http://www.evo.nl
Zoetermeer, 23 maart 2004
Persbericht
80 km per uur kan, maar niet overal en niet altijd
De Noord-Hollandse milieugedeputeerde heeft aangekondigd de maximumsnelheid op de snelwegen A9 en A10 rondom Amsterdam te willen beperken tot 80 kilometer per uur om zo de luchtkwaliteit te verbeteren. EVO erkent dat het verlagen van de maximumsnelheid een bijdrage kan leveren aan de vermindering van emissie- en geluidsoverlast. EVO is echter tegen maatregelen die 24 uur per dag gelden. EVO pleit voor dynamisch verkeersmanagement waarbij de geldende maximumsnelheid afhankelijk is van de verkeerssituatie en het weer.
EVO vindt dat daarbij meer gebruik moet worden gemaakt van moderne technieken, zoals een slimme snelheidsregelaar. Dit is een techniek die van buitenaf de snelheid van de auto beïnvloedt. Dit systeem vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen en reduceert het aantal files met 15 procent.
Daarnaast komt het systeem de verkeersveiligheid ten goede. Omdat iedereen zich aan deze 'geregelde' snelheid houdt wordt het verkeersbeeld gelijkmatiger en rustiger. Dit leidt tot minder ongelukken. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft berekend dat een slimme snelheidsregelaar het aantal verkeersdoden jaarlijks met 281 reduceert.
---