24-3-2004
Renault Grand Scénic: gastvrij en ruim
Het Mégane-gamma is nu compleet. In 18 maanden tijd zijn zeven
carrosserieën op de markt gebracht. Met de Grand Scénic, de variant
met zeven zitplaatsen, is Renault de eerste constructeur die twee
lengtes aanbiedt in het segment van de compacte monospaces, net als
bij de Espace in de topklasse.
Dit aanbod beantwoordt aan de wens van de hedendaagse klant en biedt
keuzevrijheid tussen compactheid en ruimte. De Grand Scénic neemt de
prestaties en innovatieve uitrustingen over waarmee de Scénic zo
succesvol is gebleken, en heeft bovendien nog twee extra zitplaatsen.
Verder is hij leverbaar met de nieuwe 1.5 dCi 100 pk dieselmotor (per
direct) en, vanaf de tweede helft van 2004, de 2.0 16v turbo
benzinemotor.
Met de lancering van de Grand Scénic voltooit Renault het
Mégane-programma, dat bestaat uit zeven carrosserieën, en is het de
eerste constructeur in Europa met een dubbel aanbod compacte
monospaces. De Grand Scénic is een aanvulling op de Scénic en is
bedoeld voor gezinnen met twee of meer kinderen.
Een evenwichtig design
Met een lengte van 4,49 m is de Grand Scénic 23 cm langer dan de
Scénic. Het profiel van de auto is behouden gebleven dankzij de met 5
cm toegenomen wielbasis en de extra 18 cm van de achteroverbouw.
Nog meer ruimte
De Grand Scénic heeft op de derde zitrij twee extra stoelen die
onafhankelijk van elkaar onder de vloer opgeborgen kunnen worden. Zo
kan in een handomdraai worden overgegaan van de configuratie met vijf
zitplaatsen naar een configuratie met zes of zeven zitplaatsen.
De stoelen kunnen met één hand en in één beweging worden op- dan wel
neergeklapt. De toegang tot de derde stoelrij wordt verkregen door één
van de zijstoelen van de tweede rij naar voren te kantelen.
In de configuratie met zeven zitplaatsen biedt de Grand Scénic met 200
dm3 de grootste kofferruimte in zijn klasse. De stoelen van de tweede
zitrij zijn over een lengte van 120 mm te verschuiven, waardoor het
volume van de kofferruimte in de configuratie met vijf zitplaatsen
gevarieerd kan worden van 550 tot 605 dm3. Ten slotte kan de
bagageruimte worden vergroot tot 1.920 dm3 als de stoelen van de
tweede rij worden opgeklapt en zelfs tot 2240 dm3 als de stoelen
volledig worden verwijderd. Als de rugleuning van de voorste
passagiersstoel neergeklapt is, bedraagt de maximale laadlengte 2,75
m. Om de toegang tot de kofferruimte te vereenvoudigen, is de Grand
Scénic leverbaar met een apart te openen achterruit.
De Grand Scénic neemt het grootste deel van de opbergvakjes van de
Scénic over. Het maximale volume bedraagt 104 liter (91 liter in de
Scénic), mede dankzij een ruimte van 3 liter onder de achterste linker
zijruit en twee specifieke opbergluiken van ieder 8 liter achter de
wielkasten.
Het rijgedrag van een hatchback
De Grand Scénic neemt de uitrustingsmogelijkheden die bijdragen aan
het rijplezier over van de Scénic: bi-xenonkoplampen, automatische
parkeerrem, tankklep met ingebouwde tankdop, parkeerhulp en twee
gebruiksvriendelijke navigatiesystemen. De Grand Scénic maakt gebruik
van de voor- en achtertrein van de Scénic. De stabilisatorstangen met
grote diameter en de grote spoorbreedten (1.514 mm vóór en achter)
zorgen voor een uitstekende controle van de rolneiging van de
carrosserie.
De 16" velgen zijn voorzien van 205/60 banden. De 17" velgen hebben
banden in de maat 205/55.
De Grand Scénic heeft bovendien een voorbeeldig remgedrag, met vier
remschijven met een grote diameter (300 mm geventileerd vóór en 274 mm
achter) en een aanzienlijke dikte (24 mm vóór en 11 mm achter). De
elektrische variabele stuurbekrachtiging is anders afgesteld dan bij
de Scénic. Er wordt rekening gehouden met de bijzonderheden van de
auto, waaronder de verdeling van de gewichten over de voor- en
achtertrein.
Een uitgebreid motorenaanbod
De Grand Scénic beschikt over een ruime keuze aan motoren die voor
rijcomfort en dynamisch rijgedrag zorgen. Het benzinegamma bestaat uit
de 1.6 16v 115 pk (83 kW), de 2.0 16v 136 pk (98,5 kW) en, vanaf de
tweede helft van 2004, de F4Rt, een 2.0 16v turbomotor uit het
topsegment van Renault. Het vermogen bedraagt 165 pk
(120 kW) bij 5.000 t/min, en het koppel is verhoogd naar 270 Nm vanaf
3.250 t/min. Deze motor voldoet aan de Euro 4 emissienormen.
Het dieselaanbod bestaat uit twee motoren met common rail-technologie,
waaronder een doorontwikkeling van de 1.5 dCi (K9K) met een vermogen
dat verhoogd is tot 100 pk (74 kW) en met een koppel van 200 Nm vanaf
1.900 t/min. Deze ontwikkeling is met name te danken aan een turbo met
variabele geometrie die voor meer koppel in alle toerentalgebieden en
vooral boven de 2.500 t/min zorgt (+ 25 %). Met een brandstofverbruik
van 5,3 l/100 km bij gecombineerd gebruik behoort deze motor tot de
beste in de klasse van zijn compacte monospaces met zeven zitplaatsen.
De Grand Scénic is ook leverbaar met de 1.9 dCi 120 pk (88 kW) motor,
die een koppel heeft van 300 Nm vanaf 2.000 t/min. Het gamma
versnellingsbakken is met een handgeschakelde 5- en
6-versnellingsbak en de pro-actieve automaat met sequentiële bediening
hetzelfde als bij de Scénic met, afhankelijk van het motortype,
aangepaste overbrengingsverhoudingen.
Een hoog veiligheidsniveau
De Grand Scénic biedt een actieve veiligheid van het hoogste niveau.
Zo neemt hij alle rijhulpsystemen van de Scénic over: de nieuwste ABS
met noodstop-bekrachtiging, het Elektronisch Stabiliteits Programma
(ESP) met onderstuurcontrole, tractiecontrole ASR en
motorslipkoppelregeling. De Grand Scénic is bovendien uitgerust met
het bandenspanning-controlesysteem.
Om ook een passieve veiligheid van het hoogste niveau te kunnen
bieden, is de constructie van de Grand Scénic voorzien van talrijke
voorgeprogrammeerde en versterkte kreukelzones. De inzittenden op de
derde rij worden in geval van een aanrijding van achteren beschermd
door een extra subframe achter en door versterkingen in de achterste
langsbalken. Verder is de Grand Scénic uitgerust met het Renault
SRP-beschermingssysteem bestaande uit zes airbags, waaronder twee
adaptieve frontairbags. De 3-puntsgordels zorgen er op de zeven
zitplaatsen voor dat de inzittenden tegen hun stoel gedrukt worden en
goed beschermd worden.
Een flexibele fabriek in Douai
De Grand Scénic wordt geproduceerd in de fabriek in het Franse Douai,
die over twee parallelle productielijnen beschikt. De eerste is
exclusief bedoeld voor de Scénic en de Grand Scénic, terwijl de tweede
gebruikt wordt voor de productie van de Mégane 5-deurs, de Mégane
coupé-cabriolet én de Scénic.
De fabriek in Douai heeft een productiecapaciteit van 550.000 autos
per jaar (met drie ploegendiensten per montagelijn) en een
opmerkelijke flexibiliteit tussen de vier carrosserieën die er
geproduceerd worden, zodat er snel kan worden voldaan aan de vraag
naar de verschillende autos.
Prijzen voor de Nederlandse markt
Voor de Grand Scénic geldt ten opzichte van de 5-persoons Scénic een
meerprijs van 1.500,- op benzine- en 1.650,- op dieselversies.
AutoRai