KPMG
Desinvesteringen leveren steeds vaker verwachte opbrengst op
22 maart 2004
Ondernemingen die bedrijfsonderdelen verkopen, krijgen steeds vaker de
prijs die ze voor ogen hadden.
Dit komt vooral omdat de verkopende bedrijven zich beter op de
transactie voorbereiden en meer controle houden op het verkoopproces,
waardoor gedurende de onderhandelingen minder waarde verloren gaat.
Uit onderzoek van KPMG onder ruim tweehonderd transacties die recent
door Europese ondernemingen en private equity-huizen werden afgerond,
blijkt dat 65% van de transacties een verkoopprijs opleverde die
gelijk of hoger was dan het bedrag dat de verkoper voor ogen had. Van
de onderzochte transacties kwam 35% uit op een verkoopprijs die
gemiddeld 20% lager lag dan de bedrijven in eerste instantie hadden
verwacht. De desinvestering blijkt bovendien steeds vaker gedreven
vanuit een strategisch oogpunt en minder vanwege een gedwongen
herstructurering als gevolg van tegenvallende prestaties.
Volgens Gopal Ramanathan van KPMGs Transaction Services leggen de
toegenomen professionaliteit van de koper en de overheersende rol van
participatiemaatschappijen op de fusie- en overnamemarkt een steeds
grotere druk op de verkoper om tijdens de transactie zo min mogelijk
waarde verloren te laten gaan. Ramanathan: Vooral het tijdpad
gedurende de transactie blijkt door de bedrijven als een kritische
succesfactor te worden gezien. Meer dan de helft van de ondernemingen
heeft te maken met vertraging in de voortgang van het proces, waardoor
waarde verloren gaat. Hoewel dit door de bedrijven als een ernstig
probleem wordt gezien, ziet slechts 39% van de bedrijven en 34% van de
participatiemaatschappijen het verkorten van het verkoopproces als een
belangrijk punt van verbetering. Naast het tempo van het verkoopproces
vindt een kwart van de bedrijven dat zij tijdens de transactie met
ongewenste verrassingen worden geconfronteerd, zoals uitgebreidere
waarborgen en zekerheden.
De onderzochte bedrijven blijken de verkoop van bedrijfsonderdelen in
toenemende mate strategisch net zo belangrijk te vinden als een
overname. Ruim 60% van de bedrijven en 80% van de private
equity-huizen geeft dezelfde aandacht aan een strategische verkoop als
aan een strategische overname. Van de bedrijven verwacht ruim 40%
bovendien dat het aantal strategische verkopen de komende twee jaar
zal toenemen. Het belangrijkste doel dat de verkoper voor ogen staat
blijft het verbeteren van de winstgevendheid. Bijna 80% van de
bedrijven ziet dit als de belangrijkste drijfveer, 75% wil met het
afstoten haar kernactiviteiten benadrukken en bijna 70% heeft met de
verkoop meerwaarde voor de aandeelhouder voor ogen. Eenderde van de
bedrijven geeft aan met de verkoop contant geld te willen binnenhalen.
Er bestaan voorts grote verschillen tussen ondernemingen en
participatiemaatschappijen, zowel voorafgaand, gedurende als na het
verkoopproces. Ramanathan: Participatiemaatschappijen zien het vinden
van een geschikte koper vooral als een uitdaging en ook het
onderhandelingsproces wordt door hen als minder dreigend ervaren. Zij
hechten ook veel meer belang aan het geven van informatie aan
potentiële kopers over de mogelijkheden van de koop. Daarnaast hebben
ze veel minder moeite met de overgangssituatie na de verkoop.
Ondernemingen daarentegen hechten veel meer waarde aan pre-sale
reviews en due-dilligence-onderzoek.
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039