Gemeente Dordrecht
---
`Dordtse kunst' doet het goed in het buitenland
Alicja Rakuzyn
Veel internationale vraag naar werken uit collectie Dordrechts Museum
DORDRECHT - Schilderijen uit het Dordrechts Museum zijn zeer in trek
in het buitenland. Diverse topstukken uit de collectie reizen
voortdurend de wereld over.
Zo was het stilleven (trompe-l'oeil) van Samuel van Hoogstraten een
groot deel van het vorig jaar en het jaar daarvoor in de Verenigde
Staten, waar het `op tournee' onder andere Denver, Newark en
Washington aandeed.
Bijzonder populair is de Van Gogh-tekening waarop een vegende
boerenvrouw afgebeeld staat. ,,Er komen heel vaak bruikleenverzoeken
voor dit werk binnen", zegt Suzanne Harleman, registrator van het
Dordrechts Museum. ,,We hebben de tekening momenteel overigens weer in
huis. Het is onlangs teruggekeerd uit het Italiaanse Treviso, waar het
enkele maanden heeft gehangen."
Veel verzoeken komen er, volgens Harleman, binnen voor de 17e-eeuwse
meesters. ,,Die gaan echt herhaaldelijk op wereldreis."
Een werk van Nicolaes Maes, kinderen in een landschap en een werk van
Samuel van Hoogstraten, de aanbidding van het kind, waren de afgelopen
maanden onderdeel van een grote Rembrandt-tentoonstelling in Tokio
(`Rembrandt: The Bible, Mythology and Ancient History'), die maar
liefst 270.000 bezoekers trok.
Voor het komend jaar zijn er ook veel `Dordtse' werken in aanvraag.
Een van de bekendste daarvan is `Bloeiende Papegaaitulpen' van Jacob
Gerritsz. Cuyp, waarvan het de bedoeling is dat deze, samen met een
zilveren schotel uit SIMON VAN GIJN - museum aan huis, onderdeel gaat
uitmaken van de expositie `Tulpe in der Kunst des 16. un 17.
jahrhunderts in het museum `Schloss Pilnitz' te Dresden.
In november van dit jaar gaan twee beroemde zelfportretten van
Ferdinand Bol en Cornelis Bisschop naar de Akademie der Bildenden
Künste in Wenen voor de tentoonstelling `Der Künstler und sein
Bildnis'. Het portret van Bol was eerder al in Australië te zien en
het werk van Bisschop deed eerder al München en Kopenhagen aan.
Er zijn ook werken die min of meer permanent zijn uitgeleend. Achttien
werken van Ary Scheffer bijvoorbeeld zijn langdurig uitgeleend aan het
Musée la Vie Romatique in Parijs.
Daar tegenover staat dat het Dordrechts Museum op zijn beurt van
diverse andere musea in de wereld schilderijen voor langere of kortere
termijn in bruikleen krijgt. Voorbeelden daarvan zijn een ijslandschap
van Calraet uit Londen en een portret van Emerentia van Driel door
Jacob Cuyp uit Wenen.