Ingezonden persbericht
Scandinavië en Amerika voorlopers in Economist / IBM onderzoek naar
e-Learning
Vertrouwen in nieuwe leermethodes ontbreekt nog in Nederland
Amsterdam, 24 maart 2004 - Zweden loopt wereldwijd aan kop op het gebied
van e-Learning. Dit blijkt uit de wereldwijde e-Learning readiness ranking,
een onderzoek van the Economist en IBM. Nederland bekleedt een dertiende
positie in de ranglijst van zestig landen. De positie op de e-Learning
readiness ranking toont het vermogen van een land om onderwijs en
kennisoverdracht via internet te ontwikkelen en in de praktijk te brengen.
De drie grootse economieën wereldwijd -de VS, Japan en Duitsland- stonden
respectievelijk op een 3e, 17e en 23e positie in het overzicht. Zweden, dat
ook een eerste positie bekleedde in het e-readiness onderzoek van the
Economist en IBM uit 2003 heeft haar eerste plek volgens de onderzoekers te
danken aan een uitstekende IT-infrastructuur, het feit dat de Zweden zeer
gedreven zijn om internet te integreren in alle facetten van het dagelijks
leven en een zeer goed onderwijssysteem.
De gezamenlijke Economist / IBM onderzoeken worden sinds 2000 uitgevoerd.
Dit jaar is naar e-Learning gekeken, omdat het een sterk opkomend onderdeel
van internetgebruik is gebleken. Verder blijkt uit het onderzoek dat
verschillende landen en organisaties steeds meer gebruik beginnen te maken
van e-Learning om de kenniskloof in hun samenleving te verkleinen. Kritieke
informatie wordt steeds meer on demand -dus alleen wanneer nodig-
beschikbaar gesteld.
In tegenstelling tot de voorlopers in het onderzoek is in Nederlands de
noodzaak voor e-Learning door de geografische spreiding en kostenbesparing
van reiskosten niet van toepassing. Dit vanwege de grootte van ons land en
de concentratie van kennis in met name de Randstad. Wel is er een
duidelijke toename in het mixen van leermethoden merkbaar, het 'blended
learning'. Ook blijkt dat het vertrouwen in de nieuwe leermethodes vaak nog
ontbreekt in Nederland. Daarnaast vindt leren in Nederland
verhoudingsgewijs nog meer in een klassikale setting plaats, doordat
netwerken en 'gezelligheid' van groot belang in onze cultuur zijn.
"De Nederlandse industrie ziet nog te weinig kostenvoordelen om over te
stappen op e-Learning. Onze kenniseconomie is gebaseerd op kleinere groepen
mensen en het is kostentechnisch vaak aantrekkelijker om mensen op cursus
te sturen dan een e-Learning module te ontwikkelen. Daarnaast ontdekken
Nederlanders liever zelf kennis, dan dat het op een presenteerblaadje wordt
aangeleverd", aldus John Werkhoven, partner Human Capital Management bij
IBM Business Consulting Services.
Over IBM Business Consulting Services
IBM Business Consulting Services heeft wereldwijd meer dan 60.000
consultants en biedt professionele ondersteuning in ruim 160 landen.
Hiermee is IBM Business Consulting Services de grootste adviesverlenende
organisatie ter wereld. IBM Business Consulting Services biedt haar klanten
deskundigheid op vlak van bedrijfsprocessen en sectoren, een grondige
kennis van technologische oplossingen die aan sector-specifieke vragen
beantwoorden en competenties om deze oplossingen te ontwerpen, te
implementeren en te exploiteren met concrete meerwaarde als resultaat. Voor
meer informatie: http://www.ibm.com