AutoRai

24-3-2004

Renault Grand Scénic: gastvrij en ruim

Het Mégane-gamma is nu compleet. In 18 maanden tijd zijn zeven carrosserieën op de markt gebracht. Met de Grand Scénic, de variant met zeven zitplaatsen, is Renault de eerste constructeur die twee lengtes aanbiedt in het segment van de compacte monospaces, net als bij de Espace in de topklasse.

Dit aanbod beantwoordt aan de wens van de hedendaagse klant en biedt keuzevrijheid tussen compactheid en ruimte. De Grand Scénic neemt de prestaties en innovatieve uitrustingen over waarmee de Scénic zo succesvol is gebleken, en heeft bovendien nog twee extra zitplaatsen. Verder is hij leverbaar met de nieuwe 1.5 dCi 100 pk dieselmotor (per direct) en, vanaf de tweede helft van 2004, de 2.0 16v turbo benzinemotor.

Met de lancering van de Grand Scénic voltooit Renault het Mégane-programma, dat bestaat uit zeven carrosserieën, en is het de eerste constructeur in Europa met een dubbel aanbod compacte monospaces. De Grand Scénic is een aanvulling op de Scénic en is bedoeld voor gezinnen met twee of meer kinderen.

Een evenwichtig design
Met een lengte van 4,49 m is de Grand Scénic 23 cm langer dan de Scénic. Het profiel van de auto is behouden gebleven dankzij de met 5 cm toegenomen wielbasis en de extra 18 cm van de achteroverbouw.

Nog meer ruimte
De Grand Scénic heeft op de derde zitrij twee extra stoelen die onafhankelijk van elkaar onder de vloer opgeborgen kunnen worden. Zo kan in een handomdraai worden overgegaan van de configuratie met vijf zitplaatsen naar een configuratie met zes of zeven zitplaatsen.

De stoelen kunnen met één hand en in één beweging worden op- dan wel neergeklapt. De toegang tot de derde stoelrij wordt verkregen door één van de zijstoelen van de tweede rij naar voren te kantelen.

In de configuratie met zeven zitplaatsen biedt de Grand Scénic met 200 dm3 de grootste kofferruimte in zijn klasse. De stoelen van de tweede zitrij zijn over een lengte van 120 mm te verschuiven, waardoor het volume van de kofferruimte in de configuratie met vijf zitplaatsen gevarieerd kan worden van 550 tot 605 dm3. Ten slotte kan de bagageruimte worden vergroot tot 1.920 dm3 als de stoelen van de tweede rij worden opgeklapt en zelfs tot 2240 dm3 als de stoelen volledig worden verwijderd. Als de rugleuning van de voorste passagiersstoel neergeklapt is, bedraagt de maximale laadlengte 2,75 m. Om de toegang tot de kofferruimte te vereenvoudigen, is de Grand Scénic leverbaar met een apart te openen achterruit.

De Grand Scénic neemt het grootste deel van de opbergvakjes van de Scénic over. Het maximale volume bedraagt 104 liter (91 liter in de Scénic), mede dankzij een ruimte van 3 liter onder de achterste linker zijruit en twee specifieke opbergluiken van ieder 8 liter achter de wielkasten.

Het rijgedrag van een hatchback
De Grand Scénic neemt de uitrustingsmogelijkheden die bijdragen aan het rijplezier over van de Scénic: bi-xenonkoplampen, automatische parkeerrem, tankklep met ingebouwde tankdop, parkeerhulp en twee gebruiksvriendelijke navigatiesystemen. De Grand Scénic maakt gebruik van de voor- en achtertrein van de Scénic. De stabilisatorstangen met grote diameter en de grote spoorbreedten (1.514 mm vóór en achter) zorgen voor een uitstekende controle van de rolneiging van de carrosserie.
De 16" velgen zijn voorzien van 205/60 banden. De 17" velgen hebben banden in de maat 205/55.

De Grand Scénic heeft bovendien een voorbeeldig remgedrag, met vier remschijven met een grote diameter (300 mm geventileerd vóór en 274 mm achter) en een aanzienlijke dikte (24 mm vóór en 11 mm achter). De elektrische variabele stuurbekrachtiging is anders afgesteld dan bij de Scénic. Er wordt rekening gehouden met de bijzonderheden van de auto, waaronder de verdeling van de gewichten over de voor- en achtertrein.

Een uitgebreid motorenaanbod
De Grand Scénic beschikt over een ruime keuze aan motoren die voor rijcomfort en dynamisch rijgedrag zorgen. Het benzinegamma bestaat uit de 1.6 16v 115 pk (83 kW), de 2.0 16v 136 pk (98,5 kW) en, vanaf de tweede helft van 2004, de F4Rt, een 2.0 16v turbomotor uit het topsegment van Renault. Het vermogen bedraagt 165 pk (120 kW) bij 5.000 t/min, en het koppel is verhoogd naar 270 Nm vanaf 3.250 t/min. Deze motor voldoet aan de Euro 4 emissienormen.

Het dieselaanbod bestaat uit twee motoren met common rail-technologie, waaronder een doorontwikkeling van de 1.5 dCi (K9K) met een vermogen dat verhoogd is tot 100 pk (74 kW) en met een koppel van 200 Nm vanaf
1.900 t/min. Deze ontwikkeling is met name te danken aan een turbo met variabele geometrie die voor meer koppel in alle toerentalgebieden en vooral boven de 2.500 t/min zorgt (+ 25 %). Met een brandstofverbruik van 5,3 l/100 km bij gecombineerd gebruik behoort deze motor tot de beste in de klasse van zijn compacte monospaces met zeven zitplaatsen.

De Grand Scénic is ook leverbaar met de 1.9 dCi 120 pk (88 kW) motor, die een koppel heeft van 300 Nm vanaf 2.000 t/min. Het gamma versnellingsbakken is met een handgeschakelde 5- en 6-versnellingsbak en de pro-actieve automaat met sequentiële bediening hetzelfde als bij de Scénic met, afhankelijk van het motortype, aangepaste overbrengingsverhoudingen.

Een hoog veiligheidsniveau
De Grand Scénic biedt een actieve veiligheid van het hoogste niveau. Zo neemt hij alle rijhulpsystemen van de Scénic over: de nieuwste ABS met noodstop-bekrachtiging, het Elektronisch Stabiliteits Programma (ESP) met onderstuurcontrole, tractiecontrole ASR en motorslipkoppelregeling. De Grand Scénic is bovendien uitgerust met het bandenspanning-controlesysteem.

Om ook een passieve veiligheid van het hoogste niveau te kunnen bieden, is de constructie van de Grand Scénic voorzien van talrijke voorgeprogrammeerde en versterkte kreukelzones. De inzittenden op de derde rij worden in geval van een aanrijding van achteren beschermd door een extra subframe achter en door versterkingen in de achterste langsbalken. Verder is de Grand Scénic uitgerust met het Renault SRP-beschermingssysteem bestaande uit zes airbags, waaronder twee adaptieve frontairbags. De 3-puntsgordels zorgen er op de zeven zitplaatsen voor dat de inzittenden tegen hun stoel gedrukt worden en goed beschermd worden.

Een flexibele fabriek in Douai
De Grand Scénic wordt geproduceerd in de fabriek in het Franse Douai, die over twee parallelle productielijnen beschikt. De eerste is exclusief bedoeld voor de Scénic en de Grand Scénic, terwijl de tweede gebruikt wordt voor de productie van de Mégane 5-deurs, de Mégane coupé-cabriolet én de Scénic.
De fabriek in Douai heeft een productiecapaciteit van 550.000 autos per jaar (met drie ploegendiensten per montagelijn) en een opmerkelijke flexibiliteit tussen de vier carrosserieën die er geproduceerd worden, zodat er snel kan worden voldaan aan de vraag naar de verschillende autos.

Prijzen voor de Nederlandse markt
Voor de Grand Scénic geldt ten opzichte van de 5-persoons Scénic een meerprijs van 1.500,- op benzine- en 1.650,- op dieselversies.