Google wijzigt lay-out

GRONINGEN, 20040329 -- 's Werelds grootste zoekmachine Google heeft de lay-out van haar webpagina's gewijzigd. Omstreeks 8 uur vanochtend, Nederlandse tijd, zijn de veranderingen doorgevoerd. De verschillende 'Google services' zijn duidelijker herkenbaar en prominenter aanwezig.



'Het is voor het eerst sinds de oprichting van Google dat er zo'n drastische wijziging in de lay-out heeft plaatsgevonden', aldus Gert-Jan Munneke, managing partner van zoekmachine marketingbureau Traffic4u.


Het meest opvallend is de wijziging van de resultatenpagina. Vooral de lay-out van de gesponsorde koppelingen, de AdWords-advertenties, is herzien.


'Er is nog steeds een duidelijke scheiding tussen de advertenties en zoekresultaten, alleen is de scheiding wel vager dan voorheen. Het is nog te vroeg om te zeggen of er daadwerkelijk meer op de advertenties wordt geklikt, maar het is wel opvallend te noemen dat we bij een aantal klanten waarvoor we AdWords verzorgen meer kliks hebben gemeten dan op een normale maandag ochtend. Maar dit kan natuurlijk ook aan vele andere factoren liggen', volgens Munneke.


Het is al langer bekend dat Google breder wil gaan dan alleen het zoeken op internetpagina's. Dit blijkt onder andere uit het feit dat in de nieuwe .com-versie van Google het prijsvergelijkingsysteem Froogle op de homepage geprofileerd wordt. Munneke: 'Prijzen vergelijken op internet is 'hot'. Vorige week werd al bekend dat zoekmachine Yahoo prijsvergelijker Kelkoo heeft overgenomen. Froogle is het prijsvergelijkingsysteem van Google. In Nederland is Froogle nog niet beschikbaar, maar gezien de strategie van Google zal hier op korte termijn verandering in komen.'


De laatste tijd komt de positie van de onbetwiste marktleider meer en meer onder druk te staan. Zo wordt er gevreesd voor de komst van de nieuwe zoekmachine van MSN en Yahoo. Kort geleden veranderde Google haar indexatiemethode al drastisch. Nu is het de beurt aan de lay-out.


Traffic4u is een marketingbureau uit Groningen dat zich volledig heeft gespecialiseerd in zoekmachine marketing. Zoekmachine marketing richt zich op het goed positioneren van websites van bedrijven in de resultaten van zoekmachines. Dit onderzoek maakt deel uit van een reeks van branchespecifieke onderzoeken die door Traffic4u worden uitgevoerd, waarbij de vindbaarheid van bedrijven uit een bepaalde branche centraal staat. GeĂŻnteresseerde bedrijven actief in de energiebranche kunnen het onderzoeksrapport kosteloos aanvragen bij Traffic4u.