Bouwfonds

Bouwfonds en ING realiseren grootste gelijkvloerse winkelcentrum van België

Hoevelaken, 26 maart 2004

Bouwfonds Ontwikkeling en ING Real Estate staan aan de basis van het grootste gelijkvloerse winkelcentrum van België. Het Waasland Shopping Center in St. Niklaas opende op 25 maart op feestelijke wijze officieel de deuren voor de ruim 1.000 relaties van beide ontwikkelaars. Met 45.000 m² en 140 winkels hebben bovenstaande ontwikkelaars een winkelcentrum van formaat gerealiseerd.

Het thema van de opening 'Bright elements of shopping' onderstreept de kracht van het winkelcentrum; licht, helderheid, ruimte en rust. Architectenbureau Chapman Taylor is verantwoordelijk voor de vormgeving en het licht Oosterse sfeerconcept dat het centrum uitstraalt. Met de aanleg van ongeveer 3.000 parkeerplaatsen, aangepaste toegangswegen en een heldere layout van het winkelcentrum is het aangenaam shoppen voor de consument. Bij de verhuur is rekening gehouden met een relatief hoog aanbod van zelfstandige ondernemers en is het percentage kledingwinkels lager dan gebruikelijk in shopping centers teneinde het winkelaanbod gevarieerd en aantrekkelijk te maken. De eerste foodcourt van België moet in haar variatie van restaurants en cafe's in de culinaire behoeften van jong en oud voorzien

Het Shopping Center ligt ten zuiden van Antwerpen en biedt een arbeidsplek aan 600 mensen. Het verzorgingsgebied strekt zich uit van de provincie Antwerpen en de provincie Oost-Vlaanderen tot aan de Nederlandse provincie Zeeland.

Het is niet opmerkelijk dat juist twee van origine Nederlandse ondernemingen een dergelijk project realiseren. In Nederland komen retailprojecten op dit schaalniveau al sinds langere tijd voor. Hoewel lokale overheden in het verleden terughoudend zijn geweest in het vrijmaken van buitenstedelijke locaties voor dergelijke projecten, vaak uit angst voor concurrentie richting de bestaande binnenstedelijke retail, blijkt in de praktijk een impuls uit te gaan op de binnensteden door de regionale aantrekkingskracht. Consumenten combineren een bezoek aan de perifere shopping centra vaak met een bezoek aan de binnenstad. Voorbeelden hiervan zijn Batavia-stad in Lelystad en Alexandrium in Rotterdam. In België is deze trend inmiddels ook ingezet waarbij het Waasland Shopping Center een duidelijk voorbeeld is van aanvulling van een perifeer winkelcentrum op de bestaande binnenstad.