Consument heeft meeste vertrouwen in vakbond
Vakbonden scoren in de ogen van de consument het best als het gaat om maatschappelijk verantwoord handelen of ondernemen. Op de voet gevolgd door organisaties als Artsen zonder grenzen, de Novib en Natuurmonumenten. Het vertrouwen in het bedrijfsleven is veel minder. Dat blijkt uit een steekproef onder de Nederlandse bevolking.
Dit blijkt uit de Nederlandse editie van de Global Issues Survey 2004, een onderzoek onder een representatieve steekproef van 1242 Nederlanders van 15 jaar en ouder in opdracht van GlobeScan/Environics uit Canada.
Consumenten geloven niet dat bedrijven serieus werk maken van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). De helft van de consumenten zegt er absoluut geen vertrouwen in te hebben dat bedrijven zorgen voor een gezonde en leefbare omgeving.
Maar niet alleen bedrijven worden geassocieerd met maatschappelijk verantwoord opereren. Uit het onderzoek blijkt dat het vertrouwen dat verschillende soorten instellingen in het belang van de samenleving opereren het laagst is voor de pers en de media (27%).
Internationale bedrijven (28%) en de Nederlandse overheid (29%) genieten meer vertrouwen dan de pers, maar minder vertrouwen dan grote Nederlandse bedrijven (35%) en de Verenigde Naties (49%).
Het meeste vertrouwen gaat naar niet-gouvermentele organisaties zoals Artsen Zonder Grenzen, Novib, Natuurmonumenten (49%) en vakbonden en vakverenigingen (57%).
Ruim de helft (52%) van de Nederlanders wil meer informatie over de manier waarop bedrijven hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen.
22% Van de Nederlanders beweert het afgelopen jaar maatschappelijk verantwoord ondernemende bedrijven diverse malen te hebben gesteund door hier in hun aankoopgedrag rekening mee te houden.
45% zegt dit af en toe te hebben gedaan. Het door middel van het aankoopgedrag 'straffen' van bedrijven die zich niet-maatschappelijk verantwoord opstellen is zo mogelijk nog populairder. 35% beweert in de afgelopen 12 maanden een of meerdere keren een minder maatschappelijk verantwoord bedrijf op deze wijze te hebben 'gestraft'.
Slechts een derde van de consumenten meent daadwerkelijk invloed te kunnen uitoefenen op de mate waarin een bedrijf zich verantwoordelijk gedraagt. Nationale wetgeving om MVO te af te dwingen wordt door een minderheid (30%) ondersteund, mede omdat dit tot prijsverhoging en banenverlies zou kunnen leiden.
26 maart 2004
FNV