PERSBERICHT - 2004-03-26
Consumentenbond: 'Even door zoeken op meerdere sites moeite waard'
Forse prijsverschillen bij internetreisbureaus
Wie een weekendje weg wil boeken op internet doet er goed aan
verschillende sites te vergelijken. De prijsverschillen zijn fors,
blijkt uit onderzoek dat is gepubliceerd in het vrijdag verschenen
aprilnummer van de Consumentengids.
De Consumentenbond bekeek 16 reiswebsites voor weekendjes weg. De bond
keek onder andere naar de prijzen van een stedentrip (weekendje
Antwerpen) en een weekendje weg in eigen land (Veluwe). Het ging
steeds om een verblijf van twee nachten op basis van logies en ontbijt
voor twee personen.
De prijsverschillen zijn fors, blijkt uit het onderzoek. Zo kost
bijvoorbeeld een weekend op de Veluwe in het driesterrenhotel Tulip
Inn Beekbergen via Weekendcompany.nl 187,00. Weekendjeweg.nl vraagt
voor hetzelfde arrangement 110,98. Een verschil van maar liefst 76,52.
Een trip naar Antwerpen met verblijf in het driesterrenhotel Fletcher
Hotel Keyserlei kostte via Hotelspecials.nl 182,50, terwijl hier juist
Weekendcompany.nl weer goedkoper was: 147,50.
Ook de reserveringskosten lopen flink uiteen. De Consumentenbond
noteerde bedragen van 17,50 tot 34,00. Er zijn ook sites bij die geen
reserveringskosten in rekening brengen. Verder viel op dat bij sommige
reiswebsites administratiekosten betaald moeten worden, bovenop de
reserveringskosten die de touroperator al in rekening brengt.
"Heeft u ergens op internet een leuk hotel of arrangement gevonden,
dan loont het de moeite nog even door te zoeken op andere sites. Best
mogelijk dat u daar voor hetzelfde goedkoper uit bent", adviseert de
Consumentenbond.
In het onderzoek van de Consumentenbond is niet gekeken naar
buitenlandse reissites. Uit onderzoek van Consumer WebWatch bleek
volgens Webwereld (www.webwereled.nl) in april 2003 dat de
prijsverschillen ook internationaal fors kunnen zijn.