Greenpeace houdt open dag op actieschip MV Esperanza
18 maart 2004 - Johanneke Helmers
Greenpeace stelt woensdagmiddag 24 maart het actie-schip de MV
Esperanza open voor geïnteresseerd publiek. Tussen 13:00 en 17:00 uur
kan iedereen die meer wil weten over Greenpeace en haar campagnes aan
boord komen voor een rondleiding. Het schip ligt aan de kop van het
Java-eiland.
In het kort
De Esperanza
De MV Esperanza is het nieuwste en grootste schip van de
Greenpeace-vloot. Het schip werd op 15 februari 2002 gedoopt door
Greenteam 'De Greenkids'. Haar naam dankt de Esperanza aan de mensen
die Greenpeace ondersteunen. Zij kozen voor deze naam via de
Greenpeace-website. Esperanza betekent 'hoop' in het Spaans.
De Esperanza werd gebouwd in 1984. Met haar 72 meter en een
topsnelheid van zo'n 18 knopen is de Esperanza ideaal voor snelle
actie en langeafstandswerk. Het schip heeft bovendien een hoge
'ijsklasse' en kan dus varen in poolgebieden. De Esperanza is verbouwd
tot een zo milieuvriendelijk mogelijk schip en doet overal ter wereld
dienst als actieschip. De vuurdoop van de Esperanza was een blokkade
van een schip met `fout hout' uit Afrika in Amsterdam.
Geschiedenis
De Esperanza is een voormalig Russisch brandbestrijdingsschip. De
Russische marine gebruikte het schip als blusboot in Moermansk. Uit
geldgebrek werd het schip enige jaren uit de vaart gehaald en ten
slotte verkocht. Als de Echo Fighter belandde ze in Noorwegen als
bevoorradingsschip. Toen Greenpeace het schip in juli 2000 aankocht,
was er nog geen nieuwe naam. Als grapje schilderde de bemanning de 'h'
uit Echo Fighter over: Eco Fighter heette ze toen.
Het schip werd gestript in Scheveningen en lag vanaf augustus 2001 bij
Scheepswerf Reimerswaal in Hansweert om een volledige metamorfose te
ondergaan. Medewerkers en vrijwilligers werkten maanden aan de
volledige verbouwing van dit nieuwe vlaggenschip. De bemanning bestaat
uit zeventien mensen, maar er kunnen veertig mensen aan boord slapen.
De Esperanza is aangekocht ter vervanging van de MV Greenpeace uit
1959 waarmee we vijftien jaar actie hebben gevoerd over de hele
wereld. Het nieuwe schip moet vijftien tot twintig jaar meegaan. De MV
Greenpeace is geschonken aan het Rotterdamse Maritiem Buitenmuseum,
dat het gebruikt voor educatieve doeleinden.
Technische gegevens
De Esperanza is het grootste van de actie-schepen (Arctic Sunrise,
Rainbow Warrior, Esperanza). Ze heeft de hoogste ijsklasse en is
daardoor ook geschikt voor acties op de noord- en zuidpool. Ze kan een
hogere snelheid bereiken dan de andere Greenpeace-schepen. De
Esperanza heeft een lengte van 72,30 meter.
Het schip is 14,36 meter breed, heeft een diepgang van 4,70 meter en
kan een snelheid bereiken van 15,8 knopen (circa 28,4 km/uur). Hiermee
is ze het eerste Greenpeace-schip dat illegale tonijnvissers,
walvisvaarders of een atoomtransport kan bijhouden. Als het nodig is,
kan het schip 701 dagen achter elkaar op zee blijven. Het schip heeft
net als de MV Greenpeace een helikopterdek.
Milieuvriendelijk
De Esperanza is met behulp van nieuwe technieken verbouwd tot een
uiterst milieuvriendelijk schip. Zeis volledig asbestveilig gemaakt en
daarnaast zijn alle koelinstallaties, bijvoorbeeld airconditioning en
koelkasten, ozonvriendelijk en vrij van broeikasgassen.
De Esperanza is het eerste schip onder Nederlandse vlag met een nieuw
NH3-koppelsysteem (ammoniak). Het grijze-watersysteem, voor toilet,
douche, afwas etc., is een volledig recyclebaar, gesloten systeem.
Biologische en keramische filters reinigen het water, waarna het weer
gebruikt wordt als spoelwater voor de toiletten. Hierdoor wordt het
watergebruik gereduceerd.
Greenpeace heeft ook een oplossing gevonden voor de zware motor
waarmee de Esperanza een hoge snelheid kan bereiken. Omdat deze
snelheden slechts in uitzonderlijke gevallen noodzakelijk zijn, is de
zware motor voor het grootste deel van de tijd (ongeveer 80 procent)
een onnodige belasting voor het milieu. Om die reden is er een
milieuvriendelijke dieselelektrische aandrijving aangebracht waarmee
het schip onder normale omstandigheden vaart. Deze aandrijving regelt
ook de rest van de stroomvoorziening op de Esperanza. Hierdoor zijn
energieverbruik en CO2-uitstoot tot een minimum beperkt. Per etmaal
verstookt de Esperanza 1.500 liter brandstof, dat is ongeveer 30
procent minder dan met de oude installatie.
Lekwater in het schip bevat vaak olie en moet gereinigd worden voordat
het overboord kan worden gepompt. Een nieuwe lenswaterreiniger scheidt
het water en olie zodat er niet meer dan 1 ppm olie achterblijft in
het water. Een factor vijftien minder dan voorgeschreven. Aan boord is
voldoende opslagcapaciteit voor vuile olie, afval en vuilnis. Alleen
in een haven wordt dit afval, zoveel mogelijk gescheiden, aan wal
gebracht.
Technische details
* Thuishaven: Amsterdam, Nederland
* Oorspronkelijke naam: Vikhr 4
* Helikopterdek: ja
* Scheepstype: brandbestrijdingsschip
* Gebouwd: 1984, Gdansk, Polen
* Bruto tonnage: 2.008 BRT
* Hoofdmotoren: 2 maal 2.160 KW (Sulzer AV 25/30)
* Hulpmotoren: 2 maal 400 KW (Wartsila 8L20 dieselelektrisch)
* Boeg- & achterstevenschroef: 370 kW
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam