europe's eCommerce: The Next Five Years
(maart 2004)

    --30--MCC/sf*

    CONTACT: Yahoo! Inc. (Sunnyvale, Calif.)
             Joanna Stevens, +1 408-349-7855 (media relations)
             joanna@yahoo-inc.com
             Paul Hollerbach, +1 408-349-3578 (investor relations)
             paulh@yahoo-inc.com
                     of
             Yahoo! Europe (Londen)
             Kristin Carlos, + 44 207 808 4261 (media relations)
             kcarlos@europe.yahoo-inc.com