PERSBERICHT - 2004-03-25
Online onderzoek SingleBreak rekent af met 'vooroordeel'
Vrouwelijke single wil niet 'daten' op vakantie
Twee op de drie vrouwelijke singles zijn tijdens hun vakantie niet uit
op een date met reisgenoten. Zeker zo opmerkelijk is dat vrouwelijke
singles er in ruime mate (74%) de voorkeur aan geven om met
leeftijdgenoten op pad te gaan. De mannelijke single daarentegen ziet
de singlevakantie daarentegen wél als een middel om contact te leggen
met de andere sekse. Dit blijkt uit een online onderzoek dat is
gehouden door SingleBreak, organisator van singlevakanties en
onderdeel van BINK Evenementen Incentives en Vakanties.
SingleBreak heeft het onderzoek uitgevoerd om het eenjarig bestaan
enige luister bij te zetten. Het onderzoek is begin 2004 online
uitgevoerd, onder ruim 1200 leden van de dating sites OneHello,
ItClicks en RelatiePlanet. Doel van het onderzoek was een objectief
beeld te vergaren van de wensen en voorkeuren die de Nederlandse
singles hebben ten aanzien van hun vakanties, met name korte breaks.
Het onderzoek toont onder meer aan, dat de gemiddelde single 2,3 maal
per jaar een korte vakantie boekt. Per korte vakantie wordt er 150 à
250 euro uitgegeven. Ook is gevraagd met wie de single eventueel op
vakantie zou willen. Dit verschilt per vakantie: alleen (34%), vriend
of vriendin (71%), familie (35%) of in een groepsreis (21,5%). Het
opleidingsniveau blijkt opvallend hoog onder de respondenten. Maar
liefst een kleine 59% geeft aan een HBO-opleiding of wetenschappelijk
onderwijs genoten te hebben.
Positieve levensinstelling
Meest saillante feit is, dat het beeld wordt ontkracht dat
singlereizen er vooral zijn om contacten te leggen. Ruim 66% van de
vrouwelijke singles is tijdens de vakantie niet uit op een date met
reisgenoten. Deelnemers vinden het echter geen probleem om een
slaapkamer te delen met een reisgenoot van hetzelfde geslacht. Eén op
de tien wil zijn of haar kamer helemaal niet delen.
Van de vrouwen wil 74% het liefst op reis met leeftijdgenoten. Op de
vraag wat de single verwacht van de mede reisgenoten staat met stip:
een positieve levensinstelling.
De 'singlebreaks' worden in overwegende mate - drie van de vier - via
internet geboekt. Favoriete bestemmingen voor singlereizen zijn strand
(61%) en op een gedeelde tweede plaats steden en musea (41% ) en
wintersport (41%). Voor wat betreft accommodatie kiest de online
single met name voor het comfort van een 3-sterren hotel of de
gezelligheid van de groep in bijvoorbeeld een chalet.
Onder de naam SingleBreak biedt BINK sinds een jaar compleet verzorgde
vakanties aan voor singles. BINK biedt uiteenlopende arrangementen,
geordend in thema's zoals wandelen, water, strand, winter, city,
culinair en special. De bestemmingen wisselen continu. De reizen voor
singles blijken in een behoefte te voorzien, temeer omdat de 'moderne'
single enige luxe en comfort op prijs blijkt te stellen. Ter plekke is
een compleet programma samengesteld.