KIMBERLY-CLARK PROFESSIONAL

Europees onderzoek wijst uit: hygiëne in restaurants kan beter

Persbericht

Europees onderzoek wijst uit: hygiëne in restaurants kan beter

Hygiëne in restaurants is voor consumenten een belangrijk criterium waarop zij de keuze bepalen voor een restaurant. Tegelijkertijd blijkt dat die hygiëne voor verbetering vatbaar is. Dat blijkt uit twee uitgebreide onderzoeken die Kimberly-Clark Professional heeft laten uitvoeren. Het gaat om een attitude-onderzoek op het gebied van restauranthygiëne onder 5.469 volwassenen in zes Europese landen, uitgevoerd door MORI, en een onderzoek onder 324 deskundigen op het gebied van voedselbereiding. Laatstgenoemd onderzoek is (eveneens in zes Europese landen) uitgevoerd door de ASHDOWN Group. De onderzoeken geven een duidelijk beeld van actuele hygiëne kwesties.

De belangrijkste conclusie van het onderzoek dat MORI heeft uitgevoerd zijn:

Hygiëne is een van de belangrijkste criteria waarop consumenten hun keuze voor een restaurant bepalen: 84% van de ondervraagden geeft aan dat ze niet zullen terugkeren naar een restaurant dat ze als onhygiënisch hebben ervaren, ook al was de kwaliteit en de prijs van het eten wel in orde.

Bijna vier van de tien ondervraagde Europeanen zijn het eens met de stelling dat restaurants onvoldoende aandacht besteden aan hygiëne en netheid in hun zaak.

Koplopers zijn Groot-Brittannië (44% is het met genoemde stelling eens) en Spanje (48%). Vuil bestek en serviesgoed is het meest onthutsende probleem in heel Europa, gevolgd door vieze keukens en vieze toiletten.

In het MORI onderzoek is ook gevraagd of mensen dachten dat de hygiëne verbeterd was de laatste jaren. Dat blijkt het geval: 53% van de respondenten is het eens met de stelling dat hygiëne en netheid de laatste paar jaar verbeterd is tegen 13% die het met deze stelling oneens is. De groep eens-stemmers is het grootst in Frankrijk en het kleinst in Nederland.

Het onderzoek gaat ook in op hygiëne gerelateerde onderwerpen die mensen ervan weerhouden in restaurants te eten. In heel Europa blijkt vuil servies en bestek de grootste boosdoener (35%), gevolgd door bedienend personeel met vieze kleding en vingernagels (34%). Waar in Nederland, Frankrijk, Groot-Brittannië en Duitsland vuil servies en bestek de lijst aanvoeren, staat in Italië en Spanje de netheid (of liever gezegd het ontbreken daarvan) van bedienend personeel bovenaan. Andere veel genoemde grieven zijn vieze keukens (28%), vervelende geuren (24%) en vuile toiletten (23%). Alhoewel deze klachten per land enigszins in rangorde afwijken, zijn Europeanen opvallend eensgezind in hun oordeel over de meest aanstootgevende problemen.

Hoe kunnen horecagelegenheden hun klanten geruststellen op het gebied van hygiëne? Het MORI onderzoek laat zien dat er veel enthousiasme is voor open keukens. Bijna zes van de tien ondervraagden zijn het ermee eens dat (als ze de keus hebben) een restaurant met een open keuken de voorkeur heeft, omdat ze dan kunnen zien hoe schoon er gewerkt wordt. Dat geldt met name voor de respondenten in Italië. De laatste jaren is er in Europa een lichte verschuiving naar deze restaurantstijl, die duidelijk populair is.

Onderzoek onder deskundigen
Het onderzoek van de ASHDOWN Group wijst uit dat meer dan eenderde (37%) van de deskundigen op het gebied van voedselbereiding, de hygiëne standaards als gemiddeld beschouwen; slechts 2% antwoordt uitstekend. Iets meer dan de helft (55%) vindt de hygiëne goed.

Volgens de Europese deskundigen (verantwoordelijk voor de inkoop van specialistische poetsdoeken voor voedselbereiding) hangt hygiëne absoluut samen met de aard van de horecagelegenheid. Het ziet ernaar uit dat hoe informeler de horecagelegenheid is, hoe nonchalanter er met de hygiëne wordt omgesprongen. In heel Europa gaven de deskundigen aan de hygiëne het best te vinden in hotels en restaurants en het minst goed in cafés en fast food zaken.

Essentieel bij het bekendmaken en onderhouden van goede hygiënerichtlijnen, is het trainen van medewerkers. Het is dan ook bemoedigend te constateren dat 90% van de ondervraagde deskundigen aangeeft trainingsprogramma's te verzorgen. De helft vertrouwt echter op het inwerkprogramma van nieuwe medewerkers; regelmatige training komt minder voor. Eenvijfde geeft aan dat er sprake is van jaarlijkse training en eveneens eenvijfde zegt maandelijks te trainen. Er is dus een verontrustende grote kans dat de introductiecursus de enige training is die horecamedewerkers ooit krijgen.

Statistieken
Diverse statistieken geven aan dat de consumenten zich terecht zorgen maken over de hygiëne. Enkele voorbeelden. In een onderzoek uit 2002 onder Nederlandse consumenten voeren voedselvergiftiging en slechte hygiëne de lijst van voedselgerelateerde klachten aan. In 2001 werden er in Duitsland meer dan 80.000 gevallen van Salmonella gerapporteerd. In Groot-Brittannië waren er in 2002 meer dan 70.000 gevallen van voedselvergiftiging. In datzelfde jaar sloten de Italiaanse autoriteiten 1203 verkooppunten van voedsel en de Franse autoriteiten 433. In alle gevallen was de hoofdoorzaak hetzelfde: slechte hygiëne. In een onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van het Britse Food Standards Agency, gaf 71% van de consumenten aan bezorgd te zijn over hygiëne in horecagelegenheden en dat deze zorgen invloed hebben op hun eetgewoonten.

Reacties op de onderzoeken
In reactie op beide onderzoeken, zegt Stephen Leigh van Kimberly-Clark Professional: 'Het is duidelijk dat niemand in de horeca meer kan ontkennen dat hygiëne bij consumenten bovenaan de lijst van zorgen staat. Goede hygiënerichtlijnen zijn geen luxe maar dienen een fundamenteel onderdeel van de bedrijfsvoering te zijn. Consumenten komen immers niet terug als ze een horecagelegenheid als niet-hygiënisch hebben ervaren. Aangezien het aantal mensen dat regelmatig buiten de deur eet blijft stijgen, zullen horecagelegenheden moeten inspelen op de zorgen van de consument door stringentere hygiënerichtlijnen in te voeren. Anders lopen ze het risico zowel hun goede naam als het bedrijfsresultaat negatief te beïnvloeden.'36)
Jeu Claes, directeur van Koninklijk Horeca Nederland, de ondernemersorganisatie voor horecaondernemers in Nederland: 'Wij wisten uiteraard al dat gasten niet graag terugkeren in restaurants waar het slecht is gesteld met de hygiëne. In die zin doet de markt zijn werk al. Het is jammer dat het onderzoek is geïnitieerd door een multinational die er commercieel belang bij heeft dat horecaondernemers meer behoefte zouden hebben aan allerlei schoonmaakartikelen. Bovendien is er in Nederland met de voedselhygiëne in de horeca in het algemeen weinig aan de hand. Het onderzoek uit 2002 zegt daarover ook niets: het aantal voedsel gerelateerde geregistreerde klachten blijkt uit een eerder onderzoek van TNO circa 1.600 te zijn. Daarvan is naar schatting 30 procent afkomstig uit horecagelegenheden. Voorwaar geen groot aantal gegeven de 17 miljard voedselcomponenten die Nederlanders jaarlijks gemiddeld tot zich nemen. En tenslotte: het kan altijd nog professioneler, maar we moeten niet de illusie hebben dat die 1600 gevallen er door meer regels en meer schoonmaakproducten 1599 worden. De meeste echte voedselvergiftigingen komen voort uit het thuisgebruik.'

Noot voor de redactie;