Time : 2:13:26 PM
Date : Friday, February 27, 2004
Sender Name: Milieu- en Natuurraad van Vlaanderen

Op naar een duurzame groei - EU-Lentetop, 25-26 maart 2004

Op 25 en 26 maart 2004 vindt de jaarlijkse Europese Lentetop plaats. Een belangrijk punt op de agenda van deze top is de opvolging van de Europese strategie voor duurzame ontwikkeling. De basisdoelstelling daarvan is streven naar duurzame groei, gebaseerd op de ontkoppeling van economische groei en gebruik van natuurlijke hulpbronnen. Als hulpmiddel daarvoor richt de strategie zich vooral op een zo groot mogelijke eco-efficiëntie van productie- en consumptiepatronen. Op 2 maart 2004 komen de Europese milieuministers bijeen om deze Lentetop voor te bereiden. Met een unaniem goedgekeurd brieadvies wil de MiNa-Raad de Belgische en Vlaamse delegatie een aantal aanbevelingen voor deze Europese topvergaderingen meegeven.


- Herziening van de Europese strategie voor duurzame ontwikkeling -

Sinds de Europese top van Göteborg (2001) beschikt de Unie over een eigen strategie voor duurzame ontwikkeling. Zoals de regeringsleiders eerder afspraken, zal deze strategie in de loop van 2004 worden herzien. De Lentetop zal daar de krachtlijnen voor vastleggen. De MiNa-Raad pleit t.a.v. deze herziening voor meer samenhang tussen de verschillende pijlers van de strategie. Hij vraagt ook om de financierings- en investeringsfondsen van de EU op een meer duurzame manier in te zetten. Tot slot benadrukt de Raad dat ook de lidstaten strategieën voor duurzame ontwikkeling moeten vaststellen die met deze van de EU samen sporen. De Raad wijst in dit verband op de enorme uitdaging die de uitbreiding met 10 nieuwe lidstaten stelt. Om te vermijden dat het Europese beleid inzake duurzame ontwikkeling daardoor zou verwateren, pleit de Raad voor een koppeling tussen de investeringssteun voor milieu-infrastructuur en het ambitieniveau voor het toekomstig milieubeleid van Unie.


- Innovatieve milieutechnologie -

Om de beoogde verzoening tussen milieu en economie te realiseren, rekent de EU in grote mate op innovatieve milieutechnologie. In dat licht keurde de Europese Commissie recent een actieplan Milieutechnologie (ETAP) goed dat zich richt op de ontkoppeling van economische groei en milieudruk en op eco-efficiëntie (meer productie met minder milieudruk). De MiNa-Raad erkent het belang van innoverende technologie, maar wijst tegelijk op de noodzaak aan aanvullend beleid dat de milieukosten in de prijzen van goederen en diensten verrekent. Zo wordt niet alleen het aanbod, maar ook de vraag naar innoverende milieutechnologie aangewakkerd.


- Fiscale hervormingen -

Deze economische 'internalisering' van milieukosten vereist een algemene fiscale hervorming. In de EU zijn de milieu- en energiegerelateerde belastingen erg beperkt in vergelijking met de belasting op arbeid. Dus, wat de regeringen wensen te bereiken (werkgelegenheid), wordt fiscaal ontmoedigd; en wat ze willen tegengaan (milieudruk), wordt in grote mate ongemoeid gelaten. Dit staat haaks op het streefdoel van duurzame ontwikkeling. De Raad pleit daarom voor een geleidelijke verschuiving van belasting op de factor arbeid naar belasting op milieufactoren, zonder dat dit leidt tot een toename van de totale lastendruk. Ook het afbouwen van niet duurzame subsidies past in het kader van het internaliseren van de milieukosten. Daar vraagt de Raad dat de EU onderzoek naar de meest schadelijke subsidies afrondt en vertaalt in een meerjarenprogramma om deze af te bouwen.


- Transport -

De transportsector is volgens de Raad een sleutelsector, want deze vertoont de sterkste relatieve stijging van de milieudruk. Een recent voorstel van de Europese Commissie pleit voor de invoering van een infrastructuurheffing via een aanpassing van de Eurovignetrichtlijn. Maar deze heffing is enkel gericht op het gebruik van snelwegen en de opbrengsten wordt aangewend om in nieuwe wegen te investeren. Volgens de MiNa-Raad moet men daarentegen de maatschappelijke kosten van transport volledig aan de infrastructuurgebruikers doorrekenen en de opbrengsten daarvan ook voor de financiering van alternatieve, duurzame vervoerswijzen aanwenden. De Raad vraagt dat de federale en gewestelijke delegaties zich zouden inzetten voor een uitdrukkelijk engagement van de Lentetop om een ontkoppeling van de economische groei en de negatieve effecten van mobiliteit te realiseren. Tenslotte merkt de Raad op dat ook dringend Europese maatregelen nodig zijn om de milieudruk van de scheep- en luchtvaart te verminderen.


- Europese grondwet -

Op het einde van het briefadvies benadrukt de MiNa-Raad dat het voor een efficiënte en democratische werking van de EU noodzakelijk is dat de vernieuwde grondwet er nog in 2004 komt. Dit nieuwe verdrag moet de verworvenheden van het Europese milieubeleid minstens behouden en liefst nog versterken. De besluitvorming moet standaard via een gekwalificeerde meerderheid verlopen en de gevolgde procedures moeten zo transparant mogelijk zijn. Verouderde en niet duurzame bepalingen uit het Verdrag van Rome moeten aangepast worden overeenkomstig de principes van duurzame ontwikkeling. De Raad denkt daarbij aan de luiken landbouw, interne markt, economisch cohesiebeleid en transport. Dit geldt verder ook voor het achterhaalde Euratomverdrag. Met het oog op de uitbreiding van de EU, hoopt de MiNa-Raad dat op de Lentetop beslist wordt om de nieuwe grondwet vóór eind 2004 goed te keuren. Langer uitstel zou de efficiënte werking van de verruimde EU in grote mate hypothekeren.
________________________________________

Meer info: Luc Goeteyn ­ tel: 02/558.01.42 ­ luc.goeteyn@minaraad.be Voor het integrale advies: http://www.minaraad.be/2004/2004-14.pdf

URL: http://www.minaraad.be

Attachments: ignace_20040227_140644_191_Att_1.pdf

Zie het origineel