Onderwijshuisvesting: een spel met veel spelers
Publicatiedatum: 26 maart 2004
De huisvestingsproblematiek van scholen als Woutertje Pieterse, de
Lorentzschool en de Praktijkschool is regelmatig in het nieuws. Goede
huisvesting realiseren is van groot belang, maar het is niet
makkelijk. Er komt meer bij kijken dan je op het eerste gezicht denkt.
CULTUUR EN EDUCATIE - In 1997 besloot de Rijksoverheid dat delen van
het Onderwijsbeleid gedecentraliseerd moesten worden. Dit betekende
dat gemeenten onder andere verantwoordelijk werden voor de
huisvestingsinvesteringen van alle scholen. Kort gezegd: de gemeente
beslist en betaalt. In Leiden houdt de Afdeling Voorzieningen en
Accommodatiebeleid van de dienst Cultuur en Educatie zich bezig met
Onderwijshuisvesting. Hans de Kwaasteniet, hoofd van deze afdeling
zegt hierover: We gaan over de huisvesting van leerlingen, zowel in
het basisonderwijs, het speciaal onderwijs en voortgezet onderwijs.
Vooral bij de laatste twee hebben we een behoorlijke regionale
functie. De gemeente Leiden betaalt de huisvesting van deze scholen.
Natuurlijk worden we wel gecompenseerd vanuit het Rijk, maar het kost
hoe dan ook veel geld.
Een van de betreffende scholen
Een van de betreffende scholen. Foto: Gemeente Leiden
Leerlingenaantallen
Bij onderwijshuisvesting spelen demografische ontwikkelingen een grote
rol. Zo is de groei of daling van het leerlingenaantal afhankelijk van
de ontwikkeling van de basisgeneratie (kinderen die al naar school
gaan), maar ook de aantrekkingskracht van een school speelt een rol.
In Nederland heb je vrijheid van onderwijs. Dit betekent dat iedereen
naar een school van zijn of haar keuze mag gaan. En dat hoeft dan dus
niet de school te zijn die toevallig bij jou in de wijk staat. Ouders
kiezen scholen niet alleen op basis van afstand of richting, maar ook
op grond van andere factoren. Een totaalplanning maken van de
leerlingontwikkeling is goed te doen, maar een totaalplanning maken
voor school X in het jaar 2010 is veel lastiger. Je krijgt als
overheid regelmatig kritiek dat er geen rekening is gehouden met het
aantal leerlingen in een wijk, maar zo simpel ligt het dus niet, aldus
de Kwaasteniet.
Wisselwerking
Ook andere ontwikkelingen binnen het onderwijs spelen een rol bij de
huisvesting. De Kwaasteniet: Nieuwe onderwijsvormen zoals bijvoorbeeld
het VMBO waar praktijkgericht onderwijs wordt gegeven hebben ook
gevolgen voor de huisvesting. Voor vakken als techniek of verzorging
heb je andere klaslokalen nodig dan voor Engels of geschiedenis. De
buitenkant van het gebouw blijft dan wel hetzelfde, maar binnen
verandert er veel.
Ruimtelijke Ordening speelt daarnaast ook een belangrijke rol bij
onderwijshuisvesting. Wat gebeurt er in de wijken? Wat is de kwaliteit
van de beschikbare gebouwen? We doen daarom mee in bestemmingsplannen.
Die wisselwerking is heel belangrijk.
Specifieke aandacht
Het uitbreiden van een school of zelfs het verplaatsen daarvan is een
klus die jaren in beslag neemt. We hebben elf projecten benoemd die
als knelpunt specifieke aandacht krijgen; Woutertje Pieterse, de
Lorentzschool, de Praktijkschool enzovoort. De Thermiek viel hier ook
onder. Deze school voor gehandicapte kinderen is onlangs opgeleverd en
is gekoppeld aan een revalidatiecentrum en een sporthal. We hebben
hier uiteindelijk tien jaar aan gewerkt. Dat duurt lang ja, maar je
hebt met zo veel spelers te maken. Het is een fusie met een school in
Katwijk, waardoor de school groter is en de specialisatie gebundeld
is. Daarnaast moet je geld zien te vinden, moet je door procedures
heen en wat in dit geval lang op zich deed wachten, was de toestemming
van ministeries. Kijk, het bouwen van een gebouw duurt niet zo lang,
daar is men twee jaar mee bezig. De rest is dus echt
voorbereidingstijd.
Deze pagina is gewijzigd op 25-03-2004
Gemeente Leiden