PERSBERICHT - 2004-03-26

Consumentenbond: 'Even door zoeken op meerdere sites moeite waard'

Forse prijsverschillen bij internetreisbureaus

Wie een weekendje weg wil boeken op internet doet er goed aan verschillende sites te vergelijken. De prijsverschillen zijn fors, blijkt uit onderzoek dat is gepubliceerd in het vrijdag verschenen aprilnummer van de Consumentengids.

De Consumentenbond bekeek 16 reiswebsites voor weekendjes weg. De bond keek onder andere naar de prijzen van een stedentrip (weekendje Antwerpen) en een weekendje weg in eigen land (Veluwe). Het ging steeds om een verblijf van twee nachten op basis van logies en ontbijt voor twee personen.

De prijsverschillen zijn fors, blijkt uit het onderzoek. Zo kost bijvoorbeeld een weekend op de Veluwe in het driesterrenhotel Tulip Inn Beekbergen via Weekendcompany.nl 187,00. Weekendjeweg.nl vraagt voor hetzelfde arrangement 110,98. Een verschil van maar liefst 76,52.

Een trip naar Antwerpen met verblijf in het driesterrenhotel Fletcher Hotel Keyserlei kostte via Hotelspecials.nl 182,50, terwijl hier juist Weekendcompany.nl weer goedkoper was: 147,50.

Ook de reserveringskosten lopen flink uiteen. De Consumentenbond noteerde bedragen van 17,50 tot 34,00. Er zijn ook sites bij die geen reserveringskosten in rekening brengen. Verder viel op dat bij sommige reiswebsites administratiekosten betaald moeten worden, bovenop de reserveringskosten die de touroperator al in rekening brengt.

"Heeft u ergens op internet een leuk hotel of arrangement gevonden, dan loont het de moeite nog even door te zoeken op andere sites. Best mogelijk dat u daar voor hetzelfde goedkoper uit bent", adviseert de Consumentenbond.

In het onderzoek van de Consumentenbond is niet gekeken naar buitenlandse reissites. Uit onderzoek van Consumer WebWatch bleek volgens Webwereld (www.webwereled.nl) in april 2003 dat de prijsverschillen ook internationaal fors kunnen zijn.