Onderwijs als spannend verhaal
Leerplanontwikkeling als kunst
De leerling uitgedaagd
Als leren niet uitdagend is voor leerlingen, raak je ze binnen de
kortste keren kwijt. En ons onderwijssysteem grossiert, helaas, in
verveelde en daardoor vaak vervelende leerlingen. Ze missen een
inspirerende leeromgeving die hen motiveert en uitnodigt tot
competentieontwikkeling en kennisproductiviteit. Het verhaal moet weer
terug in de klas, dan is al veel gewonnen. En leerlingen - en hun
eigen inbreng - moeten de maat zijn voor onderwijskwaliteit. Omdat
ieder kind weer anders is, gelukkig. Met die oproep inaugureert prof.
dr. Jos Letschert op 25 maart aan de Universiteit Twente als
hoogleraar Curriculumstudies met betrekking tot het funderend
onderwijs.
Het huidige onderwijssysteem dreigt zijn uiterste houdbaarheidsdatum
te overschrijden, aldus Letschert. Leraren voelen zich in hun
deskundigheid veronachtzaamd, ouders trekken niet meer vanzelfsprekend
één lijn met hen. Maatschappelijke druk op het curriculum leidt tot
overbelasting, willen meten en vergelijken van onderwijskwaliteit is
aan de orde van de dag, maar de durf ontbreekt om keuzes te maken en
traditionele leerinhouden onder kritiek te stellen.
Het hele `funderend' onderwijs - van zeg maar peuterspeelzaal tot
onderbouw van het voortgezet onderwijs - heeft als manco dat het de
instructie op een voetstuk plaatst. Maar, aldus de Twentse hoogleraar
Curriculumstudies, blijkt dat niet goed te werken. Bijvoorbeeld als
het erom gaat leerlingen hoogwaardige en duurzame kennis bij te
brengen en begrip van en inzicht in de stof aan te leren. Of om hun de
zin de mogelijke gebruikswaarde van het geleerde te doen inzien en
ervaren. Om kinderen het besef en de ervaring bij te brengen, dat wat
je op school kunt leren ook wezenlijke zaken toevoegt aan je
persoonlijke mogelijkheden.
Uit onvrede over dit instructiemodel bepleit Letschert een
heroriëntatie. Kinderen horen zich te verwonderen, hun
verbeeldingskracht moet gestimuleerd en leraren kunnen hen dan ook
beter de goede vragen (laten) stellen dan antwoorden voorkoken die
slechts reproductie vereisen. Daarvoor is wel een curriculum nodig
waarin "we ophouden het als lastig te ervaren dat kinderen verschillen
maar verschillen juist zien als een gegeven rijkdom". In zo'n daarop
aangepast leerplan is niet een bepaald gemeenschappelijk
leerstofniveau de maat, dat zijn de kinderen zelf. Dat brengt de
pedagogiek terug als kern van leren en onderwijzen. Juist daar ligt
een grote keuzevrijheid voor scholen en leraren. Een vrijheid die past
bij hun opdracht: elke leerling begeleiden in de eigen specifieke
ontwikkeling.
Het moderne beheersingsstreven loopt tegen zijn grenzen aan, zegt
Letschert over de grootschalige, vergelijkende, kwantitatieve
onderzoeken, leerstandaarden en normgerichte toetsen. Ook de tot nu
toe sterke centrale aansturing van de onderwijsinhoud past niet in een
moderner aanpak van onderwijzen en leren. Een consequent en consistent
onderwijsbeleid kan een overgang bewerken van oud naar nieuw leren.
Dat lukt niet alleen met 'marktvragen'. Fundamentele kantelingen
vergen een langetermijnvisie, en goed gestuurd, verantwoordelijk
beleid. Met kinderen neem je geen risico's."
Om redenen van samenhang in het onderwijsaanbod en gerichtheid op de
doorlopende ontwikkeling van de leerling stelt Letschert zich een
opleiding voor, voor het gehele funderend onderwijs van twee- tot en
met veertienjarigen. In deze, in de kern pedagogische, opleiding is
er, gezien de breedte van de doelgroep, noodzaak tot specialisatie.
Een voor de leeftijdfase van twee tot acht jaar, en een voor die van
negen tot en met veertien of vijftien jaar. Leraren zijn bevoegd voor
de fase waarin ze zich hebben gespecialiseerd. Dubbele specialisatie
via na- en bijscholing behoort tot de mogelijkheden. Door het
perspectief uit te breiden naar de fase van de onderbouw van het
voortgezet onderwijs wordt de aantrekkelijkheid van het leraarsberoep
vergroot, aldus de Twentse hoogleraar.
De leerstoel `Curriculumstudies met betrekking tot het funderend
onderwijs' is ingesteld door Stichting voor leerplanontwikkeling SLO
en is ondergebracht bij de faculteit Gedragswetenschappen van de
Universiteit Twente.
Noot voor de pers
De oratie van prof. dr. Jos F. M. Letschert, getiteld `De kunst van
het leerplanontwikkelen', is aan te vragen bij mevr. F. Robers, tel.
053-489 4852. Meer informatie: drs. B. Meijering, tel. 053-489 4385,
b.meijering@utwente.nl.
Laatst gewijzigd op 12-03-2004 © Universiteit Twente Printversie
Universiteit Twente