BedrijfsautoRAI

24-03-2004

Ford onthult sterkste Transit diesel tot nu toe

Op de Commercial Vehicle Show in Birmingham, Engeland, heeft Ford dit jaar uitstekend nieuws voor koeriersbedrijven en (zelfstandig) ondernemers. Het assortiment aan motoren voor de Ford Transit is uitgebreid met twee nieuwe motoren en een nieuwe, soepel schakelende transmissie met zes versnellingen.

Met de introductie van de 137-pk (101 kW), 2,4 liter TDCi en de 115-pk (85 kW) 2,4 liter TDdi Duratorq-motoren voor de Ford Transit zijn nu een nog makkelijker te bereiken koppel en betere prestaties leverbaar voor de best verkopende bestelwagen van Europa.

Ford-engineers is gevraagd om twee nieuwe krachtige 2,4 liter dieselmotoren te ontwerpen, met andere prestatiekenmerken en een verbeterd brandstofverbruik in vergelijking met de huidige 125-pk (92 kW), 2,4 liter TDdi Duratorq-motor. Dat hebben ze bereikt door de toepassing van de modernste technologie voor dieselmotoren, ontwikkeld door het Ford Diesel Business Centre in Dagenham (Engeland) en andere Ford-faciliteiten voor Research en Development in Europa.

motor achter zakelijke efficiëntie
De nieuwe 137-pk (101 kW), 2,4 liter TDCi (Turbo Diesel Common-rail Injection) Duratorq is zonder meer de sterkste dieselmotor ooit voor de Ford Transit, maar kan zich daarnaast beroemen op een fenomenaal koppel van 375 Nm bij 2000 rpm en voegt daarmee een nieuwe dimensie toe aan rijcomfort. Met deze motor komt Ford tegemoet aan de groeiende vraag naar meer krachtige en verfijnde bestelauto´s die de grote afstanden op de hoofdwegen van Europa met gemak kunnen overbruggen.

Op een vergelijkbare manier is de 115-pk (85 kW), 2,4 liter TDdi (Turbo Diesel Injection) Duratorq ontwikkeld met het koppel als belangrijkste overweging, maar de motor is geoptimaliseerd voor lokale leverroutes en lange afstanden. Deze motor ontwikkelt namelijk hetzelfde koppel van 285 Nm als de 125-pk (92 kW), 2,4 liter TDdi die ermee wordt vervangen, maar met een verbeterd brandstofverbruik.

Deze twee nieuwe Duratorq-motoren zijn beschikbaar voor Transit-modellen met achterwielaandrijving en dienen als aanvulling op de bestaande 90-pk (66 kW) TDdi Duratorq-dieselmotor, die altijd het krachtige fundament voor de serie is geweest.

Kracht met verfijning
De 4-cilinder, 137-pk (101 kW), 2,4 liter TDCi Duratorq-motor is een leider in zijn klasse qua koppelvermogen en werkt daarnaast uitzonderlijk stil. De motor levert betrouwbare kracht voor snelle en veilige acceleratie in het verkeer, terwijl het ongeëvenaarde rijcomfort bij stadssnelheden nog wordt versterkt door een geheel nieuwe transmissie met zes versnellingen. Deze transmissie is specifiek ontworpen voor toepassingen in bedrijfsauto´s en geeft de Transit een groot laadvermogen (of sleepvermogen), dat wordt gecombineerd met uitstekende prestaties en zuinig brandstofverbruik.

Het rijcomfort dat met deze motor en transmissie wordt geleverd, is met name van belang voor koeriers die vaak een groot deel van de dag in hun auto doorbrengen. De 137-pk (101 kW), 2,4 liter TDCi Duratorq-motor is beschikbaar voor alle Transit-modellen met achterwielaandrijving, inclusief modellen met een laadvermogen tot 4,25 ton.

Deze 137-pk TDCi Duratorq is de sterkste dieselmotor die we voor de Transit hebben gemaakt en het is een uiterst belangrijke introductie in een markt die nog steeds groeit en diversifieert. Gecombineerd met de splinternieuwe zestraps versnellingsbak zorgt deze nieuwe Transit-motor voor uitstekend rijcomfort, wat er ook is geladen of wordt gesleept, terwijl bij hoge snelheden aanzienlijk minder brandstof wordt verbruikt. Samen met de nieuwe 115-pk TDdi Duratorq en de betrouwbare 90-pk motor, leveren deze drie motoren voor klanten met een wagenpark de middelen die ze nodig hebben voor een snelle levering van pakketjes en goederen, aldus Paul Morel, Directeur Bedrijfsauto´s van Ford Europa.

Gemakkelijke levering over grote afstanden
Het toenemend gebruik van snelwegen heeft gezorgd voor een continue groei van de markt voor bestelauto´s. Geschat wordt dat ongeveer 30 procent van de verkopen van deze auto´s in Europa toe te schrijven is aan koeriersdiensten.

In deze sector is een van de belangrijkste vereisten dat een auto voldoende vermogen en koppel heeft om lange dagen achter het stuur zo ontspannen mogelijk te maken. Dat is niet altijd het geval met kleinere, minder krachtige motoren. De vlakke koppelcurve van de 137-pk (101 kW) , 2,4 liter TDCi Duratorq levert echter al 210 Nm bij niet meer dan 1000 rpm en klimt snel door naar de piek bij 2000 rpm, zodat kracht en prestaties worden geleverd in een breed bereik van toerentallen.

Er is naar gestreefd om het vermogen extra groot te maken in het kritieke bereik tussen 1500 en 3000 rpm en in combinatie met een standaard zestraps versnellingsbak betekent dat dat de motor minder werk hoeft te doen om een bepaalde snelheid te houden. En dat zorgt op zijn beurt voor een meer ontspannen rijervaring bij hoge snelheden en een stillere cabine. Dat de piek van het koppel al wordt bereikt bij een laag toerental, heeft ook een gunstige invloed op het brandstofverbruik: de 137-pk (101 kW), 2,4 liter TDCi Duratorq haalt 8,6 l/100 km.

Turbolader met variabele geometrie
De 137-pk (101 kW), 2,4 liter TDCi Duratorq maakt gebruik van bestaande technologie voor het 2,4 liter cilinderblok en de cilinderkop, maar er zijn ingrijpende wijzigingen aangebracht om de doelstellingen op het gebied van vermogen en NVH (Noise, Vibration, Harshness) waar te maken.

Een van de belangrijkste elementen bij het realiseren van een groter vermogen en een groter koppel is de toepassing van een turbolader met variabele geometrie. Zoals de naam al suggereert, heeft de turbolader aanpasbare bladen die de luchtstroom in de motor regelen en worden de instellingen aangepast aan de rijomstandigheden.

Dat betekent dat de turbolader de mogelijkheid heeft om te werken binnen een breder spectrum van stroomsnelheden in de uitlaat en zorgt voor extra kracht binnen een breder gedeelte van het toerentallenbereik Deze mogelijkheid om zichzelf aan te passen aan motor en bestuurder betekent dat de extra kracht langer aanwezig is en soepeler wordt geleverd.

Deze geregelde luchtstroom zorgt voor een extra boost wanneer die nodig is en dat leidt tot een hoger koppel. De hoge koppelniveaus binnen een breder toerentallenbereik die hiervan het gevolg zijn, betekenen dat de 2,4 liter, 137-pk (101 kW) TDCi Duratorq flexibeler is en in hogere versnellingen kan worden gehouden bij lagere snelheden en dat heeft significante voordelen voor bezuinigingen op het brandstofverbruik.

Tweede generatie common-rail technologie
Het nieuwe common-rail inspuitsysteem dat is toegepast in deze motor, is ontwikkeld op basis van het systeem dat geïntroduceerd is met de 2,0 liter Duratorq-motor in de Transit-modellen met voorwielaandrijving uit 2002.

Een constante brandstofdruk wordt gehandhaafd in een enkele (common) rail, die zich boven de cilinderkop bevindt. Daarmee kan de brandstofpomp diesel onder hoge druk (maximaal 1600 bar) naar de injectoren geleiden, waarmee wordt gezorgd voor een fijnere spray, of mist, in de kamers dan het geval zou zijn met een motor zonder common-rail technologie. Dat is goed voor de verbranding en helpt om vermogen en efficiëntie te leveren, terwijl het brandstofverbruik laag blijft.

De injectoren worden elektronisch bestuurd en geactiveerd via smalle solenoïden (zes gaten en met druk uitgebalanceerd) en dat zorgt voor een extreem snelle werking. De precieze besturing die door een dergelijk systeem mogelijk wordt gemaakt, maakt het tevens mogelijk een pre-injectie te gebruiken voorafgaand aan de hoofdinjectie, waardoor het verbrandingsproces soepeler verloopt en het geluidsniveau bij de verbranding lager wordt. De motor heeft een controlemechanisme, APC (Audible Pilot Control) genaamd, dat luistert naar de geluidsniveaus van de motor en de timing van de pre-injectie aanpast voor een optimale verfijning.

Precieze verbrandingscontrole
Aangezien het verbrandingsproces zo nauwkeurig wordt gecontroleerd met het continu schoon verbrandende Duratorq-ontwerp, raakt de olie niet vervuild met brandstofresten. Dat is een van de factoren die ertoe hebben geleid dat de service-intervallen voor de Transit maar liefst 25.000 kilometer bedragen. De integriteit van het ontwerp van de 2,4 liter TDCi- en 2,4 liter TDdi Duratorq-motoren betekent dat er onder normale omstandigheden geen extra olie nodig is tussen geplande servicebeurten.

De 115-pk (85 kW) TDdi Duratorq is ontwikkeld op basis van de eerdere 125-pk (92 kW) versie, waarbij een groter koppel en zuiniger brandstofverbruik de belangrijkste doelstellingen waren. Het koppel is ook in dit geval maximaal 285 Nm bij 2300 rpm, maar dit wordt bereikt met een lager brandstofverbruik, met name bij hogere snelheden, als gevolg van wijzigingen in het proces van de brandstofdosering. Ford heeft de gradability van deze motor verbeterd met revisies van de verhoudingen in de eerste en tweede versnelling van de verbeterde vijftraps versnellingsbak.

Geheel nieuwe zestraps transmissie
De compleet nieuwe zestraps transmissie die is gekoppeld aan de 137-pk (101 kW) 2,4 liter TDCi Duratorq-dieselmotor, heeft een hoog koppelvermogen en de versnellingen zijn zo gekozen dat bij alle snelheden uitstekende prestaties en een zuinig brandstofverbruik worden geleverd. Deze transmissie is ontworpen met het oog op uitstekende, bijna moeiteloze schakelkwaliteit, waarvoor gebruik is gemaakt van drievoudige synchronisatie van versnellingen en een zorgvuldig ontworpen schakelsysteem.

Het model is beschikbaar met twee nieuwe, zware achterassen met reductie van 3,77 en 4,27 die het beter mogelijk maken om de wagen aan te passen aan de eisen van de klanten.

De acceleratie vanuit stilstand wordt geholpen door een controlemechanisme voor de motorsnelheid, vergelijkbaar met het mechanisme in de 115-pk (85 kW) TDdi Duratorq, en gekalibreerd voor een optimaal prestatiepotentieel. Daarnaast hebben de nieuwe motor en het transmissiesysteem voorzieningen die bescherming bieden tegen de gevolgen van onbedoelde ruwe reactie van de bestuurder, waaronder software voor motorcontrole die actief de responsen van het motorsysteem beheert, waardoor de rijervaring minder veeleisend en soepeler wordt. Met dit systeem worden de volgende beheerstrategieën toegepast:

* De motorsnelheid wordt beperkt bij het opstarten en overdreven slip van de koppeling wordt voorkomen.

* De motor en transmissie worden beschermd tegen fout schakelen door de bestuurder, doordat een impactbegrenzer is opgenomen in het vliegwiel.

* Schakelen naar de achteruit wordt bevestigd met een geluidssignaal.

Verminderde NVH
Een van de belangrijkste factoren bij het verminderen van de NVH (Noise, Vibration, Harshness) van de 137-pk 2,4 liter TDCi Duratorq is de hydraulische ophanging van de motor. Hierbij wordt vloeistof gebruikt om de trillingen van de motor te scheiden van de carrosserie. De ophanging kan worden "afgestemd", zodat lagere niveaus van NVH kunnen worden gerealiseerd, aangezien lawaai en trillingen niet via de auto worden overgedragen naar de bestuurder.

Daarnaast is een vliegwiel met dubbele massa gemonteerd aan de krukas van beide motoren en dat helpt om te voorkomen dat trillingen en lawaai van de motor via de versnellingsbak en de versnellingshendel de bestuurder bereiken (zoals normaliter het geval is).

Een voorsprong vasthouden
De Transit is 39 jaar geleden geïntroduceerd en er zijn inmiddels zo'n vier miljoen exemplaren van verkocht. In de loop van die jaren zijn talloze prijzen gewonnen, waaronder in Europa Van of the Year in 2001, gevolgd door Bestelauto van het Jaar 2002.

Deze nieuwste motoren en transmissies doen hun voordeel met de aanzienlijke voortgang die de afgelopen jaren is geboekt in de technologie van dieselmotoren. De vorige generatie van Transit was de marktleider en het valt te begrijpen dat Ford dit voordeel absoluut wilde behouden toen het nieuwe model werd geïntroduceerd in 2000.

Door te luisteren naar eigenaars en bestuurders en hun eisen te begrijpen, heeft Ford voor de nieuwe Transit een algemene architectuur kunnen leveren, die het mogelijk maakt om configuraties met zowel voorwielaandrijving als achterwielaandrijving in één en hetzelfde chassis te leveren. Daarmee wordt voorzien in een enorm aantal configuraties voor de gebruikers van bedrijfsauto´s, uiteenlopend van vans, chassis cabs en minibussen, tot Kombi's en Kombi-bestelauto´s. En het biedt tevens het voordeel dat het veel eenvoudiger wordt om speciale, op wens aangepaste auto´s te maken.

Transit is ontworpen met functionaliteit en waarde als belangrijkste richtlijnen: solide betrouwbaarheid en een gunstige prijs-kwaliteit verhouding. Dat zijn de fundamentele kenmerken waar klanten om vragen en dat Ford nog steeds in staat is om deze kenmerken te leveren, blijkt wel uit de lage operationele kosten gedurende de gehele levenscyclus van de Transit.

Met de nieuwe motoren kan de reputatie van Transit nog verder uitgroeien, met betere prestaties en een meer verfijnde rijomgeving die is toegespitst op het goed ontwikkelde laadvermogen van Transit.

Het moge duidelijk zijn dat Ford met de Transit de concurrentie voor wil blijven middels een doorlopend ontwikkelingsprogramma dat tegemoet komt aan de continu wijzigende en uiteenlopende eisen van de klanten in het bestelautosegment.