VERENIGING EIGEN HUIS
http://www.eigenhuis.nl



Amersfoort, 25 maart 2004

Eigen Huis: Aanbod Postbank doorbraak voor consument en branche

Vereniging Eigen Huis beschouwt de garantieregeling die de Postbank vandaag aan klanten van de MeerWaardehypotheek aanbiedt als een doorbraak voor consument en branche. De Postbank neemt hiermee grotendeels haar verantwoordelijkheid voor de tegenvallende beleggingsresultaten van de eigen MeerWaardehypotheek. Deze hypotheek maakt volgens de Postbank 'financieel onbereikbare huizen wel bereikbaar'.
De aangeboden garantieregeling dekt gedeeltelijk een mogelijk tekort in beleggingsopbrengsten. Klanten zouden door een dergelijk tekort de hypotheeklasten in de toekomst mogelijk niet meer kunnen betalen.

Vereniging Eigen Huis roept andere financiële instellingen op het voorbeeld van de Postbank te volgen. Ook zij zouden gedupeerde klanten moeten helpen die een hypotheek met een (overwaarde)constructie hebben gesloten en die onvoldoende op de risico's zijn gewezen.

VEH-kritiek op MeerWaardehypotheek
Al bij de introductie van de MeerWaardehypotheek in maart 2001 heeft Vereniging Eigen Huis zich zeer kritisch opgesteld en meerdere malen op verbeteringen aangedrongen. De kritiek spitste zich ondermeer toe op het hoge gehanteerde rekenrendement van 7% van het obligatiefonds, waardoor de levensduur van het aanvullingsdeel, waaruit maandelijks geld wordt onttrokken om de hogere hypotheeklasten te kunnen betalen, theoretisch op 30 jaar uitkwam. Bij lagere -en realistischer- rendementen is deze beleggingspot aanzienlijk eerder leeg. Hoewel de Postbank erkent dat 'ieder rekenrendement arbitrair is', werd klanten uitsluitend het hoge beleggingsrendement van 7% voorgespiegeld. Vanaf mei 2002 heeft de Postbank het rekenrendement verlaagd naar 6,25% maar niet naar 5%, wat volgens Vereniging Eigen Huis voor obligatiefondsen gehanteerd zou moeten worden.

Een ander kritiekpunt van de vereniging was dat de Postbank in zijn communicatie rond de MeerWaardehypotheek onvoldoende inging op de risico's van de hypotheekconstructie en tegenvallende rendementen. Pas in juli 2002 is de financiële bijsluiter geïntroduceerd, waarmee gewezen wordt op de risico's. Vereniging Eigen Huis is van mening dat met hypotheken, waarbij sprake is van onzekere beleggingsrendementen die worden gebruikt voor het betalen van de rentelasten, uiterst voorzichtig moet worden omgegaan. De consument zou de rentelasten moeten kunnen betalen, ook indien de beleggingsresultaten bij de verwachtingen achterblijven.

Garantieregeling Postbank
De garantieregeling die de Postbank haar klanten aanbiedt betreft een keuze tussen een 100% risicoafdekking voor tweederde van de looptijd of een 70% risicoafdekking voor de oorspronkelijke looptijd. In de praktijk betekent dit dat de Postbank eventuele tekorten voor een deel compenseert door middel van contante maandelijkse betalingen, vanaf het moment dat het aanvullingsdeel is uitgeput.

Vereniging Eigen Huis is van mening dat het Postbank aanbod voor een grote groep klanten aantrekkelijk is. Met name voor klanten die meer recent (na juli 2002) een MeerWaardehypotheek hebben gesloten en op de hoogte waren van de risico's is de garantieregeling een onverwachte meevaller. Klanten die grofweg voor juli 2002 een MeerWaardehypotheek hebben gesloten, zijn mogelijk niet allemaal adequaat en volledig geïnformeerd over alle risico's en consequenties. Vereniging Eigen Huis vindt dat de regeling voor klanten die zelf menen dat zij bij de advisering aantoonbaar zijn misleid, niet ver genoeg gaat. Toch zouden ook deze gedupeerden het aanbod van de Postbank serieus moeten overwegen. Hoewel de garantieregeling de risico's niet voor 100% afdekt, geeft deze toch zekerheid voor de toekomst. De uitkomst van een juridische procedure is daarentegen uiterst onzeker en kostbaar. Bovendien brengt een procedure een lange periode van onzekerheid met zich mee.

Vereniging Eigen Huis doet een dringend beroep op de Postbank om ook een regeling te treffen voor mensen die inmiddels door de tegenvallende beleggingsresultaten ervoor hebben gekozen om uit de MeerWaardehypotheek te stappen. Deze groep mensen is nu uitgesloten van de garantieregeling.

Tenslotte vraagt Vereniging Eigen Huis de Postbank om coulant om te gaan met de periode waarbinnen klanten moeten reageren. Als klanten door omstandigheden niet in staat zijn om vóór 30 april een gedegen advies over de geboden keuzemogelijkheid in te winnen, zouden zij niet direct van de garantieregeling moeten worden uitgesloten.


---

Noot voor de redactie,