Productschap Vis
Datum:23 maart 2004
Praktijkdagen van vernieuwend onderwijsproject in het visserijonderwijs van start
Gisteren startte de praktijkdagen van het vernieuwende project Vissen
met Toekomst voor het visserijonderwijs. Een eerste groep leerlingen
uit Katwijk toog met het garnalenschip TX 10 naar Texel, waar de
praktijkdagen van start gingen. Onderweg op zee werden de
praktijkdagen officieel gestart door de voorzitter van het
Productschap Vis, de heer Loonen. De voorzitter onderstreepte het
vernieuwende karakter van het onderwijspakket en benadrukte de
noodzaak van een dialoog met natuur- en milieuorganisaties. Ik hoop
dat het project deze jongeren er mede van bewust maakt dat overleg
tussen vissers en milieu-organisaties van belang is. Bij het
ontwikkelen van het project is onder andere samengewerkt met Stichting
de Noordzee. In een reactie liet Christien Absiel van Stichting de
Noordzee, weten zeer enthousiast te zijn en veel te verwachten van de
cursus.
De visserijsector is dit schooljaar gestart met dit geheel nieuwe
element in het onderwijsprogramma. Het nieuwe lesprogramma is bedoeld
om leerlingen in het visserijonderwijs inzicht te geven in hoe het
ecosysteem functioneert en hoe de verschillende visserijaspecten die
daarin een rol spelen. Dat is niet alleen vernieuwend in het
visserijonderwijs, maar Nederland is daarin ook een duidelijke
voorloper in Europa. Het lesprogramma is ontwikkeld vanuit het
principe van learning by experience oftewel leren door ervaring.
Daarom is in het programma een cursusweek met praktijkdagen opgenomen
met het accent op praktische leermomenten. Vissen met toekomst is een
onderwijspakket voor de mbo-opleiding Visserijkunde I/II in de
leeftijdsgroep van 14 tot 19 jaar. Naast de praktijkdagen is er
schriftelijk lesmateriaal en een interactief onderdeel is ontwikkeld
in de vorm van een educatief spelprogramma.
Voor de praktijkdagen is een uitdagend programma samengesteld van
luisteren, leren en zien, van excursies, demos en discussies, van
proberen, vragen en antwoorden. Het programma geeft de leerlingen
inzicht in de verschillende factoren die op de visserij van invloed
zijn. Het lesprogramma gaat bijvoorbeeld in op vragen zoals Wat speelt
er mee in de discussie over het beheren van visbestanden? Hoe kijkt de
maatschappij aan tegen de visserijsector? Wat zijn belangrijke
ontwikkelingen in het milieu? Ook een lesblok economie voor vissers is
in het programma opgenomen.