Gemeente Utrecht

Scholen enthousiast over inzet schoolmaatschappelijk werk

De inzet van schoolmaatschappelijk werk vermindert de werkdruk van leerkrachten en draagt bij aan een beter functioneren van interne begeleiders op scholen. Dat blijkt uit de eindrapportage van een meting van het maatschappelijk werk in het primair onderwijs in Utrecht. De meeste scholen geven aan dat schoolmaatschappelijk werk bijdraagt aan een vroegtijdiger signalering van probleemjongeren. De betrokken scholen zijn over het algemeen zeer positief over het functioneren van hun schoolmaatschappelijk werker.

Een van de speerpunten uit het Collegeprogramma 2001 2006 "Utrecht in Uitvoering" was het streven naar een vermindering van de werkdruk bij leerkrachten om het werken in het onderwijs aantrekkelijker te maken. In overleg met de schoolbesturen is uitvoering gegeven aan dit speerpunt door de invoering van Schoolmaatschappelijk Werk in het primair onderwijs. In eerste instantie is dat in vier wijken, Zuid-West, Noord-West, West en Overvecht gedaan. Scholen in deze wijken kunnen gemiddeld aanspraak maken op 4,1 uur schoolmaatschappelijk werk per week; het exacte aantal uren hangt samen met de achterstandsscore van een school en varieert tussen 1,5 en 7 uur.

De resultaten van de inzet van schoolmaatschappelijk werk is nu onderzocht. In het evaluatieonderzoek zijn alle scholen betrokken die gebruik kunnen maken van het aanbod.

Resultaten
Driekwart van de scholen geeft aan dat de behoefte aan schoolmaatschappelijk werk in de toekomst zal toenemen. Als redenen geven ze daarvoor de toename van de problemen in de wijk, het "Weer Samen naar School"beleid (meer zorgleerlingen naar reguliere scholen) en een groei van de vraag als gevolg van het aanbod.

De schoolmaatschappelijk werker is bekend bij de meeste leerkrachten, maar bij slechts een kwart van de ouders en nog iets minder bij de leerlingen.

Scholen geven gemiddeld een waardering van een 8 voor het functioneren van de schoolmaatschappelijk werker. Als belangrijkste knelpunt wordt de beperkte hoeveelheid beschikbare uren genoemd. Alle scholen geven aan over meer uren te willen beschikken. Van een uitbreiding van het aantal uren wordt met name een preventieve werking verwacht. Als verbeterpunt wordt genoemd het contact met de ouders, bijvoorbeeld door een vast spreekuur te houden.

Het onderzoek, dat onder alle deelnemende scholen werd gehouden, kent maar een beperkte omvang (26 ingevulde vragenlijsten). Toch kunnen door de zeer hoge respons wel bovenstaande conclusies uit de evaluatie worden getrokken.

Ook in de overige wijken en in het VMBO is een behoefte aan inzet van schoolmaatschappelijk werk gebleken. Gewerkt wordt aan een uitbreiding van het aanbod van schoolmaatschappelijk werk.

Noot voor de media:
Het evaluatierapport is op aanvraag beschikbaar. Voor meer informatie kunt u contact openemen met Hans Scholten, bestuurscommunicatie, 030-286 10 15 of 06 - 250 327 39.

Utrecht, 26 maart 2004.