DIRECTEUR BLEIJENBERG NEEMT AFSCHEID
Persbericht - 24 maart 2004
Na bijna vijf jaar met veel energie en creativiteit als directeur voor
Wakker Dier te hebben gewerkt neemt Mattheus Bleijenberg vanaf 1 april
afscheid van om als hoofd van de Verenigingsstaf van de KRO te gaan
werken. Hij blijft wel bij het werk van de Stichting betrokken omdat
hij zich als vrijwilliger heeft aangeboden voor een bestuursfunctie.
Bleijenberg werkte tijdens en na zijn studie biologie vier jaar lang
als documentairemaker, presentator en redacteur bij de VPRO. Na zijn
werk in de media besloot hij zich vanaf 1995 in te gaan zetten voor
dieren en werd beleidsmedewerker en woordvoerder op het landelijk buro
van de Dierenbescherming. Na vijf jaar Dierenbescherming begon hij in
1999 als directeur van Wakker Dier. In de afgelopen vijf jaar groeide
Wakker Dier uit van kleine organisatie met 1 medewerker (Bleijenberg
zelf) tot middelgrote, actieve organisatie met het CBF keurmerk, 10
buromedewerkers, 25.000 donateurs en 550 vrijwilligers
Er is in de afgelopen vijf jaar veel campagne gevoerd en veel bereikt.
De eerste actie die Bleijenberg voerde was in december 1999. Verkleed
als sinterklaas voerde hij met vrijwillgers actie tegen varkensfabriek
'de Knorhof' waar structureel teveel varkens werden gehouden (20.000
in plaats van 13.000 waarvoor vergunning was). Bleijenberg sprak met
een megafoon op een blokkade van strobalen de toegestroomde pers toe.
Vanaf dat moment stond de 'Knorhof' in de picture bij de pers en de
Algemene Inspectiedienst en werd er herhaaldelijk proces verbaal
opgemaakt. Direct daarop volgden de eerste ludieke acties bij
supermarkten voor de deur om ervoor te zorgen dat er (meer)
vleesvervangers en biologisch vlees in de schappen kwam. Tijdens een
actie gaf Wakker Dier 50% korting op vleesvervangers en biologisch
vlees. Met de actie tegen het onverdoofd castreren van biggen in 2000
bereikte Wakker Dier een groot publiek en vanaf dat moment is het een
onderwerp van discussie. Andere acties en campagnes die Bleijenberg
coordineerde zorgden ervoor dat er hogere boetes kwamen tegen
varkensboeren die de wet overtraden en de dieren te weinig ruimte of
afleiding gunden. Miljoenen varkens gingen erop vooruit. Er werd met
succes actie gevoerd tegen de verkoop van eendenpate bij de Makro en
tegen het leed tijdens de MKZ crisis. Ook staan jaarlijks steeds meer
bekende Nederlanders op de bres voor landbouwdieren oa. als gastdocent
met het lespakket van Wakker Dier. De succesvolste campagne en een
kroon op het werk was volgens Bleijenberg zelf de
legbatterij-campagne. Door intensief campagne voeren met
publieksvoorlichtingsacties en honderden vrijwilligers bij
supermarkten voor de deur liet de ene na de andere super weten de
batterijeitjes uit de schappen te halen. Na de supermarkten volgden
groothandels, cateraars en bekende merken. Meer dan een miljard
batterijeitjes worden jaarlijks minder verkocht en miljoenen kippen
kunnen gaan scharrelen, krijgen zitstokken, stro of een uitloop naar
buiten.
Voor informatie: Matthéüs Bleijenberg, 020-4638924 of 06-14683812
---
---
Wakker Dier is de grootste dierenbeschermingsorganisatie die exclusief
opkomt voor het welzijn van landbouwdieren. Wakker Dier bestrijdt de
bio-industrie en promoot het diervriendelijk boeren. Zij doet dit door
zich vooral te richten op consumenten, door het geven van
voorlichting, het doen van legale acties, onderhandelingen en
campagnes. Voorbeelden van campagnes zijn de nieuwe
publieksvoorlichtingscampagne op radio en TV, de biologische-,
legbatterij-, foie gras - en educatieve campagne. Wakker Dier is in
het bezit van het CBF keurmerk voor goede doelen.
Stichting Wakker Dier