Mauritshuis

16 december 2003

IN BRAZILIE MET ALBERT ECKHOUT (1610-1666)

Van 27 maart tot en met 27 juni 2004 organiseert het Mauritshuis een tentoonstelling met werk van Albert Eckhout (ca. 1610-1666). Deze kunstenaar neemt een bijzondere plaats in binnen de 17de-eeuwse schilderkunst door zijn originele visie en onconventionele aanpak. Zijn levensgrote afbeeldingen van de toenmalige inwoners van Brazilië en de weergave van exotische vruchten en planten zijn de oudst bewaard gebleven schilderijen van de Braziliaanse bevolking en natuur. Ze werden gemaakt in opdracht van Johan Maurits, graaf van Nassau-Siegen, de bouwheer van het Mauritshuis. Van 1636-1644 verbleef hij in Brazilië als gouverneur-generaal in dienst van de West-Indische Compagnie.

De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsor NIB Capital, door de Stichting Vrienden van het Mauritshuis en de Stichting Den Haag 2004.

Johan Maurits en Albert Eckhout
Johan Maurits maakte een eind aan de invallen van de Portugezen in de Hollandse kolonie in noordoost Brazilië en zorgde daar voor rust en stabiliteit. Onder zijn bewind bloeide de handel en hij regeerde het land als een verlicht vorst. De graaf was oprecht geïnteresseerd in de Braziliaanse cultuur en geboeid door haar inwoners. Bij zijn aantreden nam hij een aantal wetenschappers en onderzoekers mee uit Nederland. Zo waren ook Eckhout en de Haarlemse landschapsschilder Frans Post verbonden aan zijn hof. Zij kregen de opdracht de verschillende Braziliaanse bevolkingsgroepen, de rijke flora en fauna en het landschap vast te leggen. Eckhout vervaardigde een set van twaalf stillevens, acht levensgrote figuurstukken en een groot schilderij met dansende Tapuya indianen. Deze schilderijen van Eckhout en de landschappen van Post vormden voor de Europeanen een van de eerste, verrassende en soms onthutsende kennismakingen met Zuid-Amerika. Ook nu nog maken de doeken een overweldigende indruk.

Dansende indianen
Op het schilderij met de dansende Tapuya indianen geeft Eckhout de, in de ogen van Europeanen opmerkelijke, manier van dansen weer (afb. 16). Deze dansen werden naakt uitgevoerd en vormden mede daardoor voor de preutse westerlingen een grote bron van vermaak. In de tijd dat Johan Maurits in Recife woonde, werd in Den Haag door Jacob van Campen zijn woonhuis gebouwd: het Mauritshuis. Johan Maurits was zo gefascineerd door Brazilië dat hij Braziliaanse decoraties liet aanbrengen in zijn nieuwe huis. Bovendien nam hij in 1644 een aantal indianen mee uit Brazilië, die hij tijdens de feestelijke opening van het Mauritshuis verschillende dansen liet opvoeren. Door zijn liefde voor dit Zuid-Amerikaanse land kreeg hij al snel de bijnaam Maurits de Braziliaan.

Bevolkingsgroepen
Eckhout schilderde levensgrote afbeeldingen van de bevolkingsgroepen: de Tupi indianen, de Tapuya indianen, de mulatten en mestiezen en de Afro-Amerikanen, die hoogst waarschijnlijk als slaven naar Brazilië gebracht werden. Van elke groep portretteerde hij een vrouw en een man. Met de weergave van voorwerpen en scènes op de achtergrond geeft Eckhout informatie over de verschillende culturen en gewoontes van de betreffende figuren. Zo is bijvoorbeeld op de achtergrond van het schilderij met de Tupi-indiaan te zien hoe een aantal mensen hun kleren en tegelijkertijd zichzelf wast (afb. 10). Dit verwijst naar hun gewoonte zich dagelijks te wassen. De afgebeelde Tupi vrouw staat voor een landschap van akkers met citrus- en palmbomen met in de verte een koloniaal huis (afb. 11). In de 17de eeuw werkten vele Tupis op Europese plantages en bekeerden zij zich tot het Christendom. Deze groep werd door de Nederlanders gezien als de echte Brazilianen omdat ze, naar Europese maatstaven, het meest beschaafd waren. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Tapuya indianen die er in de ogen van westerlingen afkeurenswaardige gewoonten op na hielden. Omdat zij stoffelijke resten niet toevertrouwden aan de aarde, aten ze hun doden op. Eckhout toont dit kannibalisme door een vrouwelijke figuur af te beelden met een afgehakte onderarm in haar hand en een mand op haar rug waar een been uitsteekt (afb. 9). Op de achtergrond zijn indianen met speren afgebeeld die verwijzen naar de oorlogszuchtigheid van deze stam.

Oorspronkelijke bestemming
Er wordt algemeen aangenomen dat de schilderijen vervaardigd zijn als wanddecoratie voor een monumentale zaal of hal. Verondersteld wordt dat ze geschilderd zijn voor Vrijburg, het paleis buiten Recife, waar Johan Maurits in Brazilië woonde. Het is vrijwel zeker dat na terugkomst van de graaf de stukken niet als ensemble in het Mauritshuis in Den Haag gehangen hebben, simpelweg omdat daar geen plaats voor was. Eckhout heeft wel mogelijk een aandeel gehad in de decoratie van het pand. Er is bijvoorbeeld een tekening bekend van een muurschildering met Braziliaanse motieven op een van de wanden van de bovenverdieping. Het ontwerp hiervan is ook op de tentoonstelling te zien.

Tentoonstelling
De set van 21 schilderijen die Eckhout in opdracht maakte, werd in 1654 door Johan Maurits als relatiegeschenk aan zijn neef Frederik III, koning van Denemarken, aangeboden en bevindt zich tegenwoordig in het Nationalmuseet te Kopenhagen. De tentoonstelling in het Mauritshuis wordt gehouden ter gelegenheid van de 400ste geboortedag van Johan Maurits.

Catalogus
Bij de tentoonstelling verschijnt een rijk geïllustreerde catalogus waarin de nieuwste bevindingen omtrent Eckhouts biografie en de resultaten van het recente, kunsthistorische onderzoek naar zijn oeuvre zijn opgenomen.

Publieksbegeleiding en educatie
Vanaf half februari 2004 is er op de website van het Mauritshuis een speciale Eckhout themapagina. Een toelichting op papier over alle schilderijen is voor iedereen gratis beschikbaar. Families kunnen aan de hand van een reislogboek met Eckhout op ontdekkingsreis.

Openingstijden
Dinsdag t/m zaterdag 10.00 17.00 uur
Zondag 11.00 17.00 uur
Van 1 april tot 1 september ook op maandag geopend.

Toegangsprijzen
Tijdens de tentoonstelling wordt geen toeslag geheven. Volwassenen 7,50
Museumkaart gratis
T/m 18 jaar gratis

Externe groepen met begeleiding zijn tijdens de tentoonstelling welkom.

cd-rom met alle afbeeldingen op aanvraag beschikbaar.

Nadere informatie voor de pers:
Mauritshuis, Afdeling Communicatie
Pom Verhoeff-Emanuel, Marlien de Vries
Tel: 070 302 34 35
Fax: 070 302 34 50
E-mail: verhoeff.p@mauritshuis.nl, devries.m@mauritshuis.nl www.mauritshuis.nl