Stichting Wakker Dier

DIRECTEUR BLEIJENBERG NEEMT AFSCHEID

Persbericht - 24 maart 2004

Na bijna vijf jaar met veel energie en creativiteit als directeur voor Wakker Dier te hebben gewerkt neemt Mattheus Bleijenberg vanaf 1 april afscheid van om als hoofd van de Verenigingsstaf van de KRO te gaan werken. Hij blijft wel bij het werk van de Stichting betrokken omdat hij zich als vrijwilliger heeft aangeboden voor een bestuursfunctie. Bleijenberg werkte tijdens en na zijn studie biologie vier jaar lang als documentairemaker, presentator en redacteur bij de VPRO. Na zijn werk in de media besloot hij zich vanaf 1995 in te gaan zetten voor dieren en werd beleidsmedewerker en woordvoerder op het landelijk buro van de Dierenbescherming. Na vijf jaar Dierenbescherming begon hij in 1999 als directeur van Wakker Dier. In de afgelopen vijf jaar groeide Wakker Dier uit van kleine organisatie met 1 medewerker (Bleijenberg zelf) tot middelgrote, actieve organisatie met het CBF keurmerk, 10 buromedewerkers, 25.000 donateurs en 550 vrijwilligers Er is in de afgelopen vijf jaar veel campagne gevoerd en veel bereikt. De eerste actie die Bleijenberg voerde was in december 1999. Verkleed als sinterklaas voerde hij met vrijwillgers actie tegen varkensfabriek 'de Knorhof' waar structureel teveel varkens werden gehouden (20.000 in plaats van 13.000 waarvoor vergunning was). Bleijenberg sprak met een megafoon op een blokkade van strobalen de toegestroomde pers toe. Vanaf dat moment stond de 'Knorhof' in de picture bij de pers en de Algemene Inspectiedienst en werd er herhaaldelijk proces verbaal opgemaakt. Direct daarop volgden de eerste ludieke acties bij supermarkten voor de deur om ervoor te zorgen dat er (meer) vleesvervangers en biologisch vlees in de schappen kwam. Tijdens een actie gaf Wakker Dier 50% korting op vleesvervangers en biologisch vlees. Met de actie tegen het onverdoofd castreren van biggen in 2000 bereikte Wakker Dier een groot publiek en vanaf dat moment is het een onderwerp van discussie. Andere acties en campagnes die Bleijenberg coordineerde zorgden ervoor dat er hogere boetes kwamen tegen varkensboeren die de wet overtraden en de dieren te weinig ruimte of afleiding gunden. Miljoenen varkens gingen erop vooruit. Er werd met succes actie gevoerd tegen de verkoop van eendenpate bij de Makro en tegen het leed tijdens de MKZ crisis. Ook staan jaarlijks steeds meer bekende Nederlanders op de bres voor landbouwdieren oa. als gastdocent met het lespakket van Wakker Dier. De succesvolste campagne en een kroon op het werk was volgens Bleijenberg zelf de legbatterij-campagne. Door intensief campagne voeren met publieksvoorlichtingsacties en honderden vrijwilligers bij supermarkten voor de deur liet de ene na de andere super weten de batterijeitjes uit de schappen te halen. Na de supermarkten volgden groothandels, cateraars en bekende merken. Meer dan een miljard batterijeitjes worden jaarlijks minder verkocht en miljoenen kippen kunnen gaan scharrelen, krijgen zitstokken, stro of een uitloop naar buiten.

Voor informatie: Matthéüs Bleijenberg, 020-4638924 of 06-14683812
---

---
Wakker Dier is de grootste dierenbeschermingsorganisatie die exclusief opkomt voor het welzijn van landbouwdieren. Wakker Dier bestrijdt de bio-industrie en promoot het diervriendelijk boeren. Zij doet dit door zich vooral te richten op consumenten, door het geven van voorlichting, het doen van legale acties, onderhandelingen en campagnes. Voorbeelden van campagnes zijn de nieuwe publieksvoorlichtingscampagne op radio en TV, de biologische-, legbatterij-, foie gras - en educatieve campagne. Wakker Dier is in het bezit van het CBF keurmerk voor goede doelen.