NLR
Free Flight boven de Noordzee
Deze week heeft het NLR de eerste Free Flight testvlucht volbracht met
het NLR Cessna Citation II laboratoriumvliegtuig. Na intensief Free
Flight onderzoek in de GRACE flight simulator is het NLR er nu in
geslaagd om het Free Flight concept in een vliegtuig te implementeren
en uit te testen. Een 2½ uur durende vlucht boven de Noordzee heeft
aangetoond dat Free Flight werkt.
Free Flight
'Free Flight' is een verzamelnaam voor een nieuwe manier van
verkeersregeling in de luchtvaart om efficiënter, milieuvriendelijker
en veiliger te vliegen en om de verwachte groei van de luchtvaart
mogelijk te maken. In het Free Flight concept krijgen de vliegers de
taak om niet met andere vliegtuigen in conflict te komen of te botsen,
een taak die nu nog bij de verkeersleider op de grond ligt. Het
vliegtuig krijgt hiervoor een Airborne Separation Assistance System
(ASAS) en een digitale datalink tussen vliegtuigen. De vliegers kunnen
dan de andere vliegtuigen op een scherm in de cockpit zien en krijgen
een waarschuwing als ze te dichtbij komen.
Het Free Flight concept bestaat uit vier onderdelen:
1: een verkeersscherm in de cockpit voor verbeterde zichtbaarheid van
het andere verkeer
2: zelfstandig invoegen achter andere vliegtuigen en deze vliegtuigen
volgen
3: zelfstandig achter andere vliegtuigen langs vliegen of andere
vliegtuigen passeren
4: zelfstandig alle conflicten met al het andere verkeer oplossen
Het systeem dat het NLR heeft ontwikkeld kan al deze varianten van
Free Flight uitvoeren. De eerste drie varianten nemen aan dat een
verkeersleider op de grond de vliegtuigen controleert en af en toe de
taak van het oplossen van conflicten tussen twee vliegtuigen bij de
vliegers neerlegt. Deze varianten wordt in Nederland voorzien vanaf
2010 voor het deel van het luchtruim dat nu gecontroleerd wordt door
de LVNL (luchtruim beneden ongeveer 7 km). In de vierde variant zijn
de vliegers volledig op zichzelf, en hun ASAS systeem, aangewezen.
Deze variant wordt voorzien vanaf 2015 - 2020, voor het luchtruim
boven 7 km. Dit luchtruim wordt in Nederland momenteel door
Eurocontrol in Maastricht gecontroleerd. De rol van de huidige
verkeersleiding in dit luchtruim zal dus veranderen van actief
controleren van vliegtuigen, naar het regelen van het verkeersvolume
in dit gebied. Verkeersleiding wordt verkeersmanagement.
Testvlucht
In het kader van het internationale Mediterranean Free Flight project
waaraan het NLR deelneemt, is deze week een 2½ uur durende testvlucht
uitgevoerd met het NLR Cessna Citation II laboratoriumvliegtuig boven
de Noordzee. Tijdens deze vlucht is het ASAS systeem en de digitale
datalink tussen vliegtuigen volledig en succesvol getest. Op Schiphol
stond een tweede NLR vliegtuig met een digitale datalink om de
verbinding met de Citation te testen. Omdat verder nog geen enkel
vliegtuig met een dergelijke datalink is uitgerust, werd het overige
verkeer rond de Citation aan boord van de Citation zelf gegenereerd.
Dit 'virtuele' verkeer werd gebruikt om het ASAS systeem aan boord
volledig te testen met alle varianten van Free Flight.
Het NLR Cessna Citation II laboratoriumvliegtuig is een soort
'computernetwerk met vleugels'. Voor de Free Flight testen is het
uitgerust met een compleet computernetwerk dat niet zou misstaan op
een middelgroot kantoor, inclusief printer, CD-brander en groot LCD
scherm met touchpad.
Tijdens de vliegproef zijn alle gegevens van alle systemen opgenomen
(naast video's en foto's). De volledige vlucht kan nagespeeld worden
op de NLR flight simulator GRACE en het PC simulatie programma AIRSIM,
waarbij inzicht verkregen wordt over de werking van het ASAS systeem
en de digitale datalink tijdens de testvlucht.
Begin van meer
Als alle gegevens zijn geanalyseerd zal de NLR Cessna Citation II in
het kader van het Mediterranean Free Flight project ingezet worden
voor een uitgebreide vliegproefcampagne in Italië, later dit jaar.
Hierbij zullen diverse vliegtuigen uit Italië en Spanje uitgerust zijn
met eenzelfde digitale datalink en ASAS systeem. Dit zal de ultieme
test worden voor het Free Flight concept, maar de testvlucht boven de
Noordzee belooft veel goeds.
Contact, vragen of persmateriaal:
Ir. Rob C.J. Ruigrok
Teamleader Civil Flight Deck Operations
Training, Human Factors & Cockpit Operations Department
Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium NLR
Anthony Fokkerweg 2
1059 CM Amsterdam
Tel.: 020-5113595
Fax: 020-5113210
E-mail: ruigrok@nlr.nl
Of:
Dr. ir. Jacco M. Hoekstra
Head of the Training, Human Factors & Cockpit Operations Department
Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium NLR
Anthony Fokkerweg 2
1059 CM Amsterdam
Tel.: 020-5113775
Fax: 020-5113210
E-mail: hoekstra@nlr.nl
25 mrt 04 15:59