Nederlandse Vereniging van journalisten

Aan:
CNV Dienstenbond, de heer S. Bak
De Unie, de heer R. Schuurman
FNV KIEM, de heer S. Custers
NVJ, de heer Th. Bruning

Hilversum, 26 maart 2004

Geachte heren,

Hierbij zend ik u de voorstellen van de werkgevers voor het komende CAO- overleg toe. In de brief van 6 februari jl. heb ik u reeds de context geschetst van de situatie waarin de publieke omroep zich bevindt en waarop wij de hieronder genoemde voorstellen baseren. Kort samengevat gaat het de publieke omroep niet voor de wind. Door de bezuinigingstaakstelling van E64 miljoen en de extra E20 miljoen pensioenlastenstijging voor werkgevers heeft de Raad van Bestuur het besluit moeten nemen om op de loonkosten te bezuinigen. Gezien de financieel verslechterende situatie waar de publieke omroep zich nu in bevindt, heeft de Commissie Omroepwerkgevers ons een mandaat meegegeven van een zelfde strekking als het besluit van de Raad van Bestuur, te weten bezuinigen op de loonkosten. Dat dit zijn weerslag zal krijgen op de arbeidsplaatsen en de arbeidsvoorwaarden opgenomen in de CAO is voor werkgevers onvermijdelijk. We staan voor een moeilijke operatie, waarvan we vooral van uw kant vragen mee te denken in dit proces.

De stand van zaken protocolafspraken en onze voorstellen ten aanzien van de CAO voor het Omroeppersoneel worden aan de hand van de thema's genoemd in de brief van 6 februari 2004 nader toegelicht.


1. Afspraken uit protocol 2002/2003

2. Verlaging kostenniveau van de CAO

3. Flexibiliteitvergroting bij contracteren

4. Pensioen/defaultregeling

5. Diversen

6. Aanpassingen als gevolg van wetswijzigingen

A. Afspraken uit protocol 2002/2003

|                                  |                                  |
|Arbitrage vervallen extra         |Mondelinge behandeling heeft eind |
|compensatie in tijd               |2003 plaatsgevonden. Binnenkort   |
|                                  |volgt de uitspraak.               |
|                                  |                                  |
|Commissie Loongebouw              |Rapport van Berenschot 'Onderzoek |
|doorstroming                      |Functiewaarderingssysteem van CAO |
|programmatische functies          |voor Omroeppersoneel' d.d. 14     |
|functiewaarderingssysteem         |november 2003 is reeds in bezit   |
|                                  |van werknemersorganisaties.       |
|                                  |                                  |
|Werkgroep contractbeleid          |Binnenkort wordt de eindrapportage|
|                                  |uitgebracht.                      |
|                                  |                                  |
|Overzicht doorstroming werkgevers |Uitkomsten onderzoek Cas          |
|                                  |Hoogbergen (AWVN)                 |
B. Verlaging kostenniveau van de CAO
Loongebouw
Om het kostenniveau van de CAO beter te kunnen beheersen volgen hieronder voorstellen ten aanzien van de periodiektoekenning en de inschaling:

Periodieken:

- baseren op percentage van het daadwerkelijke salaris i.p.v. het maximum schaalbedrag.

- gedurende twee jaar vaststellen op 0% tot 2%.
- Bij ziekte standaard 1%-periodiektoekenning: ' Aan een medewerker, die binnen een beoordelingsperiode van 12 maanden minimaal 6 maanden ten minste 50% arbeidsongeschiktheid is, zal een periodiek worden toegekend van 1 %.'

- Laten vervallen van de beoordelingsrichtlijn 10% - 80% -10%
10%: 0% en 1%
80%: 2,75%

10%: 4%

Inschalen medewerkers
Instellen van aanloopschalen voor medewerkers met onvoldoende relevante ervaring.

Arbeidsongeschiktheid
De loondoorbetalingverplichting van werkgevers bij arbeidsongeschikte werknemers vanaf 1 januari 2004 is verlengd van 1 naar 2 jaar. Werkgevers stellen ten aanzien van de loondoorbetaling gedurende ziekte het volgende voor:

I. 1e jaar: 100% loondoorbetaling door werkgever II. 2e jaar: 70% loondoorbetaling door werkgever III. 3e jaar e.v.: geen betaling door werkgever

Ad I.
Ongewijzigd ten opzichte van de huidige regeling

ad II.
De loondoorbetalingverplichting gedurende het 2e ziektejaar wordt conform de afspraken uit het Najaarsakkoord aangepast naar 70% van het loon, zonder aftopping op 70% maximum dagloon.

Ad III.
Werkgevers wensen de doorbetalingsverplichting gedurende het 3e ziektejaar te laten vervallen. Deze bedraagt thans een aanvulling tot 85% van het loon, waarbij een ontslagverbod van 3 jaren geldt gedurende ziekte. Bij het vervallen van de doorbetalingsverplichting gedurende het 3e ziektejaar zal de werknemer geen terugval in inkomsten ervaren ten opzichte van het 2e ziektejaar. De werknemer ontvangt immers van PNO Media een gelijk bedrag in de vorm van een
arbeidsongeschiktheidspensioenuitkering van 70% van het laatstgenoten salaris. De grondslag voor het ontslagverbod gedurende het 3e jaar vervalt hiermee ook. Werkgevers wensen het ontslagverbod aan te passen naar de gebruikelijke periode van twee jaar van het Burgerlijk Wetboek.

Afschaffing beëindigingpremie
Programma(gebonden) medewerkers op arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd ontvangen een premie als de arbeidsovereenkomst na een totale contractduur vanaf 24 dan wel vanaf 36 maanden niet wordt verlengd of niet wordt omgezet in een contract voor onbepaalde tijd. Het voorstel is om deze premie om te zetten in een persoonlijk opleidingsbudget ten behoeve van een baangerichte opleiding.

C. Flexibiliteitvergroting bij contracteren
Werkgevers hebben behoefte aan flexibiliteitvergroting bij contracteren. Dit is te realiseren door de totale contractduur voor alle functies te verruimen naar maximaal 5 jaren waarbinnen onbeperkt kan worden gecontracteerd. Door deze verruiming kan de verblijfsduur van de contractant worden verlengd van 3 naar 5 jaar.

D. Pensioen/Defaultregeling
Werkgevers constateren dat de materiële pensioenlasten gestegen zijn van 16,8% naar 18,8% en in de toekomst zullen stijgen naar 24,8% van de loonsom. Op basis van de premie-verdelingregeling in het pensioenreglement komen stijgingen in de totale premiedrukmarge tussen 16,3% tot 21,3% van de loonsom geheel ten laste van de werkgevers (artikel 40 lid 1 onder b pensioenreglement). Deze extra lasten moeten door de werkgevers worden inverdiend en staan los van de bezuinigingstaakstelling van E64 miljoen. Werkgevers stellen daarom het volgende voor:

De pensioenpremie dient evenredig over werkgever en werknemers verdeeld te worden. Daartoe dient een andere regeling overeengekomen te worden die de regeling, waarin is opgenomen dat stijgingen binnen de totale premiedrukmarge van 16,3% tot 21,3% geheel ten laste van de werkgever komen, buiten werking stelt. De werkgevers zullen gedurende het overleg met een voorstel komen ten aanzien van een evenredige verdeling van de premiedruk tussen werkgever en werknemers.

E. Diversen
Werktijdenregeling: jaarurennorm/NRD
Werkgevers wensen het werktijdenhoofdstuk te vereenvoudigen en zullen hiertoe in een later stadium een voorstel doen waarbij de volgende onderwerpen zullen worden opgenomen:

- Invoeren van een jaarurennorm,

- schrappen NRD-toeslag

- opheffen onderscheid personeelsgroepen
- dagenbergen tegen gaan door alle fulltime werknemers feitelijk gemiddeld 36 uur te laten werken.

Raam CAO
De CAO voor het Omroeppersoneel wordt als star ervaren en biedt weinig maatwerk voor de diverse omroeporganisaties die zijn aangesloten bij deze CAO. Het neerzetten van een Raam-CAO maakt individueel maatwerk mogelijk en is geenszins bedoeld om het arbeidsvoorwaardenpakket uit te kleden.

Artikel 18
De functieongeschiktheidsregeling van artikel 18 is niet meer van deze tijd. Deze CAO-regeling is destijds tot stand gekomen bij gebrek aan adequate regelgeving op dit gebied. Inmiddels is de kantonrechterformule gebruikelijk en maatgevend geworden in dergelijke situaties. Artikel 18 is hierdoor overbodig geworden en kan komen te vervallen.

Schrappen bijlage VIII: reorganisatie
Bijlage VIII is alleen van toepassing op de reorganisatie van het publieke bestel die zich in 1992 heeft voorgedaan. De grond voor deze bijlage is lang geleden komen te vervallen waardoor de bijlage niet meer in de CAO hoeft te worden opgenomen. Inmiddels zijn verscheidene andere sociale plannen overeengekomen op basis van andere uitgangspunten.

Looptijd
Periode van 2 jaar: 1 januari 2004 t/m 31 december 2005

F. Aanpassing ten gevolge van wetwijzigingen
Zorgverlof:
De CAO zal worden aangepast conform de Wet Arbeid en Zorg ten aanzien van kortdurend zorgverlof. Het kortdurende zorgverlof bedraagt maximaal 2x de wekelijkse arbeidsduur van de werknemer tegen 70% loondoorbetaling door de werkgever.

Berekening maandinkomen bij arbeidsongeschiktheid In artikel 37 lid 6 onder d wordt het gemiddelde maandinkomen berekend waarbij uitgegaan wordt van uitgekeerde vergoedingen voor NRD, overwerk en bereikbaarheidsdiensten over twaalf maanden voorafgaand aan de arbeidsongeschiktheid. In de sociale zekerheidswetgeving wordt uitgegaan van het gemiddelde inkomen gerekend over een periode van 3 maanden. Aanpassing naar 3 maanden is derhalve wenselijk.

Bovengenoemde voorstellen zullen wij nader toelichten op het eerste CAO- overleg op maandag 29 maart van 15.30 - 17.30 uur in de Rengelinkzaal van het Mediacentrum.

Tot slot spreken wij wederom het vertrouwen uit dat wij, naast een moeilijke, toch ook een constructieve onderhandelingsronde tegemoet zien.

Met vriendelijke groeten,
namens de werkgeversdelegatie,

Frans Maréchal