24-03-2004
Ford onthult sterkste Transit diesel tot nu toe
Op de Commercial Vehicle Show in Birmingham, Engeland, heeft Ford dit
jaar uitstekend nieuws voor koeriersbedrijven en (zelfstandig)
ondernemers. Het assortiment aan motoren voor de Ford Transit is
uitgebreid met twee nieuwe motoren en een nieuwe, soepel schakelende
transmissie met zes versnellingen.
Met de introductie van de 137-pk (101 kW), 2,4 liter TDCi en de 115-pk
(85 kW) 2,4 liter TDdi Duratorq-motoren voor de Ford Transit zijn nu
een nog makkelijker te bereiken koppel en betere prestaties leverbaar
voor de best verkopende bestelwagen van Europa.
Ford-engineers is gevraagd om twee nieuwe krachtige 2,4 liter
dieselmotoren te ontwerpen, met andere prestatiekenmerken en een
verbeterd brandstofverbruik in vergelijking met de huidige 125-pk (92
kW), 2,4 liter TDdi Duratorq-motor. Dat hebben ze bereikt door de
toepassing van de modernste technologie voor dieselmotoren, ontwikkeld
door het Ford Diesel Business Centre in Dagenham (Engeland) en andere
Ford-faciliteiten voor Research en Development in Europa.
motor achter zakelijke efficiëntie
De nieuwe 137-pk (101 kW), 2,4 liter TDCi (Turbo Diesel Common-rail
Injection) Duratorq is zonder meer de sterkste dieselmotor ooit voor
de Ford Transit, maar kan zich daarnaast beroemen op een fenomenaal
koppel van 375 Nm bij 2000 rpm en voegt daarmee een nieuwe dimensie
toe aan rijcomfort. Met deze motor komt Ford tegemoet aan de groeiende
vraag naar meer krachtige en verfijnde bestelauto´s die de grote
afstanden op de hoofdwegen van Europa met gemak kunnen overbruggen.
Op een vergelijkbare manier is de 115-pk (85 kW), 2,4 liter TDdi
(Turbo Diesel Injection) Duratorq ontwikkeld met het koppel als
belangrijkste overweging, maar de motor is geoptimaliseerd voor lokale
leverroutes en lange afstanden. Deze motor ontwikkelt namelijk
hetzelfde koppel van 285 Nm als de 125-pk (92 kW), 2,4 liter TDdi die
ermee wordt vervangen, maar met een verbeterd brandstofverbruik.
Deze twee nieuwe Duratorq-motoren zijn beschikbaar voor
Transit-modellen met achterwielaandrijving en dienen als aanvulling op
de bestaande 90-pk (66 kW) TDdi Duratorq-dieselmotor, die altijd het
krachtige fundament voor de serie is geweest.
Kracht met verfijning
De 4-cilinder, 137-pk (101 kW), 2,4 liter TDCi Duratorq-motor is een
leider in zijn klasse qua koppelvermogen en werkt daarnaast
uitzonderlijk stil. De motor levert betrouwbare kracht voor snelle en
veilige acceleratie in het verkeer, terwijl het ongeëvenaarde
rijcomfort bij stadssnelheden nog wordt versterkt door een geheel
nieuwe transmissie met zes versnellingen. Deze transmissie is
specifiek ontworpen voor toepassingen in bedrijfsauto´s en geeft de
Transit een groot laadvermogen (of sleepvermogen), dat wordt
gecombineerd met uitstekende prestaties en zuinig brandstofverbruik.
Het rijcomfort dat met deze motor en transmissie wordt geleverd, is
met name van belang voor koeriers die vaak een groot deel van de dag
in hun auto doorbrengen. De 137-pk (101 kW), 2,4 liter TDCi
Duratorq-motor is beschikbaar voor alle Transit-modellen met
achterwielaandrijving, inclusief modellen met een laadvermogen tot
4,25 ton.
Deze 137-pk TDCi Duratorq is de sterkste dieselmotor die we voor de
Transit hebben gemaakt en het is een uiterst belangrijke introductie
in een markt die nog steeds groeit en diversifieert. Gecombineerd met
de splinternieuwe zestraps versnellingsbak zorgt deze nieuwe
Transit-motor voor uitstekend rijcomfort, wat er ook is geladen of
wordt gesleept, terwijl bij hoge snelheden aanzienlijk minder
brandstof wordt verbruikt. Samen met de nieuwe 115-pk TDdi Duratorq en
de betrouwbare 90-pk motor, leveren deze drie motoren voor klanten met
een wagenpark de middelen die ze nodig hebben voor een snelle levering
van pakketjes en goederen, aldus Paul Morel, Directeur Bedrijfsauto´s
van Ford Europa.
Gemakkelijke levering over grote afstanden
Het toenemend gebruik van snelwegen heeft gezorgd voor een continue
groei van de markt voor bestelauto´s. Geschat wordt dat ongeveer 30
procent van de verkopen van deze auto´s in Europa toe te schrijven is
aan koeriersdiensten.
In deze sector is een van de belangrijkste vereisten dat een auto
voldoende vermogen en koppel heeft om lange dagen achter het stuur zo
ontspannen mogelijk te maken. Dat is niet altijd het geval met
kleinere, minder krachtige motoren. De vlakke koppelcurve van de
137-pk (101 kW) , 2,4 liter TDCi Duratorq levert echter al 210 Nm bij
niet meer dan 1000 rpm en klimt snel door naar de piek bij 2000 rpm,
zodat kracht en prestaties worden geleverd in een breed bereik van
toerentallen.
Er is naar gestreefd om het vermogen extra groot te maken in het
kritieke bereik tussen 1500 en 3000 rpm en in combinatie met een
standaard zestraps versnellingsbak betekent dat dat de motor minder
werk hoeft te doen om een bepaalde snelheid te houden. En dat zorgt op
zijn beurt voor een meer ontspannen rijervaring bij hoge snelheden en
een stillere cabine. Dat de piek van het koppel al wordt bereikt bij
een laag toerental, heeft ook een gunstige invloed op het
brandstofverbruik: de 137-pk (101 kW), 2,4 liter TDCi Duratorq haalt
8,6 l/100 km.
Turbolader met variabele geometrie
De 137-pk (101 kW), 2,4 liter TDCi Duratorq maakt gebruik van
bestaande technologie voor het 2,4 liter cilinderblok en de
cilinderkop, maar er zijn ingrijpende wijzigingen aangebracht om de
doelstellingen op het gebied van vermogen en NVH (Noise, Vibration,
Harshness) waar te maken.
Een van de belangrijkste elementen bij het realiseren van een groter
vermogen en een groter koppel is de toepassing van een turbolader met
variabele geometrie. Zoals de naam al suggereert, heeft de turbolader
aanpasbare bladen die de luchtstroom in de motor regelen en worden de
instellingen aangepast aan de rijomstandigheden.
Dat betekent dat de turbolader de mogelijkheid heeft om te werken
binnen een breder spectrum van stroomsnelheden in de uitlaat en zorgt
voor extra kracht binnen een breder gedeelte van het
toerentallenbereik Deze mogelijkheid om zichzelf aan te passen aan
motor en bestuurder betekent dat de extra kracht langer aanwezig is en
soepeler wordt geleverd.
Deze geregelde luchtstroom zorgt voor een extra boost wanneer die
nodig is en dat leidt tot een hoger koppel. De hoge koppelniveaus
binnen een breder toerentallenbereik die hiervan het gevolg zijn,
betekenen dat de 2,4 liter, 137-pk (101 kW) TDCi Duratorq flexibeler
is en in hogere versnellingen kan worden gehouden bij lagere snelheden
en dat heeft significante voordelen voor bezuinigingen op het
brandstofverbruik.
Tweede generatie common-rail technologie
Het nieuwe common-rail inspuitsysteem dat is toegepast in deze motor,
is ontwikkeld op basis van het systeem dat geïntroduceerd is met de
2,0 liter Duratorq-motor in de Transit-modellen met
voorwielaandrijving uit 2002.
Een constante brandstofdruk wordt gehandhaafd in een enkele (common)
rail, die zich boven de cilinderkop bevindt. Daarmee kan de
brandstofpomp diesel onder hoge druk (maximaal 1600 bar) naar de
injectoren geleiden, waarmee wordt gezorgd voor een fijnere spray, of
mist, in de kamers dan het geval zou zijn met een motor zonder
common-rail technologie. Dat is goed voor de verbranding en helpt om
vermogen en efficiëntie te leveren, terwijl het brandstofverbruik laag
blijft.
De injectoren worden elektronisch bestuurd en geactiveerd via smalle
solenoïden (zes gaten en met druk uitgebalanceerd) en dat zorgt voor
een extreem snelle werking. De precieze besturing die door een
dergelijk systeem mogelijk wordt gemaakt, maakt het tevens mogelijk
een pre-injectie te gebruiken voorafgaand aan de hoofdinjectie,
waardoor het verbrandingsproces soepeler verloopt en het geluidsniveau
bij de verbranding lager wordt. De motor heeft een controlemechanisme,
APC (Audible Pilot Control) genaamd, dat luistert naar de
geluidsniveaus van de motor en de timing van de pre-injectie aanpast
voor een optimale verfijning.
Precieze verbrandingscontrole
Aangezien het verbrandingsproces zo nauwkeurig wordt gecontroleerd met
het continu schoon verbrandende Duratorq-ontwerp, raakt de olie niet
vervuild met brandstofresten. Dat is een van de factoren die ertoe
hebben geleid dat de service-intervallen voor de Transit maar liefst
25.000 kilometer bedragen. De integriteit van het ontwerp van de 2,4
liter TDCi- en 2,4 liter TDdi Duratorq-motoren betekent dat er onder
normale omstandigheden geen extra olie nodig is tussen geplande
servicebeurten.
De 115-pk (85 kW) TDdi Duratorq is ontwikkeld op basis van de eerdere
125-pk (92 kW) versie, waarbij een groter koppel en zuiniger
brandstofverbruik de belangrijkste doelstellingen waren. Het koppel is
ook in dit geval maximaal 285 Nm bij 2300 rpm, maar dit wordt bereikt
met een lager brandstofverbruik, met name bij hogere snelheden, als
gevolg van wijzigingen in het proces van de brandstofdosering. Ford
heeft de gradability van deze motor verbeterd met revisies van de
verhoudingen in de eerste en tweede versnelling van de verbeterde
vijftraps versnellingsbak.
Geheel nieuwe zestraps transmissie
De compleet nieuwe zestraps transmissie die is gekoppeld aan de 137-pk
(101 kW) 2,4 liter TDCi Duratorq-dieselmotor, heeft een hoog
koppelvermogen en de versnellingen zijn zo gekozen dat bij alle
snelheden uitstekende prestaties en een zuinig brandstofverbruik
worden geleverd. Deze transmissie is ontworpen met het oog op
uitstekende, bijna moeiteloze schakelkwaliteit, waarvoor gebruik is
gemaakt van drievoudige synchronisatie van versnellingen en een
zorgvuldig ontworpen schakelsysteem.
Het model is beschikbaar met twee nieuwe, zware achterassen met
reductie van 3,77 en 4,27 die het beter mogelijk maken om de wagen aan
te passen aan de eisen van de klanten.
De acceleratie vanuit stilstand wordt geholpen door een
controlemechanisme voor de motorsnelheid, vergelijkbaar met het
mechanisme in de 115-pk (85 kW) TDdi Duratorq, en gekalibreerd voor
een optimaal prestatiepotentieel. Daarnaast hebben de nieuwe motor en
het transmissiesysteem voorzieningen die bescherming bieden tegen de
gevolgen van onbedoelde ruwe reactie van de bestuurder, waaronder
software voor motorcontrole die actief de responsen van het
motorsysteem beheert, waardoor de rijervaring minder veeleisend en
soepeler wordt. Met dit systeem worden de volgende beheerstrategieën
toegepast:
* De motorsnelheid wordt beperkt bij het opstarten en overdreven
slip van de koppeling wordt voorkomen.
* De motor en transmissie worden beschermd tegen fout schakelen door
de bestuurder, doordat een impactbegrenzer is opgenomen in het
vliegwiel.
* Schakelen naar de achteruit wordt bevestigd met een
geluidssignaal.
Verminderde NVH
Een van de belangrijkste factoren bij het verminderen van de NVH
(Noise, Vibration, Harshness) van de 137-pk 2,4 liter TDCi Duratorq is
de hydraulische ophanging van de motor. Hierbij wordt vloeistof
gebruikt om de trillingen van de motor te scheiden van de carrosserie.
De ophanging kan worden "afgestemd", zodat lagere niveaus van NVH
kunnen worden gerealiseerd, aangezien lawaai en trillingen niet via de
auto worden overgedragen naar de bestuurder.
Daarnaast is een vliegwiel met dubbele massa gemonteerd aan de krukas
van beide motoren en dat helpt om te voorkomen dat trillingen en
lawaai van de motor via de versnellingsbak en de versnellingshendel de
bestuurder bereiken (zoals normaliter het geval is).
Een voorsprong vasthouden
De Transit is 39 jaar geleden geïntroduceerd en er zijn inmiddels zo'n
vier miljoen exemplaren van verkocht. In de loop van die jaren zijn
talloze prijzen gewonnen, waaronder in Europa Van of the Year in 2001,
gevolgd door Bestelauto van het Jaar 2002.
Deze nieuwste motoren en transmissies doen hun voordeel met de
aanzienlijke voortgang die de afgelopen jaren is geboekt in de
technologie van dieselmotoren. De vorige generatie van Transit was de
marktleider en het valt te begrijpen dat Ford dit voordeel absoluut
wilde behouden toen het nieuwe model werd geïntroduceerd in 2000.
Door te luisteren naar eigenaars en bestuurders en hun eisen te
begrijpen, heeft Ford voor de nieuwe Transit een algemene architectuur
kunnen leveren, die het mogelijk maakt om configuraties met zowel
voorwielaandrijving als achterwielaandrijving in één en hetzelfde
chassis te leveren. Daarmee wordt voorzien in een enorm aantal
configuraties voor de gebruikers van bedrijfsauto´s, uiteenlopend van
vans, chassis cabs en minibussen, tot Kombi's en Kombi-bestelauto´s.
En het biedt tevens het voordeel dat het veel eenvoudiger wordt om
speciale, op wens aangepaste auto´s te maken.
Transit is ontworpen met functionaliteit en waarde als belangrijkste
richtlijnen: solide betrouwbaarheid en een gunstige prijs-kwaliteit
verhouding. Dat zijn de fundamentele kenmerken waar klanten om vragen
en dat Ford nog steeds in staat is om deze kenmerken te leveren,
blijkt wel uit de lage operationele kosten gedurende de gehele
levenscyclus van de Transit.
Met de nieuwe motoren kan de reputatie van Transit nog verder
uitgroeien, met betere prestaties en een meer verfijnde rijomgeving
die is toegespitst op het goed ontwikkelde laadvermogen van Transit.
Het moge duidelijk zijn dat Ford met de Transit de concurrentie voor
wil blijven middels een doorlopend ontwikkelingsprogramma dat tegemoet
komt aan de continu wijzigende en uiteenlopende eisen van de klanten
in het bestelautosegment.
BedrijfsautoRAI