Consumenten aan de macht in energiemarkt
25 maart 2004
Consumentenbond biedt handleiding voor switch energiebedrijf
Advertenties, aanbiedingen en lokkertjes van energiebedrijven;
consumenten worden er mee dood gegooid. Energieleveranciers doen er
alles aan om consumenten over de streep te trekken om bij hun klant te
worden. Per 1 juli 2004 is de markt van gas en stroom vrij voor
consumenten om zelf te kiezen bij wie ze energie afnemen. Om
consumenten wegwijs te maken in het woud aan mogelijkheden op de
energiemarkt, publiceert de Consumentenbond een checklist waarop gelet
moet worden bij de keuze voor een energiebedrijf.
Energiebedrijf.com, Nuon, Eneco, Elektran, Evolta Energie en
Energiestunter, dit is een greep uit de energieleveranciers die
momenteel zeer actief klanten werven voor hun bedrijf. Per 1 juli
kunnen consumenten zelf kiezen van welke energieleverancier ze stroom
en gas afnemen. De ene aanbieding ziet er nog rooskleuriger uit dan de
andere. Het ene energiebedrijf biedt een gratis hotelbon, bij de ander
maken consumenten kans op een jaar lang gratis stroom en ook zijn er
energiebedrijven die elke 100-ste aanmelder een digitale camera of een
spelcomputer cadeau geven. Consumenten moeten goed opletten wat het
aanbod inhoudt en van welke leverancier het afkomstig is. Bij de
Consumentenbond komen namelijk regelmatig vragen binnen over de
betrouwbaarheid van de aanbiedingen. Om het kaf van het koren te
scheiden biedt de bond in de Consumentengids van april een handleiding
met de punten waar consumenten bij de keus voor een energiebedrijf op
moeten letten.
Vragen die bij de Consumentenbond binnenkomen gaan over de vergunning
van energiebedrijven, de aangeboden kortingen, de geschillenregeling
en over de betrouwbaarheid van een energiebedrijf. Consumenten die
twijfelen aan de kwaliteit van een aanbieding kunnen de checklist
raadplegen waarin punten staan als prijsvergelijking, vergunning,
kleine lettertjes, opzegtermijn en aanmeldprocedure.
Om te kunnen bepalen hoe het consumenten vergaat op de energiemarkt,
roept de Consumentenbond consumenten op hun ervaringen met
aanbiedingen te melden. Mensen kunnen via het formulier op de website
van de Consumentenbond hun bevindingen doorgeven. De bond
inventariseert alle reacties en zet op een rij welke energiebedrijven
de meeste irritaties oproepen. De bond neemt maatregelen als de
aanbiedingen niet door de beugel kunnen. Tot eind mei kunnen mensen
hun ervaringen melden.
Consumentenbond