Gemeente Leiden

Onderwijshuisvesting: een spel met veel spelers

Publicatiedatum: 26 maart 2004

De huisvestingsproblematiek van scholen als Woutertje Pieterse, de Lorentzschool en de Praktijkschool is regelmatig in het nieuws. Goede huisvesting realiseren is van groot belang, maar het is niet makkelijk. Er komt meer bij kijken dan je op het eerste gezicht denkt.

CULTUUR EN EDUCATIE - In 1997 besloot de Rijksoverheid dat delen van het Onderwijsbeleid gedecentraliseerd moesten worden. Dit betekende dat gemeenten onder andere verantwoordelijk werden voor de huisvestingsinvesteringen van alle scholen. Kort gezegd: de gemeente beslist en betaalt. In Leiden houdt de Afdeling Voorzieningen en Accommodatiebeleid van de dienst Cultuur en Educatie zich bezig met Onderwijshuisvesting. Hans de Kwaasteniet, hoofd van deze afdeling zegt hierover: We gaan over de huisvesting van leerlingen, zowel in het basisonderwijs, het speciaal onderwijs en voortgezet onderwijs. Vooral bij de laatste twee hebben we een behoorlijke regionale functie. De gemeente Leiden betaalt de huisvesting van deze scholen. Natuurlijk worden we wel gecompenseerd vanuit het Rijk, maar het kost hoe dan ook veel geld.

Een van de betreffende scholen

Een van de betreffende scholen. Foto: Gemeente Leiden

Leerlingenaantallen

Bij onderwijshuisvesting spelen demografische ontwikkelingen een grote rol. Zo is de groei of daling van het leerlingenaantal afhankelijk van de ontwikkeling van de basisgeneratie (kinderen die al naar school gaan), maar ook de aantrekkingskracht van een school speelt een rol. In Nederland heb je vrijheid van onderwijs. Dit betekent dat iedereen naar een school van zijn of haar keuze mag gaan. En dat hoeft dan dus niet de school te zijn die toevallig bij jou in de wijk staat. Ouders kiezen scholen niet alleen op basis van afstand of richting, maar ook op grond van andere factoren. Een totaalplanning maken van de leerlingontwikkeling is goed te doen, maar een totaalplanning maken voor school X in het jaar 2010 is veel lastiger. Je krijgt als overheid regelmatig kritiek dat er geen rekening is gehouden met het aantal leerlingen in een wijk, maar zo simpel ligt het dus niet, aldus de Kwaasteniet.

Wisselwerking

Ook andere ontwikkelingen binnen het onderwijs spelen een rol bij de huisvesting. De Kwaasteniet: Nieuwe onderwijsvormen zoals bijvoorbeeld het VMBO waar praktijkgericht onderwijs wordt gegeven hebben ook gevolgen voor de huisvesting. Voor vakken als techniek of verzorging heb je andere klaslokalen nodig dan voor Engels of geschiedenis. De buitenkant van het gebouw blijft dan wel hetzelfde, maar binnen verandert er veel.

Ruimtelijke Ordening speelt daarnaast ook een belangrijke rol bij onderwijshuisvesting. Wat gebeurt er in de wijken? Wat is de kwaliteit van de beschikbare gebouwen? We doen daarom mee in bestemmingsplannen. Die wisselwerking is heel belangrijk.

Specifieke aandacht

Het uitbreiden van een school of zelfs het verplaatsen daarvan is een klus die jaren in beslag neemt. We hebben elf projecten benoemd die als knelpunt specifieke aandacht krijgen; Woutertje Pieterse, de Lorentzschool, de Praktijkschool enzovoort. De Thermiek viel hier ook onder. Deze school voor gehandicapte kinderen is onlangs opgeleverd en is gekoppeld aan een revalidatiecentrum en een sporthal. We hebben hier uiteindelijk tien jaar aan gewerkt. Dat duurt lang ja, maar je hebt met zo veel spelers te maken. Het is een fusie met een school in Katwijk, waardoor de school groter is en de specialisatie gebundeld is. Daarnaast moet je geld zien te vinden, moet je door procedures heen en wat in dit geval lang op zich deed wachten, was de toestemming van ministeries. Kijk, het bouwen van een gebouw duurt niet zo lang, daar is men twee jaar mee bezig. De rest is dus echt voorbereidingstijd.

Deze pagina is gewijzigd op 25-03-2004