Amsterdam Airport Schiphol vlekkeloos overgeschakeld op nieuw systeem voor vluchtinformatie
Persbericht / Press Release Schiphol, 29 maart 2004Amsterdam Airport Schiphol heeft onlangs een nieuw systeem voor vluchtinformatie in gebruik genomen. Dit Centraal Informatie Systeem Schiphol (CISS) levert voor elke vlucht alle relevante informatie zoals aankomst- of vertrektijd, de bestemming of herkomst, de incheckbalie, de gate of toegewezen bagageband. Het nieuwe CISS is de opvolger van het systeem dat al zeventien jaar in bedrijf was. De invoering is voor de circa 20.000 Schipholwerkers die het CISS systeem actief gebruiken zonder problemen verlopen.
CISS: vitaal voor dagelijkse operatie
De planning van tal van operationele processen op de luchthaven staat of valt met de informatie uit het CISS. Daarnaast stuurt het CISS de actuele aankomst- en vertrektijden rechtstreeks naar o.a. NOS en RTL Teletekst, de 2500 publieksmonitoren in de terminal en www.schiphol.nl. Het leeuwendeel van de gegevensverwerking verloopt volledig geautomatiseerd. Hiervoor hebben luchtvaartmaatschappijen, luchtverkeersleiding, douane, afhandelaren, schoonmaakbedrijven en andere partijen allemaal een eigen koppeling (interface) met het CISS. Ook tal van interne systemen van Amsterdam Airport Schiphol hebben directe interfaces zoals voor de toewijzing van bagagebanden en vliegtuigparkeerplaatsen en de administratie van de havengelden. Via 38 interfaces wisselt het CISS twee miljoen berichten per dag uit met de aangesloten systemen. Naast deze automatische gegevensverwerking zijn voor medewerkers die 'handmatig' vluchtinformatie moeten kunnen wijzigen of raadplegen 160 toepassingen ontwikkeld.
Gereed voor de toekomst
Met het vernieuwde Centraal Informatie Systeem kan Amsterdam Airport Schiphol ook het komende decennium soepel en snel inspelen op nieuwe wensen van de gebruikers van het systeem. Het nieuwe CISS onderscheidt zich van vergelijkbare systemen door de grote mate van gebruikersvriendelijkheid en flexibiliteit. Wijzigingen en toevoegingen kunnen snel en met hoge kwaliteit worden doorgevoerd.
Schiphol Group's Chief Financial Officer Pieter Verboom is trots op het bereikte resultaat: "De nauwe betrokkenheid van de eindgebruikers, zowel bij het ontwerp als de implementatie van het systeem, is cruciaal geweest voor de vlekkeloze invoering. Andere sleutelfactoren voor dit succes zijn de gefaseerde invoering en de strakke planning. Het nieuwe CISS combineert hoge betrouwbaarheid met enorme flexibiliteit. Dit stelt Schiphol Group in staat om adequaat in te spelen op marktontwikkelingen."
Complexe klus
"De vernieuwing van CISS behelst niet alleen aanschaf van apparatuur en software. Zo'n 130 medewerkers hebben in de afgelopen achttien maanden meer dan 70.000 manuren aan het nieuwe systeem gewerkt. Dit vereiste een hechte samenwerking.", zegt programmamanager Wim Sijstermans. Hij was de laatste vier jaar tevens als general manager en Chief Information Officer verantwoordelijk voor ICT binnen Schiphol Group. Het CISS is gebouwd met softwarecomponenten van SeeBeyond, Software AG en BEA Systems. Schiphol Group is de hoofdontwerper van het nieuwe informatiesysteem, ondersteund door het bedrijf "42" en de software leveranciers.
De eerste fase van het nieuwe CISS, waaronder de nieuwe koppeling naar de monitoren in de terminal, teletekst en www.schiphol.nl, is in december 2003 in gebruik genomen. In de afgelopen maanden zijn stap voor stap de overige functies geactiveerd. Sinds dinsdag 9 maart is het nieuwe CISS volledig in bedrijf.
Feiten en Cijfers
Het CISS verwerkt 2 miljoen berichten per dag.
Per dag wordt 4 gigabyte aan informatie verwerkt.
Het systeem wordt gebruikt door zo'n 20.000 gebruikers van voornamelijk Schipholbedrijven. Het aantal volautomatische interfaces bedraagt 38.
Belangrijkste leveranciers:
Integratie Broker (berichtenverkeer) : SeeBeyond
Applicatie Server (business logica) : BEA Systems
XML Server (gegevensopslag) : Software AG
Ondersteuning ontwerp en bouw : 42
031-2004/mb
---- --
Voor informatie: pressoffice@schiphol.nl