KPMG


Desinvesteringen leveren steeds vaker verwachte opbrengst op

22 maart 2004

Ondernemingen die bedrijfsonderdelen verkopen, krijgen steeds vaker de prijs die ze voor ogen hadden.

Dit komt vooral omdat de verkopende bedrijven zich beter op de transactie voorbereiden en meer controle houden op het verkoopproces, waardoor gedurende de onderhandelingen minder waarde verloren gaat. Uit onderzoek van KPMG onder ruim tweehonderd transacties die recent door Europese ondernemingen en private equity-huizen werden afgerond, blijkt dat 65% van de transacties een verkoopprijs opleverde die gelijk of hoger was dan het bedrag dat de verkoper voor ogen had. Van de onderzochte transacties kwam 35% uit op een verkoopprijs die gemiddeld 20% lager lag dan de bedrijven in eerste instantie hadden verwacht. De desinvestering blijkt bovendien steeds vaker gedreven vanuit een strategisch oogpunt en minder vanwege een gedwongen herstructurering als gevolg van tegenvallende prestaties.

Volgens Gopal Ramanathan van KPMGs Transaction Services leggen de toegenomen professionaliteit van de koper en de overheersende rol van participatiemaatschappijen op de fusie- en overnamemarkt een steeds grotere druk op de verkoper om tijdens de transactie zo min mogelijk waarde verloren te laten gaan. Ramanathan: Vooral het tijdpad gedurende de transactie blijkt door de bedrijven als een kritische succesfactor te worden gezien. Meer dan de helft van de ondernemingen heeft te maken met vertraging in de voortgang van het proces, waardoor waarde verloren gaat. Hoewel dit door de bedrijven als een ernstig probleem wordt gezien, ziet slechts 39% van de bedrijven en 34% van de participatiemaatschappijen het verkorten van het verkoopproces als een belangrijk punt van verbetering. Naast het tempo van het verkoopproces vindt een kwart van de bedrijven dat zij tijdens de transactie met ongewenste verrassingen worden geconfronteerd, zoals uitgebreidere waarborgen en zekerheden.

De onderzochte bedrijven blijken de verkoop van bedrijfsonderdelen in toenemende mate strategisch net zo belangrijk te vinden als een overname. Ruim 60% van de bedrijven en 80% van de private equity-huizen geeft dezelfde aandacht aan een strategische verkoop als aan een strategische overname. Van de bedrijven verwacht ruim 40% bovendien dat het aantal strategische verkopen de komende twee jaar zal toenemen. Het belangrijkste doel dat de verkoper voor ogen staat blijft het verbeteren van de winstgevendheid. Bijna 80% van de bedrijven ziet dit als de belangrijkste drijfveer, 75% wil met het afstoten haar kernactiviteiten benadrukken en bijna 70% heeft met de verkoop meerwaarde voor de aandeelhouder voor ogen. Eenderde van de bedrijven geeft aan met de verkoop contant geld te willen binnenhalen.

Er bestaan voorts grote verschillen tussen ondernemingen en participatiemaatschappijen, zowel voorafgaand, gedurende als na het verkoopproces. Ramanathan: Participatiemaatschappijen zien het vinden van een geschikte koper vooral als een uitdaging en ook het onderhandelingsproces wordt door hen als minder dreigend ervaren. Zij hechten ook veel meer belang aan het geven van informatie aan potentiële kopers over de mogelijkheden van de koop. Daarnaast hebben ze veel minder moeite met de overgangssituatie na de verkoop. Ondernemingen daarentegen hechten veel meer waarde aan pre-sale reviews en due-dilligence-onderzoek.

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039