ROTTERDAM, 25 MAART 2004
SMIT behaalt uitzonderlijk goed resultaat in 2003
· Divisie Harbour Towage presteerde goed, met name de buitenlandse activiteiten.
· Divisie Terminals presteerde beneden verwachting.
· Gedurende 2003 hoog werkaanbod in Divisie Salvage.
· Uitstekende bezetting in 2003 van de vloot van de Divisie Transport & Heavy Lift.
Resultaten 2003
· De netto winst stijgt van EUR 13,4 miljoen in 2002 naar EUR 27,0 miljoen in
2003.
· Het bedrijfsresultaat van Smit Internationale N.V. is gestegen van EUR 13,1
miljoen in 2002 naar EUR 29,3 miljoen in 2003.
· In het bedrijfsresultaat 2003 zijn begrepen bijzondere posten tot een bedrag van
negatief EUR 3,6 miljoen (2002: negatief EUR 1,5 miljoen).
· Het resultaat van de niet geconsolideerde deelnemingen bedraagt EUR 11,0
miljoen (2002: EUR 9,1 miljoen).
· De rentelast is gedaald van EUR 10,4 miljoen in 2002 naar EUR 6,1 miljoen in
2003.
· De netto winst per aandeel, gecorrigeerd voor ingekochte aandelen, bedraagt
EUR 3,62 ten opzichte van EUR 1,83 over 2002.
Dividend
Voorgesteld wordt een dividend van EUR 2,00 in contanten per aandeel.
Strategie
In het verslagjaar werd de in 2001 ingezette strategische heroriëntatie afgerond. Als gevolg
hiervan is de positie van SMIT zowel in strategisch als financieel opzicht sterk verbeterd,
waarbij de gewenste balansverhoudingen zijn gerealiseerd.
Tijdens de afronding van de strategische heroriëntatie is een proces ingezet van verbetering
van de kwaliteit van de organisatie.
Dit proces richt zich op de volgende hoofdpunten:
· Verbetering van de commerciële daadkracht
· Verbetering van het projectmanagement
· Extra aandacht voor SHE-Q beleid (Safety, Health, Environment & Quality).
Divisie Harbour Towage
Havensleepdiensten en gerelateerde maritieme diensten.
Het bedrijfsresultaat 2003 vóór bijzondere posten bedraagt EUR 7,6 miljoen, (2002: EUR 6,1
miljoen). Het rendement op het geïnvesteerd kapitaal (ROCE) bedraagt 9,4% (2002: 7,4%)
Ondanks een verbetering zijn de resultaten in Rotterdam nog steeds niet voldoende. De
kosten liggen nog steeds op een te hoog niveau. In overleg met de betrokkenen wordt
gezocht naar een oplossing om tot een meer flexibele inzet van mensen en materieel te
komen.
De Canadese activiteiten lieten in het vierde kwartaal van 2003 een duidelijk herstel zien.
De markt voor Harbour Towage is een relatief stabiele markt. Voor deze Divisie heeft SMIT
zich tot doel gesteld te groeien door middel van acquisities.
Divisie Terminals
Sleepdiensten en aanverwante maritieme en management diensten aan offshore en onshore
terminals.
Het bedrijfsresultaat 2003 vóór bijzondere posten bedraagt EUR 8,9 miljoen, (2002: EUR 10,8
miljoen). Het rendement op het geïnvesteerd kapitaal (ROCE) bedraagt 11,5% (2002:
13,8%).
Het resultaat in euro is, net als in 2002, opnieuw gedrukt door de steeds dalende koers van de
Amerikaanse dollar. Nadat de `SMIT Sakhalin' vorig jaar tijdelijk uit de vaart was, droeg deze
in de tweede helft van 2003 weer bij aan het resultaat. De gewenste groei (20% per jaar,
basis 2000) is niet gerealiseerd. Mede vanwege de toegenomen concurrentie is de
groeidoelstelling voor de komende jaren aangepast tot 50% in vijf jaar. Om dit te realiseren
zal de aandacht sterk worden gericht op het verbeteren van de commerciële slagkracht.
Divisie Salvage
Berging, wrakopruiming, milieuzorg en advisering.
Het bedrijfsresultaat 2003 vóór bijzondere posten bedraagt EUR 4,3 miljoen (2002: EUR 2,8
miljoen). Dit resultaat bevindt zich dit jaar licht boven het historisch gemiddelde van EUR 4
miljoen per jaar.
Het belangrijkste project dat door SMIT werd uitgevoerd was ongetwijfeld de wrakverwijdering
op de Westerschelde. Het contract werd gegeven aan een combinatie van bedrijven,
waaronder SMIT. Vanwege een efficiënte uitvoering werd dit project tegen het eind van het
jaar afgerond. In Zuid-Afrika werd het gestrande schip 'Sealand Express' met succes
vlotgetrokken. In Azië zaten de schepen `Springbok' en `Gas Roman' na een aanvaring aan
elkaar vast. SMIT Salvage slaagde er in de schepen te bergen.
De wrakverwijdering van de carcarrier `Tricolor' werd in consortiumverband gecontracteerd.
De werkzaamheden waren eind 2003 nog niet voltooid, mede waardoor het projectresultaat
over 2003 negatief was. Het werk zal in het voorjaar 2004 worden hervat.
Het activiteitenniveau binnen deze Divisie heeft een onvoorspelbaar karakter. SMIT richt zich
in deze markt op het bovenste segment, waar SMIT op basis van haar gespecialiseerde
expertise veel toegevoegde waarde kan leveren, met name in milieubeschermende
activiteiten.
Divisie Transport & Heavy Lift
Pontonverhuur, zwaar transport, (zee)sleepvaart, zwaar hijswerk, uitvoering en ondersteuning
van maritieme projecten.
Het bedrijfsresultaat 2003 vóór bijzondere posten bedraagt EUR 14,7 miljoen positief (2002:
EUR 3,7 miljoen negatief). Het rendement op het geïnvesteerd kapitaal (ROCE) bedraagt
52,3% (2002: -/- 10,6%).
De verbetering van het resultaat is met name een gevolg van de uitvoering van in 2002
uitgestelde grote hijsprojecten.
De bezettingsgraad van het Heavy Lift materieel was hoog. Hetzelfde gold voor het
Transportmaterieel.
De door Heavy Lift in 2001 en 2002 aangenomen projecten in Brazilië, werden voor het
grootste deel in het verslagjaar uitgevoerd. De assistentie bij de bouw van een nieuwe brug
over de Golf van Corinthe loopt door tot medio 2004. In het Verenigd Koninkrijk werden met
een grote bok diverse modules geïnstalleerd voor de FPSO (Floating Production Storage &
Offloading vessel) `Bonga'. Bij Moerdijk assisteerde SMIT Heavy Lift bij de installatie van een
brug voor de Hoge Snelheids Lijn.
In deze Divisie richt SMIT zich voor Transport op het realiseren van autonome groei die mede
wordt gerealiseerd door middel van geleidelijke vlootvernieuwing.
Niet geconsolideerde deelnemingen
Het resultaat van de niet geconsolideerde deelnemingen is gestegen van EUR 9,1 miljoen in
2002 naar EUR 11,0 miljoen in 2003.
Met name deelnemingen in de Divisie Harbour Towage droegen bij aan dit resultaat. Het
resultaat werd met circa EUR 3,0 miljoen per saldo positief beïnvloed door de verkoopwinst
van de deelneming Terminales de Maracaibo (Venezuela) en door het negatieve effect van het
op marktwaarde brengen van twee deelnemingen (SmitWijs Towage en SMIT Oceaneering
Cable Systems)
Vooruitzichten
SMIT is van mening dat de aard van het bedrijf met zich meebrengt dat het niet vroegtijdig
met voorspellingen ten aanzien van het resultaat kan komen. Gezien de verbetering van de
financiële en strategische positie moet het evenwel mogelijk zijn een gestadige groei van het
gemiddeld historisch resultaat te realiseren.
Tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 26 mei 2004 zal de Directie
informatie verstrekken ten aanzien van de omzet gedurende het eerste kwartaal van 2004 en
de orderportefeuille voor de rest van het jaar. Zodra inzicht bestaat in de
resultaatontwikkeling voor het gehele jaar 2004 zal de Directie hier nadere mededelingen over
doen.
-ooo-
SMIT