De Unie
Laatste nieuws
Maastricht Aachen Airport schrapt kwart banen
Vliegveld Beek kreeg nooit eerlijke kans van overheid
Sittard, 24 maart 2004 De reorganisatie bij Maastricht Aachen Airport
is het gevolg van het jarenlang voeren van een slecht overheidsbeleid
in combinatie met een naïef directieplan. Dat zegt Bert Keulen van
vakbond De Unie in reactie op de reorganisatie van de luchthaven, die
directeur Tindemans vandaag bekend maakt aan het personeel. Bij
Maastricht Aachen Airport verdwijnen ongeveer 40 van de 170
arbeidsplaatsen.
Volgens de Uniebestuurder heeft de overheid nooit gezorgd voor
adequate wet- en regelgeving die noodzakelijk is voor het voeren van
een normale bedrijfsvoering. De geluidswetgeving is zodanig strak
neergelegd dat rendabele bedrijfsvoering niet mogelijk is. Dat neem ik
de overheid als belangrijkste aandeelhouder kwalijk. De luchthaven is
al jarenlang bezig om voor de geluidscontouren van de Noord-Zuidbaan
een vergunning te krijgen. Door de complexe regelgeving en
proceduregang laat dat al jaren op zich wachten.
Keulen richt zijn pijlen ook op de zittende directie. De directie
heeft luchtkastelen gebouwd, door tegen beter weten in te zeggen dat
het wel mogelijk is om een rendabele luchthaven hier in zuiden te
exploiteren. Ik verwijt de directie een naïeve houding, waarvan het
personeel nu de dupe is. Volgens Keulen heeft de luchthavendirectie
een ondernemingsplan dat ze op basis van de huidige milieuruimte en
economische situatie nooit waar kan maken.
Keulen vermoedt een verband tussen de inkrimping en een voorgenomen
verkoop van de aandelen aan het consortium Omniport-Dura Vermeer. Die
kopers voelen er natuurlijk niks voor een verliesgevend bedrijf over
te nemen. Een afgeslankt en opgepoetst bedrijf doet het beter in de
etalage.
Volgens Keulen is er nog onduidelijkheid over het aantal gedwongen
ontslagen. Dit is afhankelijk van het beschikbare geld voor een
ouderenregeling in het Sociaal Plan. De Unie is in ieder geval pas
bereid om mee te werken aan de reorganisatie als duidelijkheid bestaat
over de toekomst van de luchthaven. Want als je überhaupt wil praten
over verlies van arbeidsplaatsen en versobering van
arbeidsvoorwaarden, dan moet de nieuwe situatie voldoende perspectief
bieden voor de toekomst. Want De Unie heeft geen zin om volgend weer
te maken te krijgen met verlies van arbeidsplaatsen en
arbeidsvoorwaarden. Een gesprek met de nieuwe aandeelhouder hierover
lijkt ons dan ook heel zinvol, aldus Keulen.
De Unie vertegenwoordigt circa de helft van het personeel op de
Limburgse luchthaven.
woensdag, 24 maart 2004