Ministerie van Defensie


---

Kamervragen en antwoorden
---

"Wisseltruc" met legerjeeps in Irak

24-3-2004 11:45:00

Hierbij bied ik u aan de antwoorden op de schriftelijke vragen van het Lid Haverkamp (CDA) van 19 februari 2004 aangaande de wisseltruc met legerjeeps in Irak (nr. 2030408610).

DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE ,

Antwoord op vragen van het lid Haverkamp (CDA) van 19 februari 2004 aan de staatssecretaris van Defensie over de wisseltruc met legerjeeps in Irak. (nr. 2030408610)

1. Kent u het artikel "Wisseltruc met Legerjeeps in Irak"? 1) Ja 2. Kunt u bevestigen dat deze "wisseltruc" enige tonnen euros kost?

Van de 321 aanwezige terreinvoertuigen (type Landrover) worden 206 voertuigen terug vervoerd. Daaronder bevinden zich ook 18 voertuigen die dermate beschadigd zijn dat de herstelwerkzaamheden niet in het uitzendgebied kunnen worden uitgevoerd. Van de 192 aanwezige trailers keren er 110 terug, waarvan er 5 defect zijn. In het aanbod aan vrachtgoederen (ruim 2000 lane meters) is ook ander groot materieel opgenomen zoals de 4-tonner- trucks en 20 ft containers, zodat de kosten niet direct of volledig zijn toe te rekenen aan het terugtransporteren van de terreinvoertuigen. Voor het roteren van het materieel wordt zeetransport als meest doelmatige toepassing beschouwd. Met het inhuren van een vrachtschip is een bedrag gemoeid van 505.000 euro. Ordergunning heeft inmiddels plaats gevonden.

3. Had deze extra uitgave kunnen worden voorkomen wanneer zowel de mariniers als landmacht over de zelfde verbindingssystemen hadden beschikt? Neen. De voertuigen die worden gewisseld maken deel uit van de organieke uitrusting van het Korps Mariniers. Dit materieel is afgestemd op amfibisch optreden in het kader van bilaterale samenwerking met het Verenigd Koninkrijk (United Kingdom/Netherlands Amphibious Force, UK/NL AF) en is na terugkeer in Nederland benodigd voor het opwerken en trainen van marinierseenheden bij amfibische oefeningen. Het wisselen van voertuigen wordt mede ingegeven door de slijtage van het materieel ten gevolge van de operationele inzet. Om de beschikbaarheid van het materieel gedurende de technische levensduur te garanderen is het noodzakelijk periodiek preventief, levensverlengend onderhoud te laten uitvoeren. Deze vorm van onderhoud kan niet in het operatiegebied worden uitgevoerd.

4. Kunt u aangeven of de interoperabiliteit van het voorziene NIMCIS systeem tussen de mariniers enerzijds en de landmacht / NATO partner communicatiemiddelen anderzijds gelijkwaardig is aan de interoperabiliteit tussen de Engelse en Nederlandse mariniers?

5. Zo neen, zou wel een gelijkwaardige interoperabiliteit bereikt kunnen worden indien er in de toekomst een JTRS radio (software radio) aangeschaft zou gaan worden?

6. Is er onderzocht of een er oplossing mogelijk is om een eventueel beschikbaarheidprobleem van deze technologie te overbruggen?

7. Kunt u bevestigen dat of de Koninklijke Landmacht per direct ongeveer 2000 nieuwe Tactische Radio's ter beschikking kan stellen aan het Korps Mariniers, waardoor het Korps Mariniers per direct kosteloos over nieuwe radios zou kunnen beschikken in plaats van in 2006 zoals nu in de planning ligt?

8. Bent u bereid te overwegen om, als gevolg van voortschrijdend inzicht, de invulling van het nieuwe communicatiemoderniseringsprogramma voor het Korps Koninklijke Mariniers, NIMCIS nog eens nader te beschouwen? Is hier niet temeer aanleiding voor nu het Korps Mariniers al beschikt over enkele Tactische Radio's type MBITR uit de US, die reeds in januari 2005 naar verwachting een upgrade naar JTRS zullen krijgen, en verdere aanschaf van deze radio's zelfs op nog kortere termijn een volledige JTRS oplossing zou kunnen bieden?

De antwoorden van de vragen 4 t/m 8 maken onderdeel uit van de aan de Kamer toegezegde tussenrapportage NIMCIS. Deze tussenrapportage wordt de Kamer binnenkort aangeboden.

1) De Telegraaf, 17 februari jl.