Tom Coronel

Nog 20 dagen tot de volgende race van Tom Coronel: 18 april 2004, FIA GT / ETCC Valencia.
---

28 Maart 2004: Tom Coronel scoort in Independents cup ETCC

Voor Tom Coronel is het FIA European Touring Car Championship 2004 begonnen met een dubbele overwinning in de Michelin Independents Trophy. De kwalificatie voor de eerste ETCC race over 9 ronden op de vermaarde racepiste in het Italiaanse Monza eindigde voor de coureur uit Huizen met een negende plaats. Een positie die hij gedurende de eerste race wist om te zetten in een zevende plek, waarmee hij tevens de snelste privérijder was. Op basis van dit resultaat mocht hij de tweede race vanaf de eerste rij starten. In deze race moest hij echter zijn meerdere in de verschillende fabrieksrijders erkennen en eindigde met de door Carly Motors ingezette BMW als vijfde en was daarmee weer de winnaar van de Privateers-klasse. In hetzelfde weekend verscheen Tom Coronel met de Lister-Storm ook aan de start van de FIA GT Series. Hier gooide een technisch defect roet in het eten, waardoor zijn race voortijdig eindigde, terwijl de Nederlander op dat moment een kansrijke vierde plaats bezette.

Het eerste LG Super Racing Weekend werd verreden op het Circuit in Monza. Tom Coronel rijdt komend seizoen alle races van het ETCC en de FIA GT Series. Zijn deelname aan beide klassen werd op een relatief laat tijdstip bekend. Dat verklaarde ook dat er daags voor de races nog van alles aan zowel de Lister als de BMW gedaan moest worden. Tom Coronel begint zijn relaas met het optreden in de Lister. We begonnen het weekend met de nodige pech. Een van de teamgenoten beschadigde het front zo zwaar dat de monteurs alle tijd nodig hadden om de schade te herstellen. Dat verklaarde ook dat wij in de eerste training maar nauwelijks aan het juist afstellen van de wagen kwamen. En ook de tweede sessie bracht voor mij maar twee tot drie ronden, omdat tegenwoordig ieder van de rijders ook aan die training moet deelnemen. Daarentegen ging het in de race beslist niet verkeerd. Ik begon als vijfde en wist dat de Ferraris in de beginfase sneller zouden zijn. Na een rondje of 15 zie je dat de wegligging van de Lister verbetert en kun je de achterstand steeds verder verkleinen. Ook dat lukte voortreffelijk en ik kwam dichter bij de mannen aan de kop. Tot het moment dat er een koelslang brak en ik moest opgeven. Jammer, want het liep tot dat moment eigenlijk best goed. En het kan eigenlijk alleen maar beter worden, omdat wij tijdens de volgende race op Valencia (18 april) de beschikking hebben over de nieuwe Lister. Die heeft niet alleen een ander front en meer downforce, maar ook zon 25 pk meer motorvermogen. Dat belooft dus wat!

Ook bij de BMW was er sprake van een late beslissing. Dientengevolge moesten de monteurs van Carly Motors zelfs in de nacht van donderdag op vrijdag doorwerken om de BMW raceklaar te krijgen. Ik rijd dit jaar met de auto, waar Duncan Huisman vorig jaar de Privateers Cup mee won. Die auto is echter volledig opgebouwd volgens de specificaties van 2004. Op zaterdag ging het tijdens de training best lekker. Ik kreeg wat hulp van andere BMW rijders en lag lange tijd achtste. Die plek verspeelde ik uiteindelijk aan Zanardi die nota bene gebruik wist te maken van mijn slipstream. Bij de start pakte ik gelijk twee plaatsen terug, maar moest er weer 1 prijsgeven bij het aanremmen voor de eerste bocht. Na de eerste ronde was er kort sprake van een Safety Car en doordat de man voor mij (Frank Diefenbacher in de SEAT-red.) bij de herstart liep te slapen, verloren we gelijk de aansluiting met de kopgroep. Uiteindelijk streed ik samen met hem om de zevende en achtste plaats, waarbij ik door een inhaalactie in de laatste ronde net voor hem eindigde. Het reglement schrijft voor dat de eerste acht uit de eerste race in omgekeerde volgorde de startgrid voor de tweede race bepalen. Ik stond dus samen met Diefenbacher op de eerste rij. Gelukkig kwam ik heel goed weg en kwam als eerste de eerste bochten door. De druk van BMW fabrieksrijder Jörg Müller werd echter steeds groter dus ik heb hem laten passeren en ben in zijn slipstream gaan rijden. Later meldden zich meerdere fabrieksrijders en ik koos op dat moment voor mijn overwinning in de Privateers Cup.Ik heb dus heel bewust niet al te veel risicos genomen, maar mijn plaatsen ook niet zo maar weggegeven. Uiteindelijk eindigde ik als vijfde en was daarmee weer de beste Privérijder en dat is toch hetgeen waar wij dit jaar met Carly Motors voor strijden", aldus Tom Coronel.