Gemeente Utrecht
Utrecht enqueteert inwoners over winkels
Op 25 maart start in Utrecht een onderzoek naar het winkelgedrag van de inwoners van de stad. In de komende weken krijgen zo'n 2.000 mensen een telefoontje met het verzoek enkele vragen te beantwoorden. De vragen gaan over de boodschappen, het winkelen en de vrijetijdsbesteding.
Het onderzoek maakt deel uit van een groot regionaal onderzoek. Met dit onderzoek willen de samenwerkende partijen (provincies Utrecht en Zuid-Holland, stadsgewesten, vestigingen van de Kamer van Koophandel en verschillende gemeenten) achterhalen hoe de winkelcentra functioneren en hoe de 'koopstromen' zich vandaag de dag ontwikkelen in de stad. Het doel van het onderzoek is inzicht te geven in vragen als: Welke winkelcentra zijn populair? Combineren consumenten bepaalde activiteiten, zoals winkelbezoek met vrijetijdsvoorzieningen? Hoe waarderen mensen in Utrecht de winkels en de parkeervoorzieningen in de eigen wijkwinkelcentra?
De onderzoeksbureaus Goudappel Coffeng en Intomart GfK gaan het onderzoek uitvoeren. In totaal zullen zij tienduizenden mensen in Utrecht, Zuid-Holland en een deel van Noord-Holland enquêteren.
Het onderzoek is een vervolg op het monitoronderzoek dat de gemeente Utrecht in 1997 en 2000 heeft uitgevoerd. Door het onderzoek nu samen met anderen te doen zal de relatie van de stad met de hele Utrechtse regio beter in kaart te brengen zijn. De provincie Zuid-Holland houdt het onderzoek iedere vijf jaar, de provincie Utrecht doet dat voor het eerst op deze schaal.
De gemeenten en provincies kunnen de resultaten van het onderzoek goed gebruiken voor mogelijke wijzigingen in het beleid rond de detailhandel en stedelijke vrijetijdsvoorzieningen. Hiervan profiteren zowel consumenten als ondernemers. De resultaten van het onderzoek zullen dit najaar bekend zijn.
Noot voor de media:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Stijn Terlingen, bestuurscommunicatie, 030- 286 11 56.
Utrecht, 25 maart 2004.