23 maart - 4 juli 2004
Palos Verdes, kleurenfoto's
Kim Zwarts (1955 Maastricht) heeft naam gemaakt als fotograaf van
architectuur. Hij fotografeerde het werk van onder meer Wim Quist,
Charles Vandenhove, Wiel Arets, Thom Mayne/Morphosis en Luis Barragan.
Zijn werk is veelal in zwart/wit en kenmerkt zich door frontale
gezichtspunten, gesloten composities en ongebruikelijke afsnijdingen.
Zwarts is een man van nuances. Er is veel aandacht voor de
stofuitdrukking van dingen: een zacht glanzende natuurstenen wand; een
glimmende metalen lantaarnpaal; het korrelige oppervlak van oud
asfalt. De keuze voor een camera wordt bepaald door nevenschikking:
alles is haarscherp in beeld gebracht en daarmee gelijkwaardig.
Zwarts stilistische en picturale begaafdheid komt volledig tot zijn
recht in een recente, bijzondere uitgave over het werk van de
Mexicaanse architect en Pritzker-prijswinnaar Luis Barragan
(1902-1988). Barragans spirituele architectuur waarbij door een serene
lijnvoering, gekleurde wanden en geregisseerde lichtval een betoverend
spel tussen werkelijkheid en illusie ontstaat, accordeert prachtig met
Zwarts' beeldopvatting waarbij de weergave van de realiteit
transcendeert in autonome picturale ruimten.
In de loop van de jaren negentig verlegt Kim Zwarts zijn aandacht naar
het natuurlandschap en de bebouwde omgeving. Hij maakt sinds 1982
jaarlijks lange reizen met name naar de Verenigde Staten. Wanneer er
geen sprake is van een opdrachtsituatie beproeft Zwarts allerlei
methodes om zijn werk een bepaalde urgentie te verlenen, om zogezegd
de `willekeur' van de persoonlijke smaak uit te bannen. Geografische
kaarten en rastersystemen gaan een rol spelen bij het bepalen van de
camerapositie. Zwarts werkt veelal in series om zodoende de
conceptuele logica, van waaruit deze beelden ontstaan, navoelbaar te
maken.
De serie hier op zaal lijkt aan deze zelfopgelegde `censuur' te zijn
ontsnapt. Er was aanvankelijk een vooropgezet plan, maar dat liet
Zwarts varen nadat hij in Californië onder de indruk raakte van deze
archaïsche bomen, Palos Verdes in de volksmond. Hij heeft de
woekerende verschijning uitputtend gefotografeerd, een kleine selectie
wordt getoond.
Het museum bezit van Kim Zwarts een fotoserie over de bouwfase van het
Bonnefantenmuseum uit 1992 - 1994 en is voornemens werken uit de serie
Palos Verdes aan te kopen.
Bonnefanten Museum Maastricht