VERENIGING EIGEN HUIS
http://www.eigenhuis.nl
Amersfoort, 25 maart 2004
Eigen Huis: Aanbod Postbank doorbraak voor consument en branche
Vereniging Eigen Huis beschouwt de garantieregeling die de Postbank
vandaag aan klanten van de MeerWaardehypotheek aanbiedt als een
doorbraak voor consument en branche. De Postbank neemt hiermee
grotendeels haar verantwoordelijkheid voor de tegenvallende
beleggingsresultaten van de eigen MeerWaardehypotheek. Deze hypotheek
maakt volgens de Postbank 'financieel onbereikbare huizen wel
bereikbaar'.
De aangeboden garantieregeling dekt gedeeltelijk een mogelijk tekort
in beleggingsopbrengsten. Klanten zouden door een dergelijk tekort de
hypotheeklasten in de toekomst mogelijk niet meer kunnen betalen.
Vereniging Eigen Huis roept andere financiële instellingen op het
voorbeeld van de Postbank te volgen. Ook zij zouden gedupeerde klanten
moeten helpen die een hypotheek met een (overwaarde)constructie hebben
gesloten en die onvoldoende op de risico's zijn gewezen.
VEH-kritiek op MeerWaardehypotheek
Al bij de introductie van de MeerWaardehypotheek in maart 2001 heeft
Vereniging Eigen Huis zich zeer kritisch opgesteld en meerdere malen
op verbeteringen aangedrongen. De kritiek spitste zich ondermeer toe
op het hoge gehanteerde rekenrendement van 7% van het obligatiefonds,
waardoor de levensduur van het aanvullingsdeel, waaruit maandelijks
geld wordt onttrokken om de hogere hypotheeklasten te kunnen betalen,
theoretisch op 30 jaar uitkwam. Bij lagere -en realistischer-
rendementen is deze beleggingspot aanzienlijk eerder leeg. Hoewel de
Postbank erkent dat 'ieder rekenrendement arbitrair is', werd klanten
uitsluitend het hoge beleggingsrendement van 7% voorgespiegeld. Vanaf
mei 2002 heeft de Postbank het rekenrendement verlaagd naar 6,25% maar
niet naar 5%, wat volgens Vereniging Eigen Huis voor obligatiefondsen
gehanteerd zou moeten worden.
Een ander kritiekpunt van de vereniging was dat de Postbank in zijn
communicatie rond de MeerWaardehypotheek onvoldoende inging op de
risico's van de hypotheekconstructie en tegenvallende rendementen. Pas
in juli 2002 is de financiële bijsluiter geïntroduceerd, waarmee
gewezen wordt op de risico's. Vereniging Eigen Huis is van mening dat
met hypotheken, waarbij sprake is van onzekere beleggingsrendementen
die worden gebruikt voor het betalen van de rentelasten, uiterst
voorzichtig moet worden omgegaan. De consument zou de rentelasten
moeten kunnen betalen, ook indien de beleggingsresultaten bij de
verwachtingen achterblijven.
Garantieregeling Postbank
De garantieregeling die de Postbank haar klanten aanbiedt betreft een
keuze tussen een 100% risicoafdekking voor tweederde van de looptijd
of een 70% risicoafdekking voor de oorspronkelijke looptijd. In de
praktijk betekent dit dat de Postbank eventuele tekorten voor een deel
compenseert door middel van contante maandelijkse betalingen, vanaf
het moment dat het aanvullingsdeel is uitgeput.
Vereniging Eigen Huis is van mening dat het Postbank aanbod voor een
grote groep klanten aantrekkelijk is. Met name voor klanten die meer
recent (na juli 2002) een MeerWaardehypotheek hebben gesloten en op de
hoogte waren van de risico's is de garantieregeling een onverwachte
meevaller. Klanten die grofweg voor juli 2002 een MeerWaardehypotheek
hebben gesloten, zijn mogelijk niet allemaal adequaat en volledig
geïnformeerd over alle risico's en consequenties. Vereniging Eigen
Huis vindt dat de regeling voor klanten die zelf menen dat zij bij de
advisering aantoonbaar zijn misleid, niet ver genoeg gaat. Toch zouden
ook deze gedupeerden het aanbod van de Postbank serieus moeten
overwegen. Hoewel de garantieregeling de risico's niet voor 100%
afdekt, geeft deze toch zekerheid voor de toekomst. De uitkomst van
een juridische procedure is daarentegen uiterst onzeker en kostbaar.
Bovendien brengt een procedure een lange periode van onzekerheid met
zich mee.
Vereniging Eigen Huis doet een dringend beroep op de Postbank om ook
een regeling te treffen voor mensen die inmiddels door de
tegenvallende beleggingsresultaten ervoor hebben gekozen om uit de
MeerWaardehypotheek te stappen. Deze groep mensen is nu uitgesloten
van de garantieregeling.
Tenslotte vraagt Vereniging Eigen Huis de Postbank om coulant om te
gaan met de periode waarbinnen klanten moeten reageren. Als klanten
door omstandigheden niet in staat zijn om vóór 30 april een gedegen
advies over de geboden keuzemogelijkheid in te winnen, zouden zij niet
direct van de garantieregeling moeten worden uitgesloten.
---
Noot voor de redactie,