Zorgverzekeraars Nederland
Zeist, 24 maart 2004
Gefaseerde invoering DBC's 2004-2005
Op 24 maart heeft minister Hoogervorst van VWS samen met de
bestuurlijke vertegenwoordigers van verschillende partijen de stand
van zaken opgemaakt van de invoering van de Diagnose Behandeling
Combinaties (DBCs). Met dit systeem wordt gestreefd naar meer
transparantie, prestatiebekostiging en marktwerking in de
ziekenhuiszorg.
De afgelopen periode is door alle partijen met veel inzet gewerkt aan
de invoering van de DBC's per 1 juli 2004. Deze gezamenlijke
inspanning heeft geresulteerd in de afronding van een groot aantal
onderdelen van de DBC-systematiek op landelijk niveau. Door
verschillende oorzaken achten de partijen de geplande invoering per 1
juli 2004 in alle 120 ziekenhuizen, ruim 50 zelfstandige
behandelcentra en een kleine 100 zorgverzekeraars niet volledig
haalbaar. Voor een verantwoorde invoering is een implementatietijd van
enkele maanden voor de instellingen van cruciaal belang.
De betrokken partijen kiezen daarom voor een gefaseerde zorgvuldige en
verantwoorde implementatie van de DBC-systematiek in de
zorginstellingen (ziekenhuizen en zelfstandige behandelcentra) te
weten het ministerie Zorgverzekeraars Nederland, de NVZ vereniging van
ziekenhuizen, de Vereniging van Academische Ziekenhuizen, de
Nederlandse Raad voor Particuliere Klinieken, de Orde van Medisch
Specialisten, de Nederlandse Patiënten- en Consumentenfederatie, het
College tarieven gezondheidszorg, het College voor zorgverzekeringen
en de DBC overgangsorganisatie
Om de invoering zo goed mogelijk te laten verlopen zijn de partijen
het vandaag eens geworden over een model waarbij de volledige
invoering van de DBC systematiek per 1 januari 2005 zal plaatsvinden.
In de tweede helft van 2004 zal in het bijzonder aandacht besteed
worden aan de communicatie naar de consument. Patiënten en verzekerden
zullen tijdig voorgelicht worden over de veranderingen die het
DBC-systeem met zich meebrengt.
De fasering is als volgt:
Per 1 juli zijn de landelijke 'producten' afgerond.
De instellingen kunnen en moeten zich in de tweede helft van 2004 goed
voorbereiden op de DBC's. In de instellingen moet in juli de
DBC-registratie op orde zijn en de DBC-validatie gestart worden.
Per 1 oktober wordt de levering van de DBC-gegevens
aan de DBC-databank (TTP) verplicht gesteld. Dit is van belang om de
instellingen te laten 'proefdraaien' alvorens de DBC-declaratie start.
Op 1 januari 2005 wordt zowel segment A
(financiering op basis van DBC's) als segment B (10% marktwerking)
ingevoerd.
Inhoudelijk worden geen wijzigingen in het invoeringsmodel
doorgevoerd. Per 1 januari 2005 wordt voor 10% van de DBCs
gereguleerde marktwerking geïntroduceerd. Ter voorbereiding op de
marktwerking kan men tot eind december experimenteren met vrije
prijsafspraken op basis van het huidige experiment 'Ruimte voor
Resultaat'. Ook zullen ziekenhuizen per 1 oktober hun prijslijsten
openbaar maken.
Vanaf 1 oktober wordt voor alle instellingen de levering van DBC
gegevens aan een landelijke DBC-databank verplicht gesteld. Deze
gegevens worden gebruikt voor onderhoud, toezicht en verantwoording.
Een bijkomend voordeel van deze van externe levering van DBC's door de
ziekenhuizen aan een landelijke databank is dat zo een 'generale
repetitie' wordt ingebouwd voor de declaratie van DBC's van de
ziekenhuizen aan de zorgverzekeraars per 1 januari 2005. Als
instellingen geen goede en volledige DBC-data aan de DBC-databank
aanleveren, kan het CTG gebruik maken van bestuurlijke boetes.
Het ministerie van VWS en de brancheorganisaties benadrukken dat het
de verantwoordelijkheid van de ziekenhuizen en zorgverzekeraars is om
zich in de periode tot 1 januari 2005 goed voor te bereiden op de DBC
invoering. Dit houdt tevens in dat de consequenties voor het niet
tijdig gereed zijn door de ziekenhuizen en zorgverzekeraars zelf
gedragen zullen moeten worden.
Om partijen te stimuleren en te ondersteunen in hun voorbereidingen,
zal VWS in de periode van 1 juli 2004 tot 1 januari 2005 zorgen voor
een periodieke monitoring van de stand van zaken bij zowel de
zorgaanbieder als verzekeraar. De resultaten van de vorderingen van
partijen zullen op de website www.dbczorg.nl bekend worden gemaakt.
Als de indruk bestaat dat een instelling niet tijdig klaar zal zijn
voor adequate DBC-introductie per 2005, zal een team van experts
worden ingeschakeld. Dit team zal met de organisatie een noodplan
ontwikkelen waarin duidelijke afspraken worden gemaakt om alsnog per 1
januari 2005 verantwoord te kunnen starten met de declaratie van DBCs
aan de zorgverzekeraar of de verwerking van facturen van de
zorgaanbieder en de introductie van gereguleerde marktwerking.
Dit is een gezamenlijk persbericht van het ministerie van VWS,
Zorgverzekeraars Nederland, de NVZ vereniging van ziekenhuizen, de
Vereniging van Academische Ziekenhuizen, de Nederlandse Raad voor
Particuliere Klinieken, de Orde van Medisch Specialisten en de
Nederlandse Patiënten- en Consumentenfederatie, het College tarieven
gezondheidszorg en het College voor zorgverzekeringen.