Nog 20 dagen tot de volgende race van Tom Coronel: 18 april 2004, FIA
GT / ETCC Valencia.
---
28 Maart 2004: Tom Coronel scoort in Independents cup ETCC
Voor Tom Coronel is het FIA European Touring Car Championship 2004
begonnen met een dubbele overwinning in de Michelin Independents
Trophy. De kwalificatie voor de eerste ETCC race over 9 ronden op de
vermaarde racepiste in het Italiaanse Monza eindigde voor de coureur
uit Huizen met een negende plaats. Een positie die hij gedurende de
eerste race wist om te zetten in een zevende plek, waarmee hij tevens
de snelste privérijder was. Op basis van dit resultaat mocht hij de
tweede race vanaf de eerste rij starten. In deze race moest hij echter
zijn meerdere in de verschillende fabrieksrijders erkennen en eindigde
met de door Carly Motors ingezette BMW als vijfde en was daarmee weer
de winnaar van de Privateers-klasse. In hetzelfde weekend verscheen
Tom Coronel met de Lister-Storm ook aan de start van de FIA GT Series.
Hier gooide een technisch defect roet in het eten, waardoor zijn race
voortijdig eindigde, terwijl de Nederlander op dat moment een
kansrijke vierde plaats bezette.
Het eerste LG Super Racing Weekend werd verreden op het Circuit in
Monza. Tom Coronel rijdt komend seizoen alle races van het ETCC en de
FIA GT Series. Zijn deelname aan beide klassen werd op een relatief
laat tijdstip bekend. Dat verklaarde ook dat er daags voor de races
nog van alles aan zowel de Lister als de BMW gedaan moest worden. Tom
Coronel begint zijn relaas met het optreden in de Lister. We begonnen
het weekend met de nodige pech. Een van de teamgenoten beschadigde het
front zo zwaar dat de monteurs alle tijd nodig hadden om de schade te
herstellen. Dat verklaarde ook dat wij in de eerste training maar
nauwelijks aan het juist afstellen van de wagen kwamen. En ook de
tweede sessie bracht voor mij maar twee tot drie ronden, omdat
tegenwoordig ieder van de rijders ook aan die training moet deelnemen.
Daarentegen ging het in de race beslist niet verkeerd. Ik begon als
vijfde en wist dat de Ferraris in de beginfase sneller zouden zijn. Na
een rondje of 15 zie je dat de wegligging van de Lister verbetert en
kun je de achterstand steeds verder verkleinen. Ook dat lukte
voortreffelijk en ik kwam dichter bij de mannen aan de kop. Tot het
moment dat er een koelslang brak en ik moest opgeven. Jammer, want het
liep tot dat moment eigenlijk best goed. En het kan eigenlijk alleen
maar beter worden, omdat wij tijdens de volgende race op Valencia (18
april) de beschikking hebben over de nieuwe Lister. Die heeft niet
alleen een ander front en meer downforce, maar ook zon 25 pk meer
motorvermogen. Dat belooft dus wat!
Ook bij de BMW was er sprake van een late beslissing. Dientengevolge
moesten de monteurs van Carly Motors zelfs in de nacht van donderdag
op vrijdag doorwerken om de BMW raceklaar te krijgen. Ik rijd dit jaar
met de auto, waar Duncan Huisman vorig jaar de Privateers Cup mee won.
Die auto is echter volledig opgebouwd volgens de specificaties van
2004. Op zaterdag ging het tijdens de training best lekker. Ik kreeg
wat hulp van andere BMW rijders en lag lange tijd achtste. Die plek
verspeelde ik uiteindelijk aan Zanardi die nota bene gebruik wist te
maken van mijn slipstream. Bij de start pakte ik gelijk twee plaatsen
terug, maar moest er weer 1 prijsgeven bij het aanremmen voor de
eerste bocht. Na de eerste ronde was er kort sprake van een Safety Car
en doordat de man voor mij (Frank Diefenbacher in de SEAT-red.) bij de
herstart liep te slapen, verloren we gelijk de aansluiting met de
kopgroep. Uiteindelijk streed ik samen met hem om de zevende en
achtste plaats, waarbij ik door een inhaalactie in de laatste ronde
net voor hem eindigde. Het reglement schrijft voor dat de eerste acht
uit de eerste race in omgekeerde volgorde de startgrid voor de tweede
race bepalen. Ik stond dus samen met Diefenbacher op de eerste rij.
Gelukkig kwam ik heel goed weg en kwam als eerste de eerste bochten
door. De druk van BMW fabrieksrijder Jörg Müller werd echter steeds
groter dus ik heb hem laten passeren en ben in zijn slipstream gaan
rijden. Later meldden zich meerdere fabrieksrijders en ik koos op dat
moment voor mijn overwinning in de Privateers Cup.Ik heb dus heel
bewust niet al te veel risicos genomen, maar mijn plaatsen ook niet zo
maar weggegeven. Uiteindelijk eindigde ik als vijfde en was daarmee
weer de beste Privérijder en dat is toch hetgeen waar wij dit jaar met
Carly Motors voor strijden", aldus Tom Coronel.
Tom Coronel