Provincie Limburg

Glasschilderkunst in Limburg toegankelijk voor publiek Dit is een gezamenlijk persbericht van: Stiftung Forschungsstelle

Glasmalerei des 20e Jahrhunderts e.v., de Stichting glasschilderkunst twintigste eeuw, de Provincie Limburg, Nord Rheinland Westfalen en de bisdommen Aken en Roermond

Grensoverschrijdend project inventariseert glas-in-lood

Met een wetenschappelijke inventarisatie van de glasschilderkunst in Limburg wil de Provincie binnen drie jaar deze vergeten kunstvorm toegankelijk maken voor een groot publiek. Gedeputeerde Odile Wolfs: Uiteindelijk krijgt Limburg er een indrukwekkende toeristische attractie bij. Het project dat ook in het Duitse Rijnland wordt opgepakt richt zich in eerste instantie op Midden- en Noord-Limburg. De totale kosten bedragen 624.000,-.

Bij oplevering van het project is er een compleet beeld van alle gefigureerde glas in loodramen in kerkelijke en niet-kerkelijke gebouwen in de Euregio Rijn-Maas-Noord. Uit een voorlopige inschatting blijkt dat het om ongeveer 10.000 glasschilderkunstwerken gaat. Voor de inventarisatie worden ze gefotografeerd, gedocumenteerd en in een databank opgeslagen. De afmetingen worden ingemeten en op tekening aangegeven. Verder worden de gegevens van de ontwerper, het glasatelier en de datering per gebouw opgenomen. Het onderzoek moet eveneens duidelijk maken welke kunstenaars in deze regio actief waren.

Aanleiding
De Rijn-Maasstreek en met name het Euregio gebied Rijn-Maas Noord is op het gebied van de glasschilderkunst van de 19e en 20e eeuw toonaangevend tot op de dag van vandaag. Franse kathedraalramen uit de gotische tijd zijn wereldberoemd en trekken ieder jaar stromen van toeristen aan. Dat het gebied Rijn-Maas een voor Europa unieke hoge dichtheid en kwaliteit van werken van de glasschilderkunst heeft, vooral uit de twintigste eeuw, is bijna niet bekend. Daarbij maken deze werken een essentieel deel van het culturele erfgoed van deze regio uit. Het gebied heeft ook vele glasschilders voortgebracht die stijlbepalend zijn geweest. In deze streek zijn verschillende glasateliers gevestigd geweest die hun producten over de hele wereld leverden. Belangrijke kunstenaars zijn Joep Nicholas, Daan Wildschut, Charles Eyck, Huub Levigne, Hans Truien, Jacques Verheijen en Rene Smeets. Glasschilderkunst was vroeger bedoeld om een groot publiek aan te spreken. Het had de naam van democratische kunst. Helaas is heel vaak niet bekend welke kunstenaar de glasschilderkunst heeft gemaakt.

Restauratie
Als gevolg van oorlogshandelingen, verbouwingen, aardbevingen, afbraak, vandalisme en luchtvervuiling is veel glasschilderkunst verloren gegaan. Wat tot nu toe behouden is, is in een aantal gevallen dringend toe aan restauratie.

Toeristische routes
Uiteindelijk is het de bedoeling de glasschilderkunst voor een breed publiek aan beide zijden van de grens toegankelijk te maken. De VVVs krijgen informatie over toeristische routes langs de glasschilderkunst. Er wordt gestreefd naar 10 toeristische routes die langs de belangrijkste bezienswaardigheden leiden. Daaronder vallen o.a. kerken en openbare gebouwen. Gedurende de projectperiode worden afspraken gemaakt over toegankelijkheid en openingstijden. Via een website kan een ieder de informatie opvragen.

Samenwerking
Het is een grensoverschrijdend project van de Stiftung Forschungsstelle Glasmalerei des 20e Jahrhunderts e.v./de Stichting Glasschilderkunst Twintigste Eeuw, de Provincie Limburg, Nord Rheinland Westfalen, de bisdommen Aken en Roermond en de Euregio Rijn Maas Noord. Het project sluit aan bij een provinciale doelstelling, nl. het zichtbaar maken van het cultureel vermogen van de regio. De Provincie Limburg en Nord Rhein Westfalen dragen ieder 93.000,- bij. Uit het Interreg IIIA programma van de Euregio Rijn-Maas-Noord is een subsidie toegekend van 312.000,-. De projectuitvoerder, de Stiftung Forschungsstelle Glasmalerei des 20e Jahrhunderts en haar partners brengen uit eigen middelen 126.000,- in.

26-3-2004 14:24