25-3-2004
Mazda MX-5: geslaagd vanaf het eerste moment
Op 5 maart jongstleden rolde in de Ujina 1 fabriek, vlakbij het
hoofdkantoor van de Mazda Motor Corporation in Hiroshima, de
700.000ste Mazda MX-5 van de band. Deze mijlpaal werd bereikt precies
veertien jaar en elf maanden na de introductie van de MX-5 in april
1989.
Ter ere van de vijftiende verjaardag van deze best verkochte roadster
ter wereld brengt Mazda nu een speciale editie van de MX-5 op de markt
onder de naam Dynamic, voorzien van de wijzigingen voor het modeljaar
2004.
De reden dat de Mazda MX-5 de bestverkochte roadster aller tijden is,
ligt in de unieke combinatie van een klassiek maar toch modern
roadster-design, inzichtelijke functionaliteit en onovertroffen
rijeigenschappen en prestaties. Deze basisformule is in de loop der
jaren niet veranderd, omdat dit zorgt voor een vertrouwde rijervaring
waarbij de rijder zich zowel fysiek als emotioneel één voelt met de
auto. Het rijden in een Mazda MX-5 is niet alleen opwindend maar
welhaast verslavend. Een mooi voorbeeld van de innovatiedrang van
Mazda en de kennis op het gebied van automobielconstructie.
In de loop der jaren zijn deze sterke basisprincipes alleen maar
verbeterd, zodat mannen en vrouwen overal ter wereld en uit alle
bevolkingslagen plezier blijven beleven aan de Mazda MX-5. Het is een
werkelijk tijdloze rijmachine, die zijn aantrekkingskracht niet alleen
uitoefent op de gebruikelijke doelgroepen. De nieuwste versie vormt
hierop geen uitzondering. De Mazda MX-5 modeljaar 2004 is uitgerust
met 16-inch lichtmetalen wielen, een nieuwe stoelbekleding van zwart
stof, een nieuwe zilverkleurige middenconsole, een nieuw ontworpen
windscherm met twee nieuwe, geïntegreerde luidsprekers en kan worden
geleverd in drie nieuwe carrosseriekleuren. Dit alles zorgt ervoor dat
het comfort in het interieur, het rijplezier en het klassieke design
van de Mazda MX-5 op een nog hoger plan worden getild.
Design - Klassiek maar toch modern
Sinds de Mazda MX-5 voor het eerst op de markt verscheen, heeft hij de
herinneringen aan de klassieke roadster weer tot leven gebracht, met
proporties en een styling die na vijftien jaar nog steeds de aandacht
trekken. Dankzij de combinatie van een relatief lange motorkap en
korte achterzijde, lage carrosserielijn, lange wielbasis en brede
banden heeft de MX-5 een tijdloze uitstraling. Toch is hij niet
ouderwets. Bepaalde design-elementen aan het exterieur zijn in de loop
van de tijd verbeterd om de wagen een nog aantrekkelijker uiterlijk te
geven, en hebben gezorgd voor een klassieke maar toch moderne lijn. De
nieuwste versie heeft een slanke roadster-carrosserie in de typische
Mazda-stijl, met een grote luchtinlaat, opvallende koplampen en een
kenmerkende motorkaplijn. De 16-inch lichtmetalen wielen zijn van een
nieuw ontwerp met vijf spaken (afhankelijk van uitvoering en
markt)dat, gecombineerd met een lager portierpaneel dat als het ware
een indruk van beweging van voor naar achter creëert, zorgt voor een
nog sportievere lijn wanneer de wagen van de zijkant wordt bekeken. De
krachtige achterzijde wordt gedomineerd door een lichte boog over het
derde remlicht, wat zorgt voor een klassieke maar toch moderne
roadster-lijn.
Interieur - Behaaglijk en comfortabel
Het interieur van de MX-5 is niet alleen puur roadster, maar ook puur
Mazda, met stoelen, dashboard en middenconsole die speciaal zijn
ontworpen om de bestuurder zodanig te omhullen, dat deze zich
werkelijk één voelt met de wagen. De behaaglijke stoelen geven een
uitstekende zijdelingse steun en zijn bekleed met een nieuwe zwarte
stof voor nog meer comfort en stijl. Het instrumentenpaneel is
sportief en gemakkelijk af te lezen. De middenconsole is laag en
voorzien van een nieuw zilverkleurig design, dat zorgt voor een aparte
uitstraling. Deze sportieve entourage zorgt in combinatie met een hoge
mate aan functionaliteit voor een groot gebruiksgemak, zowel bij korte
ritjes naar de supermarkt als op de lange afstand. Zo beschikt de
bestuurder over een ruim opbergvak in de middenconsole met afgesloten
bekerhouders, een handschoenenvak met een inhoud van 6,3 liter en een
bagageruimte van 144 liter. Het ingebouwde audiosysteem omvat een
standaard radiosysteem met vier luidsprekers, anti-diefstalvoorziening
en een elektrische antenne, dat kan worden opgewaardeerd door middel
van een reeks audio-sets. Bij de modellen voor 2004 zijn twee extra
luidsprekers geïntegreerd in het windscherm. Voor een betere
geluidskwaliteit bij het rijden met open kap.
Chassis - Opwindend rijgedrag
De Mazda MX-5 ziet eruit en voelt aan als een klassieke roadster, en
biedt bovendien een uitmuntend rijgedrag en perfecte besturing.
Hierdoor ontstaat een zeer speciale combinatie. De MX-5 heeft een
sterke maar lichte carrosseriestructuur met een midden voorin
geplaatste motor en achterwielaandrijving voor een ideale
gewichtsverdeling van 50/50 tussen de voor- en achteras, en een laag
zwaartepunt. Voeg hieraan toe een wielophanging met rondom dubbele
dwarsgeplaatste wieldraagarmen, afgestemd op een directe besturing en
een beheerst en veilig rijgedrag, en een
rondsel-en-tandheugelbesturing en u zult begrijpen waarom de Mazda
MX-5 zo goed reageert op de input van de bestuurder, en waarom
eigenaren over de hele wereld zich één voelen met hun wagen.
Aandrijflijnen - Snel en plezierig om te rijden
De formidabele rijeigenschappen van de Mazda MX-5 zijn mede te danken
aan twee benzinemotoren, die beide direct reageren op het gaspedaal,
in combinatie met een groot vermogen en koppel. De motoren zijn in de
klassieke sportwagentraditie midden vóór ingebouwd en drijven de
achterwielen aan. Ze zijn in een zogenaamd cardanasframe geplaatst om
transmissiegeluiden en trillingen te beperken. Standaard zijn alle
versies uitgerust met een handbediende vijfversnellingsbak, terwijl
een handbediende zesversnellingsbak leverbaar is voor de Sportive. De
basismotor is een sportieve en levendige viercilinder 1.6 liter motor
met 81 kW (110 pk). Deze krachtbron levert een maximum koppel van 134
Nm bij 5000 t/min en is uiterst pittig met een acceleratie van 0 tot
100 km/u in 9,7 seconden en een topsnelheid van 191 km/u. De grotere
1.8 liter benzinemotor is voorzien van sequentiële kleptiming (S-VT).
Deze levert een maximum vermogen van 107 kW (146 pk) bij 7000 t/min,
accelereert van 0 tot 100 km/u in 8,5 seconden (8,4 seconden met de
zesversnellingsbak), heeft een topsnelheid van 205 km/u met de
vijfversnellingsbak (208 km/u met de zesversnellingsbak) en een
maximum koppel van 168 Nm bij 5000 t/min.
Veiligheid - Handelbaarheid en kracht
De Mazda MX-5 is uitgerust met het soort actieve veiligheidspakket dat
wordt verwacht van een moderne roadster die vier sterren behaalde in
de Euro NCAP-tests. Het actieve veiligheidspakket van de Mazda MX-5
begint bij een chassis dat zorgt voor een grote stabiliteit tijdens
rechtuit rijden, handelbaarheid en exacte en nauwkeurige besturing
onder normale rijomstandigheden. Voor noodsituaties beschikken alle
MX-5 modellen standaard over ABS met elektronische remkrachtverdeling.
Om korte remwegen en een goede remreactie te garanderen, worden er
twee verschillende remsystemen ingebouwd, afhankelijk van de wielmaat
en ongeacht de motorinhoud. Voor modellen met 15-inch wielen zijn er
geventileerde schijfremmen vóór van 255 mm en massieve schijfremmen
achter van 251 mm. Voor alle versies met 16-inch wielen zijn er grote
geventileerde schijfremmen vóór van 270 mm en massieve schijfremmen
achter van 276 mm.
In het interieur worden de passagiers beschermd door een sterke en
veilige carrosserieconstructie, gevormd door het Mazda Advanced
Impact-energy Distribution and Absorption System. Deze carrosserie is
niet alleen versterkt om passagiers bij aanrijdingen te beschermen,
maar is tevens voorzien van kreukelzones vóór en achter (om de
botsenergie te absorberen) en een zijdelingse bescherming om
vervorming bij een botsing tegen te gaan. Eveneens standaard zijn
tweetraps airbags voor bestuurder en passagier, een
airbag-uitschakelsysteem aan passagierszijde, veiligheidsgordels met
gordelspanners en spankrachtbegrenzers, en in de stoelen geïntegreerde
hoofdsteunen.
Speciale Serie - Mazda MX-5 Dynamic
Ter ere van het 15-jarige bestaan van de MX-5 brengt Mazda een
speciale versie van de best verkochte roadster op de markt. Dit model,
de Dynamic, heeft alle wijzigingen zoals die zijn doorgevoerd voor het
modeljaar 2004 en onderscheidt zich met name door de bijzondere
kleurstelling in combinatie met speciale licht metalen velgen.
Belangrijkste kenmerken van de MX-5 Dynamic zijn:
* rood-zwart lederen bekleding
* speciale 16 inch Enkei lichtmetalen velgen
* speciale kleuren: Velocity Red, Titanium Gray, Brilliant Black en
Sunlight Silver
* rood accenten op het stuur en de knop van de versnellingspook
* rood lederen deurpanelen
* Sony CD-speler met MP3-herkenning
* Sony luidsprekers
* Leverbaar met 1.6 liter of 1.8 liter S-VT motor, in beide gevallen
gecombineerd met een handgeschakelde vijfversnellingsbak.
AutoRai