De Unie
Laatste nieuws
Minister Brinkhorst geeft scheepsbouw geen kans
Capelle a/d IJssel, 24 maart 2004 - De toekomst van de Nederlandse
scheepsbouw staat onder druk terwijl Nederland een van de meest
innovatieve scheepsbouwers in de wereld is. Dit is volgens De Unie
bijna niet uit te leggen. De Unie is dan ook zeer boos op minister
Brinkhorst die het voornemen heeft om de subsidiegelden, die andere
Europese scheepsbouwers wel aan hun werven geven, in Nederland te
besteden aan andere sectoren. De Unie roept dan ook samen met de
andere vakbonden alle werknemers op voor een demonstratieve tocht naar
het Haagse Binnenhof in de eerste week van april.
Volgens Uniebestuurder Gerard van der Lit dreigt de scheepsbouw nu
helemaal uit Nederland te verdwijnen. De overige Europese landen en
landen in het verre oosten geven wel subsidie aan hun scheepsbouw,
maar minister Brinkhorst wil niet meer investeren in wat hij een
zieltogende sector noemt. Van der Lit noemt dit een verkeerde
inschatting. "Minister Brinkhorst geeft de Nederlandse scheepsbouw
geen eerlijke kans."
De Unie wil de minister erop wijzen dat deze zogenaamde zieltogende
sector wel voorop loopt op het gebied van innovatie, een speerpunt van
deze regering. Van der Lit: Door het eventueel verdwijnen van deze
bedrijfstak zal dus de vraag naar innovatieve technieken om in
Nederland concurrerend te bouwen ook afnemen. De Unie is van mening
dat er juist om deze reden wel in deze sector geïnvesteerd moet
worden.
De Uniebestuurder is zeer kritisch over het innovatiebeleid van het
kabinet. Een in Nederland met veel overheidsgeld hoogopgeleide
technicus is dan wel in staat om mooie innovatieve
arbeidsproductiviteitverhogende technieken te ontwikkelen, maar het is
maar zeer de vraag wie daar nog op zit te wachten. In Nederland zijn
er geen bedrijven meer waar deze innovatieve kennis gebruikt kan
worden en in de lagelonenlanden is deze noodzaak niet aanwezig.
Van der Lit snapt niet dat de overheid zijn handen bij voorbaat
afhaalt van de Nederlandse scheepsbouw. Nederland BV wil zich steeds
meer gaan ontwikkelen als kenniseconomie en zich daarbij richten op
het creëren van hoogwaardige arbeid. De scheepsbouwsector is een van
die sectoren waar technologisch hoogstaand werk verricht wordt. Er
moet goed nagedacht worden over de arbeidsmarktpositie van de
scheepsbouw en de aan deze bedrijfstak gelieerde sectoren en de rol
van de overheid.
De bonden en de werkgevers hebben drie voorstellen aan de minister. We
willen graag dat de zogenaamde 6-procentsregeling toegepast kan
worden, waarbij scheepswerven een subsidie van 6 procent van de
ordersom ontvangen. Verder is het belangrijk dat er een
financieringsregeling komt waarin de scheepsbouw zelf de risicos
draagt en waardoor de werven goedkoper geld kunnen lenen. Als laatste
wil De Unie samen met de andere bonden een innovatieprogramma. De
kracht van de Nederlandse scheepsbouw zit in de hoge technologische
toegevoegde waarde van de schepen en leidt tot innovatief werken.
Meer informatie over de demonstratieve tocht naar het Haagse Binnenhof
volgt.
woensdag, 24 maart 2004