Glasschilderkunst in Limburg toegankelijk voor publiek
Dit is een gezamenlijk persbericht van: Stiftung Forschungsstelle
Glasmalerei des 20e Jahrhunderts e.v., de Stichting glasschilderkunst
twintigste eeuw, de Provincie Limburg, Nord Rheinland Westfalen en de
bisdommen Aken en Roermond
Grensoverschrijdend project inventariseert glas-in-lood
Met een wetenschappelijke inventarisatie van de glasschilderkunst in
Limburg wil de Provincie binnen drie jaar deze vergeten kunstvorm
toegankelijk maken voor een groot publiek. Gedeputeerde Odile Wolfs:
Uiteindelijk krijgt Limburg er een indrukwekkende toeristische
attractie bij. Het project dat ook in het Duitse Rijnland wordt
opgepakt richt zich in eerste instantie op Midden- en Noord-Limburg.
De totale kosten bedragen 624.000,-.
Bij oplevering van het project is er een compleet beeld van alle
gefigureerde glas in loodramen in kerkelijke en niet-kerkelijke
gebouwen in de Euregio Rijn-Maas-Noord. Uit een voorlopige inschatting
blijkt dat het om ongeveer 10.000 glasschilderkunstwerken gaat. Voor
de inventarisatie worden ze gefotografeerd, gedocumenteerd en in een
databank opgeslagen. De afmetingen worden ingemeten en op tekening
aangegeven. Verder worden de gegevens van de ontwerper, het
glasatelier en de datering per gebouw opgenomen. Het onderzoek moet
eveneens duidelijk maken welke kunstenaars in deze regio actief waren.
Aanleiding
De Rijn-Maasstreek en met name het Euregio gebied Rijn-Maas Noord is
op het gebied van de glasschilderkunst van de 19e en 20e eeuw
toonaangevend tot op de dag van vandaag. Franse kathedraalramen uit de
gotische tijd zijn wereldberoemd en trekken ieder jaar stromen van
toeristen aan. Dat het gebied Rijn-Maas een voor Europa unieke hoge
dichtheid en kwaliteit van werken van de glasschilderkunst heeft,
vooral uit de twintigste eeuw, is bijna niet bekend. Daarbij maken
deze werken een essentieel deel van het culturele erfgoed van deze
regio uit. Het gebied heeft ook vele glasschilders voortgebracht die
stijlbepalend zijn geweest. In deze streek zijn verschillende
glasateliers gevestigd geweest die hun producten over de hele wereld
leverden. Belangrijke kunstenaars zijn Joep Nicholas, Daan Wildschut,
Charles Eyck, Huub Levigne, Hans Truien, Jacques Verheijen en Rene
Smeets. Glasschilderkunst was vroeger bedoeld om een groot publiek aan
te spreken. Het had de naam van democratische kunst. Helaas is heel
vaak niet bekend welke kunstenaar de glasschilderkunst heeft gemaakt.
Restauratie
Als gevolg van oorlogshandelingen, verbouwingen, aardbevingen,
afbraak, vandalisme en luchtvervuiling is veel glasschilderkunst
verloren gegaan. Wat tot nu toe behouden is, is in een aantal gevallen
dringend toe aan restauratie.
Toeristische routes
Uiteindelijk is het de bedoeling de glasschilderkunst voor een breed
publiek aan beide zijden van de grens toegankelijk te maken. De VVVs
krijgen informatie over toeristische routes langs de
glasschilderkunst. Er wordt gestreefd naar 10 toeristische routes die
langs de belangrijkste bezienswaardigheden leiden. Daaronder vallen
o.a. kerken en openbare gebouwen. Gedurende de projectperiode worden
afspraken gemaakt over toegankelijkheid en openingstijden. Via een
website kan een ieder de informatie opvragen.
Samenwerking
Het is een grensoverschrijdend project van de Stiftung
Forschungsstelle Glasmalerei des 20e Jahrhunderts e.v./de Stichting
Glasschilderkunst Twintigste Eeuw, de Provincie Limburg, Nord
Rheinland Westfalen, de bisdommen Aken en Roermond en de Euregio Rijn
Maas Noord. Het project sluit aan bij een provinciale doelstelling,
nl. het zichtbaar maken van het cultureel vermogen van de regio. De
Provincie Limburg en Nord Rhein Westfalen dragen ieder 93.000,- bij.
Uit het Interreg IIIA programma van de Euregio Rijn-Maas-Noord is een
subsidie toegekend van 312.000,-. De projectuitvoerder, de Stiftung
Forschungsstelle Glasmalerei des 20e Jahrhunderts en haar partners
brengen uit eigen middelen 126.000,- in.
26-3-2004 14:24
Provincie Limburg