Time : 2:13:26 PM
Date : Friday, February 27, 2004
Sender Name: Milieu- en Natuurraad van Vlaanderen
Op naar een duurzame groei - EU-Lentetop, 25-26 maart 2004
Op 25 en 26 maart 2004 vindt de jaarlijkse Europese Lentetop plaats.
Een belangrijk punt op de agenda van deze top is de opvolging van de
Europese strategie voor duurzame ontwikkeling. De basisdoelstelling
daarvan is streven naar duurzame groei, gebaseerd op de ontkoppeling
van economische groei en gebruik van natuurlijke hulpbronnen. Als
hulpmiddel daarvoor richt de strategie zich vooral op een zo groot
mogelijke eco-efficiëntie van productie- en consumptiepatronen. Op 2
maart 2004 komen de Europese milieuministers bijeen om deze Lentetop
voor te bereiden. Met een unaniem goedgekeurd brieadvies wil de
MiNa-Raad de Belgische en Vlaamse delegatie een aantal aanbevelingen
voor deze Europese topvergaderingen meegeven.
- Herziening van de Europese strategie voor duurzame ontwikkeling -
Sinds de Europese top van Göteborg (2001) beschikt de Unie over een
eigen strategie voor duurzame ontwikkeling. Zoals de regeringsleiders
eerder afspraken, zal deze strategie in de loop van 2004 worden
herzien. De Lentetop zal daar de krachtlijnen voor vastleggen. De
MiNa-Raad pleit t.a.v. deze herziening voor meer samenhang tussen de
verschillende pijlers van de strategie. Hij vraagt ook om de
financierings- en investeringsfondsen van de EU op een meer duurzame
manier in te zetten. Tot slot benadrukt de Raad dat ook de lidstaten
strategieën voor duurzame ontwikkeling moeten vaststellen die met
deze van de EU samen sporen. De Raad wijst in dit verband op de
enorme uitdaging die de uitbreiding met 10 nieuwe lidstaten stelt. Om
te vermijden dat het Europese beleid inzake duurzame ontwikkeling
daardoor zou verwateren, pleit de Raad voor een koppeling tussen de
investeringssteun voor milieu-infrastructuur en het ambitieniveau
voor het toekomstig milieubeleid van Unie.
- Innovatieve milieutechnologie -
Om de beoogde verzoening tussen milieu en economie te realiseren,
rekent de EU in grote mate op innovatieve milieutechnologie. In dat
licht keurde de Europese Commissie recent een actieplan
Milieutechnologie (ETAP) goed dat zich richt op de ontkoppeling van
economische groei en milieudruk en op eco-efficiëntie (meer productie
met minder milieudruk). De MiNa-Raad erkent het belang van
innoverende technologie, maar wijst tegelijk op de noodzaak aan
aanvullend beleid dat de milieukosten in de prijzen van goederen en
diensten verrekent. Zo wordt niet alleen het aanbod, maar ook de
vraag naar innoverende milieutechnologie aangewakkerd.
- Fiscale hervormingen -
Deze economische 'internalisering' van milieukosten vereist een
algemene fiscale hervorming. In de EU zijn de milieu- en
energiegerelateerde belastingen erg beperkt in vergelijking met de
belasting op arbeid. Dus, wat de regeringen wensen te bereiken
(werkgelegenheid), wordt fiscaal ontmoedigd; en wat ze willen
tegengaan (milieudruk), wordt in grote mate ongemoeid gelaten. Dit
staat haaks op het streefdoel van duurzame ontwikkeling. De Raad
pleit daarom voor een geleidelijke verschuiving van belasting op de
factor arbeid naar belasting op milieufactoren, zonder dat dit leidt
tot een toename van de totale lastendruk. Ook het afbouwen van niet
duurzame subsidies past in het kader van het internaliseren van de
milieukosten. Daar vraagt de Raad dat de EU onderzoek naar de meest
schadelijke subsidies afrondt en vertaalt in een meerjarenprogramma
om deze af te bouwen.
- Transport -
De transportsector is volgens de Raad een sleutelsector, want deze
vertoont de sterkste relatieve stijging van de milieudruk. Een recent
voorstel van de Europese Commissie pleit voor de invoering van een
infrastructuurheffing via een aanpassing van de Eurovignetrichtlijn.
Maar deze heffing is enkel gericht op het gebruik van snelwegen en de
opbrengsten wordt aangewend om in nieuwe wegen te investeren. Volgens
de MiNa-Raad moet men daarentegen de maatschappelijke kosten van
transport volledig aan de infrastructuurgebruikers doorrekenen en de
opbrengsten daarvan ook voor de financiering van alternatieve,
duurzame vervoerswijzen aanwenden. De Raad vraagt dat de federale en
gewestelijke delegaties zich zouden inzetten voor een uitdrukkelijk
engagement van de Lentetop om een ontkoppeling van de economische
groei en de negatieve effecten van mobiliteit te realiseren.
Tenslotte merkt de Raad op dat ook dringend Europese maatregelen
nodig zijn om de milieudruk van de scheep- en luchtvaart te
verminderen.
- Europese grondwet -
Op het einde van het briefadvies benadrukt de MiNa-Raad dat het voor
een efficiënte en democratische werking van de EU noodzakelijk is dat
de vernieuwde grondwet er nog in 2004 komt. Dit nieuwe verdrag moet
de verworvenheden van het Europese milieubeleid minstens behouden
en liefst nog versterken. De besluitvorming moet standaard via een
gekwalificeerde meerderheid verlopen en de gevolgde procedures
moeten zo transparant mogelijk zijn. Verouderde en niet duurzame
bepalingen uit het Verdrag van Rome moeten aangepast worden
overeenkomstig de principes van duurzame ontwikkeling. De Raad denkt
daarbij aan de luiken landbouw, interne markt, economisch
cohesiebeleid en transport. Dit geldt verder ook voor het
achterhaalde Euratomverdrag. Met het oog op de uitbreiding van de EU,
hoopt de MiNa-Raad dat op de Lentetop beslist wordt om de nieuwe
grondwet vóór eind 2004 goed te keuren. Langer uitstel zou de
efficiënte werking van de verruimde EU in grote mate hypothekeren.
________________________________________
Meer info: Luc Goeteyn tel: 02/558.01.42 luc.goeteyn@minaraad.be
Voor het integrale advies: http://www.minaraad.be/2004/2004-14.pdf
URL: http://www.minaraad.be
Attachments: ignace_20040227_140644_191_Att_1.pdf
Zie het origineel