29-3-2004
Voor zakelijk & privé: nieuwe Toyota Corolla Verso
Toyota presenteert de tweede generatie van de Corolla Verso, die zowel
als vijf- en zevenzitter leverbaar is. Het compleet nieuwe model is
ten opzichte van de vorige versie aanzienlijk verbeterd en wordt
vooral gekenmerkt door grotere afmetingen en een zeer hoog
kwaliteitsniveau.
Met een 13 cm langer platform en een 15 cm langere wielbasis, hightech
systemen zoals Cornering Assist Monitor (Europese primeur), een
multifunctioneel indeelbaar interieur (Easy Flat 7 systeem) en
standaard 9 airbags (inclusief knie-airbag bestuurder) zet de Toyota
Corolla Verso opnieuw de standaard in zijn klasse. Moderne 1.6 en 1.8
VVT-i benzinemotoren zijn beschikbaar alsook een sterke en zuinige 2.0
D-4D Common Rail dieselmotor met 85 kW/116pk. Er is sprake van een
scherpe vanafprijs à 22.290,- (1.6 versie). De 2.0 D-4D start bij een
prijs van 27.350,-. Leaseprijs vanaf 419,- per maand. De nieuwe Toyota
Corolla Verso staat in mei bij de Toyota dealer en is direct als
Business Edition leverbaar.
De nieuwe Corolla Verso is een volwaardige, zevenpersoons midi MPV met
een zeer dynamisch rijgedrag. Het exterieur is door Toyotas eigen
Europese designstudio ED2 ontworpen en staat op een compleet nieuw
platform dat tien procent stijver is dan dat van zn voorganger. Hij
heeft een ongekend lange wielbasis van 2,75 meter, waardoor de Toyota
Corolla Verso ruimer is dan ooit. Zoals van iedere nieuwe Toyota mag
worden verwacht, beschikt ook de nieuwe Corolla Verso over de
modernste technologie en staan zowel de actieve als passieve
veiligheid op een uitzonderlijk hoog niveau. Kortom, deze nieuwe
Corolla Verso zet nieuwe maatstaven op het gebied van veelzijdigheid,
flexibiliteit en praktisch gebruiksgemak, verpakt in een duidelijk
Europees design. Na de Yaris, Corolla en Avensis is de Corolla Verso
het vierde volumemodel van Toyota in Europa. Ook deze Europese Toyota
wordt in Europa geproduceerd.
Zakelijke positionering
De nieuwe Corolla Verso betekent voor Toyota een sterke uitbreiding
van het marktaandeel in het MPV-segment en zal in belangrijke mate
bijdrage aan een hernieuwd Europees verkoopsucces. Het model zal een
geheel nieuwe kopersgroep aanspreken: actieve levensgenieters die van
hun auto meer verwachten dan zomaar een hatchback of MPV. Het moderne,
representatieve Europese uiterlijk en het indrukwekkende
kwaliteitsniveau zorgen ervoor dat de Corolla Verso ook zeer geschikt
is voor de zelfbewuste zakenrijder. Daarom zal de MPV direct als
Business Edition leverbaar zijn, voorzien van een Turn By Turn DVD
navigatiesysteem voor West-Europa. De onderhoudsduur van de nieuwe
Toyota Corolla Verso zullen tot slot wederom korter zijn dan die van
zn voorganger.
Vier uitrustingsniveaus
In Nederland is de nieuwe Toyota Corolla Verso leverbaar in vier
uitrustingsniveaus: basisversie, Linea Terra, Linea Sol en Executive.
Voor alle varianten geldt dat deze zijn voorzien van een ruime
standaarduitrusting, aangevuld met een aantal doordachte extras. Om
het zakelijke karakter te benadrukken is iedere uitvoering bovendien
leverbaar als Business Edition.
ED2 design staat garant voor Europese snit
Het eigentijdse, dynamische exterieur van de nieuwe Corolla Verso is
het resultaat van Toyota Europe Design Development, ofwel ED2
gevestigd in Zuid-Frankrijk. Het ontwerp is tot stand gekomen onder
leiding van Elvio DAprile. In het verleden was deze 38-jarige
Italiaanse designer namens Pininfarina betrokken bij de ontwikkeling
van de Ferrari 550 Maranello. Ook werkte hij enkele jaren bij Porsche
en was hij verantwoordelijk voor de Toyota UUV, een revolutionair
SUV-concept dat twee jaar geleden het levenslicht zag tijdens de Salon
van Genève.
Het resultaat van zijn inspanningen mag er zijn; de Corolla Verso
heeft een uitgesproken stijlvol en sportief uiterlijk dat geen enkele
concessie doet aan de verfijnde smaak en wensen van de eigentijdse
automobilist. Het exterieurdesign van de Corolla Verso bestaat in
feite uit twee elementen. Het onderste deel bestaat uit de
onderbumper, wielkasten en dorpel en oogt massief en robuust, met
karaktertrekken van een SUV. Het bovenste gedeelte heeft een meer
dynamische vormgeving die vooral wordt gekenmerkt door de afgeronde
daklijn en achterste zijruiten.
Toyotas designtaal
Met dit nieuwe design komt er meer nadruk te liggen op de bekende
kleine ronding boven het Toyota logo aan de voorzijde, een trend die
in toekomstige modellen van Toyota ook te zien zal zijn. Ook in de
kenmerkende driehoekige vorm van de achterste zijruiten en de
achterlichten met omgekeerde L-vorm komt de typische Toyota designtaal
tot uitdrukking. Bovendien zijn bij de nieuwe Corolla Verso de
voorbumper en grille geïntegreerd. De motorkap is zo ver mogelijk naar
achteren geplaatst. Niet alleen om het geheel te benadrukken, maar ook
om de voetgangersveiligheid te vergroten in geval van een aanrijding.
Het nieuwe model heeft precies de juiste proporties. Lengte, breedte
en hoogte werden optimaal op elkaar afgestemd. Het onderste deel wordt
geaccentueerd door de indrukwekkende 16-inch (standaard) of 17-inch
(optioneel) velgen met brede banden. De wielen zijn bovendien zo ver
mogelijk op de hoeken geplaatst. Met deze eigenschappen onderscheidt
het nieuwe Corolla Verso-design zich duidelijk van de meer hoekige
modellen van de belangrijkste MPV-concurrenten. Ondanks de gegroeide
afmetingen en het aantrekkelijk vormgegeven exterieur heeft de nieuwe
Corolla Verso een Cw-waarde van slechts 0,30 - de laagste in zijn
klasse.
Langere wielbasis: meer binnenruimte, betere rijeigenschappen
Ten opzichte van het voorgaande model werd de wielbasis duidelijk
vergroot om de rijeigenschappen verder te verbeteren. Met een lengte
van 2,75 meter zelfs groter dan die van de Toyota Avensis behoort de
wielbasis van de nieuwe Corolla Verso tot de langste in zijn segment.
In vergelijking met het huidige model is de wielbasis met maar liefst
15 centimeter toegenomen. Ruimte die geheel ten goede is gekomen aan
het interieur. Bovendien is deze Corolla Verso een van de breedste
midi MPVs van dit moment. Daardoor hebben drie volwassenen een
volwaardige plaats op de tweede zitrij. Tot slot werd het nieuwe model
ook hoger.
Verder beschikt de auto over een uitmuntende stabiliteit en
rijeigenschappen. Om dit te bereiken is onder meer gebruik gemaakt van
dikkere stabilisatorstangen.
Interieur: hightech en hoogwaardig
Voor het design van het interieur van de nieuwe Corolla Verso werd
uitgegaan van dezelfde filosofie als bij het exterieur. Dat betekent
dat het interieur dezelfde hightech en kwalitatief hoogwaardige
uitstraling heeft als de carrosserie. In het interieur van de nieuwe
Corolla Verso heeft Toyota subtiele en moderne aqua-groene verlichting
toegepast een idee dat werd overgenomen van de bijzondere UUV concept
car, van de hand van hoofddesigner Elvio DAprile. Daarnaast werden
voorstoelen en achterbank, het instrumentenpaneel en de
bedieningselementen compleet gewijzigd, waarbij het accent vooral lag
op het vergroten van het comfort. De nieuwe verlichting contrasteert
fraai met de van metalen accenten voorziene middenconsole, wat het
interieur zeer uitnodigend maakt. Het interieur ontleent zijn moderne
vormgeving vooral aan het boogvormige instrumentarium en de unieke
combinatie van chromen accenten en aqua-groene verlichting. Dit wordt
nog verder benadrukt door het sportieve drie-spaaks stuurwiel en de
portierbekleding in een eenvoudig, maar opvallend patroon.
Kwaliteit tot in de details
De pasvorm, afwerking en kwaliteit van de in het interieur van de
nieuwe Corolla Verso verwerkte materialen zijn ultieme voorbeelden van
de vele verbeteringen die Toyota ten opzichte van het vorige model
heeft gerealiseerd. Naden en maattoleranties van sommige onderdelen
zijn met respectievelijk negentig en veertig procent teruggebracht. De
verbeterde passing en afwerking zorgen ervoor dat het interieur een
gevoel van eenheid en kwaliteit ademt. Veel aandacht werd ook besteed
aan een meer solide gevoel bij het dichtslaan van de portieren.
Hiertoe werd de plaatsing van de scharnieren aangepast en werd het
sluitmechanisme voorzien van een luchtdichte afdichting. Bovendien
kregen zowel de voor- als achterportieren nieuwe sloten en strategisch
geplaatste, isolerende materialen om het geluid en gevoel van de
dichtslaande portieren overtuigender te maken. Tegelijkertijd zijn de
A- en B-stijlen voortaan afgewerkt met hoogwaardige stoffen bekleding,
materiaal dat ook is gebruikt voor de zonnekleppen.
Multi informatie display
Het Multi informatie display bevindt zich voortaan in het
instrumentarium recht voor de bestuurder. Op het display is essentiële
informatie af te lezen zoals actieradius, brandstofverbruik,
gemiddelde snelheid en tijdsduur van de rit. Het instrumentarium is
afgewerkt met chromen ringen en voorzien van Optitron verlichting,
waarmee een fraai 3D-effect ontstaat.
Easy Flat 7 systeem: neerklappen zitplaats in één handeling
De belangrijkste eigenschap van het nieuwe interieur is echter de
wijze waarop de achterstoelen worden neergeklapt. Dit unieke Easy Flat
7 systeem maakt de Corolla Verso tot de enige midi MPV ter wereld
waarin alle vijf achterstoelen kunnen worden neergeklapt, met als
resultaat een volledig vlakke laadvloer zonder dat het verwijderen van
stoelen noodzakelijk is. Belangrijk daarbij is de eenvoudige bediening
van het systeem: iedere afzonderlijke stoel laat zich met slechts één
simpele handeling neerklappen. De stoelen hebben bovendien het laagste
gewicht in deze klasse, waardoor de meeste mensen er eenvoudiger mee
overweg kunnen.
Dankzij een praktisch instapmechanisme is de derde zitrij voor twee
personen gemakkelijk toegankelijk. Door een hendel omhoog te halen,
klapt de rugleuning van de linker- of rechterstoel op de tweede zitrij
naar voren, en schuiven deze stoelen naar voren. Dit mechanisme
verbetert de in- en uitstap van de derde zitrij met één eenvoudige
handeling.
Bij het ontwerpen van het interieur van de nieuwe Corolla Verso is
rekening gehouden met inzittenden van verschillende omvang en
afmetingen. De bestuurdersstoel biedt dankzij een in hoogte en diepte
verstelbaar stuurwiel bijvoorbeeld comfortabel plaats aan personen van
1,51 meter tot 1,99 meter. Beide voorstoelen zijn bovendien in hoogte
verstelbaar, dit in tegenstelling tot veel andere modellen in dit
segment.
Praktische opbergmogelijkheden
Dankzij uitgebreid onderzoek naar de behoeften van opbergmogelijkheden
van automobilisten beschikt de nieuwe Corolla Verso over een veelvoud
aan opbergvakken, zoals bijvoorbeeld een hoog en een laag
dashboardkastje, een centraal opbergvak, een ruimte in de
middenconsole en bekerhouders. In totaal hebben alle
opbergmogelijkheden samen een volume van 45,9 liter.
Hightech uitrusting
Het interieur van de nieuwe Corolla Verso wordt gekenmerkt door een
hoogwaardige, hightech uitrusting. Onderdeel daarvan is bijvoorbeeld
het optionele Full Map DVD navigatiesysteem. Vergeleken met het
systeem in de vorige Corolla Verso werkt deze versie aanzienlijk
sneller. Ook zijn de mogelijkheden voor het zoeken van de juiste route
en de weergave op het scherm duidelijk verbeterd. Het nieuwe
navigatiesysteem kent ook een kompasfunctie, waarmee de gebruiker op
het scherm de richting kan aflezen, alsmede de lengte- en
breedtegraad. Het systeem beschikt over gedetailleerde kaarten van
heel West-Europa op één enkele DVD.
Een ander praktisch onderdeel van het navigatiesysteem is RDS-TMC
(Radio Data System Traffic Message Channel). Hiermee wordt van lokale
radiostations verkeersinformatie ontvangen. Bij het bepalen van de
route houdt het navigatiesysteem vervolgens rekening met deze
gegevens, door telkens de minst drukke route te kiezen. Behalve voor
deze dynamische routefunctie, is de informatie ook voor de gebruiker
toegankelijk via icoontjes of een informatielijst op het scherm.
RDS-TMC zal ook in ons land beschikbaar zijn.
Panasonic audiosysteem
De nieuwe Corolla Verso is voorzien van een kwalitatief hoogstaand
Panasonic audiosysteem bestaande uit een radio en CD-speler, voorzien
van stuurwielbediening. Het systeem maakt gebruik van een separate
4x40 Watt versterker en kent bijvoorbeeld CD-Text Support (geeft naam
van CD en track weer, indien beschikbaar). Een Digital Sound Processor
(DSP) verbetert de hoge en lage tonen, zonder het middengebied te
verstoren. De klank is daardoor altijd helder, ook dankzij de in
totaal zes lichtgewicht speakers, waaronder twee tweeters in het
dashboard, twee speakers met een doorsnede van 16 centimeter in de
voorportieren en twee speakers met een doorsnede van 14 centimeter in
de achterportieren. Toyota In Car Entertainment systeem
Het optioneel ingebouwde Toyota In-Car Entertainment systeem is van de
allerhoogste kwaliteit en zorgt voor ontspanning op de achterbank. Het
bestaat uit twee 5 inch LCD-schermen in de hoofdsteunen van de
voorstoelen en twee draadloze hoofdtelefoons. De schermen worden
onafhankelijk van elkaar bediend, zodat de achterpassagiers zelf
kunnen bepalen of zij een film kijken of een videogame spelen. De
DVD-speler ondersteunt meerdere formaten, zoals VCD, DVCD, CD, CD-R en
CD-RW. Ook MP3-files kunnen ermee worden afgespeeld. Dankzij een
handige afstandsbediening zijn alle functies bovendien onder
handbereik en er is zelfs een mogelijkheid om ieder type gameconsole
aan te sluiten. Via een optionele kabel kan bovendien een videocamera
op het systeem worden aangesloten.
Intelligente airconditioning
Het comfort voor de bestuurders en passagiers wordt verder vergroot
door de volledig automatische airconditioning, die zijn capaciteit
aanpast afhankelijk van de buitentemperatuur. Hierdoor gebruikt de
airco niet alleen minder motorvermogen, ook het brandstofverbruik en
de prestaties worden positief beïnvloed. Bij normaal gebruik kan de
airconditioning zorgen voor een brandstofbesparing tot wel drie
procent, vergeleken met een conventioneel systeem.
De indrukwekkende lijst van andere doordachte voorzieningen in de
nieuwe Corolla Verso bestaat verder onder meer uit een zelfdimmende
achteruitkijkspiegel en ruitenwissers met regensensor (standaard op
Linea Sol en Executive).
Key Card & startknop
Een andere belangrijke verbetering in het nieuwe model is de
introductie van een one-touch startknop. Om de nieuwe Corolla Verso te
starten hoeft voortaan alleen de geavanceerde Key Card maar in de
daarvoor bestemde gleuf te worden geplaatst, waarna een druk op de
knop volstaat om de motor te starten. Voor de veiligheid moet op dat
moment het koppelingspedaal worden ingetrapt (in de handgeschakelde
versie) of het rempedaal (in de versie met Multi Mode Automaat).
De nieuwe Key Card is voorzien van een toets om de portieren te openen
en te sluiten en heeft een verborgen zender die een signaal naar de
motor stuurt, op het moment dat de Key Card in de gleuf in het
dashboard wordt geplaatst. Ook gaat er op dat moment een signaal naar
een startonderbreker en wordt het elektronische stuurslot ontgrendeld.
Motorvarianten
De toonaangevende 1.6 en 1.8 liter VVT-i benzinemotoren met
respectievelijk 81 kW/110 pk en 95 kW/129 pk van de nieuwe Corolla
Verso voldoen nu reeds aan de strenge emissie-eisen volgens de Euro
IV-norm, zonder dat dit leidt tot extra brandstofverbruik of minder
trekkracht bij lage snelheden. Beide motoren zijn verder
geoptimaliseerd met de toevoeging van een elektronisch bediende
gasklep (by wire), in plaats van de traditionele mechanische gasklep.
Ook werd er een nieuwe 2.0 D-4D dieselmotor aan het motorenpallet
toegevoegd. De nieuwe motor heeft 26 pk meer vermogen en het maximum
koppel nam toe van 215 Nm tot 280 Nm. De maximale trekkracht is
bovendien eerder beschikbaar (al tussen 2.000 en 2.200 tpm).
MMA - Multi Mode Automaat met vijftrapstransmissie
Voor de zevenzitter 1.8 VVT-i in Linea Sol of Executive uitvoering is
optioneel een Multi Mode Automaat (vijftrapstransmissie) beschikbaar.
Het systeem combineert het gedrag van een automaat met dat van een
handgeschakelde transmissie. Na elke trap/versnelling dient men het
gaspedaal even te liften, zoals bij een handbak. Dit is de E-stand. De
bestuurder kan ook zelf sequentieel schakelen in de M-stand.
Sportstand via Es-knop
Vergeleken met eerdere MMA transmissies is de Es-stand (s staat voor
sport) een belangrijke innovatie. Wanneer deze stand wordt
geselecteerd verloopt het schakelpatroon sneller, zodat een sportiever
rijgedrag mogelijk wordt.
De MMA transmissie maakt gebruik van dezelfde mechanische constructie
als de handgeschakelde transmissie, met de toevoeging van twee
elektromotoren. Deze werken in combinatie met een elektronische
koppeling om snel en onmerkbaar te kunnen schakelen. De nieuwe Corolla
Verso is een van de weinige autos in zijn segment met een automatische
vijftrapstransmissie, die vergeleken met andere modellen met
gelijksoortige transmissies bovendien aanzienlijk sneller schakelt.
Kruipfunctie
Net als bij conventionele automaten heeft de MMA transmissie een
praktische kruipfunctie, die ervoor zorgt dat de motor een kleine
hoeveelheid koppel genereert op het moment dat de bestuurder het
rempedaal loslaat. Wanneer de bestuurder het gaspedaal plotseling
loslaat zal het systeem niet overschakelen en wanneer het gaspedaal te
snel ingetrapt wordt, schakelt het naar de juiste versnelling.
Voordeel van de MMA transmissie is dat het verbruik en de uitstoot op
een lager niveau liggen dan bij de handgeschakelde versie voorzien van
de dezelfde motor. MMA is daarnaast goedkoper in aanschaf dan een
traditionele automaat en komt op een consumentenprijs van 840,- .
Hoog veiligheidsniveau
Toyota heeft de nieuwe Corolla Verso tot een van de veiligste autos in
het midi MPV-segment gemaakt, zowel op gebied van passieve als actieve
veiligheid. Doel is een beoordeling met de maximaal haalbare vijf
sterren in de veeleisende botsproeven van Euro-NCAP. Uit interne tests
blijkt al dat het nieuwe model hiertoe in staat moet worden geacht.
Daarvoor zorgt in eerste instantie het Minimal Intrusion Cabin System
(MICS), een stevige carrosseriestructuur die werd overgenomen van de
Toyota Avensis. Deze innovatieve veiligheidskooi verdeelt de
botsenergie en minimaliseert zo vervormingen van het
inzittendengedeelte bij een eventuele aanrijding. De opstaande rand
van de voorstijl is verlengd en het gedeelte dat is bevestigd aan de
vloer werd versterkt om de kans op letsel als gevolg van vervormingen
in de carrosserie te voorkomen.
Primeur in C-segment: knie-airbag voor bestuurder
De tweefase airbags voor de bestuurder en voorpassagier (airbag voor
de passagier is uitschakelbaar) geven aanvullende veiligheid. Als
eerste auto in het C-segment is de nieuwe Corolla Verso bovendien
voorzien van een knie-airbag voor de bestuurder. Deze beschermt niet
alleen de onderbenen, maar voorkomt ook dat de bestuurder bij een
ongeval naar voren schuift en onder het dashboard terechtkomt.
Bovendien is het nieuwe model voorzien van hetzelfde tweevoudig
waarschuwingssysteem voor het gebruik van de veiligheidsgordels
(geluids- en lichtsignaal) zoals bij de Toyota Avensis. Daarbij
klappen de pedalen bij een aanrijding weg en zijn de onderdelen van de
kreukelzones voor en achter eenvoudig vervangbaar.
De actieve veiligheid is met hetzelfde oog voor detail vormgegeven.
Iedere Corolla Verso in de Linea Sol en Executive uitvoering beschikt
voortaan standaard over systemen als Vehicle Stability Control (VSC),
een ABS remsysteem, Traction Control (TRC) en Brake Assist (BA). Dit
laatste systeem zorgt ervoor dat optimale remdruk wordt toegepast bij
een noodstop.
Europese primeur: Cornering Assist Monitor
Een Europese primeur en een bijzondere ontwikkeling op gebied van
actieve veiligheid is Cornering Assist Monitor, dat bestaat uit een
camera en een kleurendisplay. De camera is geïnstalleerd middenin de
grille en stuurt het beeld naar het Full Map display dat zich in het
interieur bevindt. Op het moment dat de auto een kruising of
T-splitsing nadert, kan de bestuurder op het scherm het verkeer dat
van links en rechts komt, in de gaten houden. De camera kijkt over een
afstand van ongeveer twintig meter in beide richtingen, onder een hoek
van 25 graden. Met dit systeem kan de bestuurder iedere auto, fietser
en voetganger tijdig zien aankomen.
De Cornering Assist Monitor is alleen optioneel leverbaar in
combinatie met Full Map DVD navigatiesysteem en een parkeerhulp-camera
(Parking Assist) op de 1.8 VVT-i en de 2.0 D-4D in Linea Sol en
Executive uitvoeringen. De parkeerhulp-camera (Parking Assist) bestaat
uit een compacte camera aan de achterzijde. Hiermee krijgt de
bestuurder een goed overzicht van datgene wat zich achter de auto
bevindt. De beelden ziet hij in kleur op het scherm, aangevuld met
nuttige hulplijnen. Deze lijnen helpen bij het achteruit inparkeren.
Als alternatief voor dit systeem zijn ook parkeersensoren leverbaar;
zes sensoren op de voor- en achterbumper die de bestuurder met licht-
en geluidssignalen waarschuwen voor objecten die zich in de buurt van
de auto bevinden.
Vanafprijzen
De nieuwe Corolla Verso staat in mei bij de Toyota dealer. De
prijslijst begint bij 22.290,- voor de Corolla Verso 1.6 VVT-i
(vijfzitter). De 2.0 D-4D dieselversie is leverbaar vanaf 27.350,-
(vijfzitter).
AutoRai